خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار در کشور صورت گرفت؛

ساخت دستگاه پالس اکسی متر با قابلیت ارسال اطلاعات در اردبیل

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۲۱۱

برای اولین بار در کشور دستگاه پالس اکسی متر با قابلیت ارسال اطلاعات توسط مخترع اردبیلی ساخته شد.

به گزارش ایلنا، فاضل احدی مسئول بسیج علمی پژوهشی استان اردبیل گفت: مخترع بسیجی اردبیلی موفق به ساخت دستگاه پالس اکسی متر برای تعیین میزان اکسیژن و ضربان قلب شد که دارای قابلیت ارسال اطلاعات به همراه بیمار است.

دامون نوری عضو کارگروه مخترعان بسیج علمی استان اردبیل در خصوص کاربرد این دستگاه اظهار داشت: پالس اکسی متر وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توان میزان درصد اشباع اکسیژن خون سرخرگ انسان را اندازه‌گیری کرد و علاوه بر تعیین میزان اکسیژن خون تعداد و آهنگ ضربان قلب ‎را نیز نمایش می‌دهد.

 مخترع اردبیلی افزود: پالس اکسی متری روشی غیرتهاجمی است که میزان مولکول‌های هموگلوبینی را که با اکسیژن آمیخته شده‌اند، اندازه‌گیری و به درصد بیان می‌کند.

عضو کارگروه مخترعان بسیج علمی استان اردبیل در خصوص ساختار پالس اکسی متر تصریح کرد: این دستگاه از یک سنسور نوری تشکیل شده است که بر روی شریانچه‌های نبض‌دار معمولا روی انگشت اشاره قرار می‌گیرد و در یک طرف دو LED به عنوان فرستنده قرار گرفته که دو موج نور قرمز و مادون قرمز انتشار می‌دهد و نور قرمز رنگ توسط هموگلبین که رنگ طبیعی آن آبی است، جذب شده و مادون قرمز توسط اکسیژن ترکیبی با هموگلوبین جذب می‌شود.
نوری گفت: در طرف دیگر یک گیرنده یا در اصطلاح یک فتودیود قرار دارد که وظیفه آشکارسازی نور عبوری از بافت را دارد و این نور توسط گیرنده بر حسب میزان شدت نور به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می شود، در واقع این سیگنال ورودی دستگاه و برد های الکترونیکی و میکروپروسسرها است که بعد از محاسبات توسط این مدارات مقدار اندازگیری شده اشباع اکسیژن خون تعیین می شود.
مخترع اردبیلی پالس اکسی متر با بیان اینکه پالس اکسی متر برای اولین بار در کشور ساخته شده است، افزود: تمامی دستگاههای پالس اکسی متر مورد استفاده در مراکز درمانی، ساخت کشورهای خارجی بوده و این دستگاه برای اولین بار در داخل کشور توسط کارشناسان شرکت بنیان مرصوص دامون طراحی و تولید شده است.  
وی با اشاره به کاربردهای این دستگاه خاطرنشان کرد: پالس اکسی متری در تمامی شرایط بالینی در بخش‌های مختلف بیمارستانی و مراکز درمانی، نظیر اتاق‌های عمل، واحد‌های مراقبت‌ ویژه، بخش‌های مراقبت پس از بیهوشی، بخش‌های اورژانس و آمبولانس‌ها، اتاق‌های اندوسکوپی، آزمایشگاه‌های خواب، بخش‌های قلب، اتاق‌های زایمان و بخش‌های عمومی بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز