خبرگزاری کار ایران

شناسایی آثاری از دوران مس سنگ تا قاجار در اردبیل

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۷۸۲

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از شناسایی آثاری از دوران مس سنگ تا قاجار در محوطه باستانی قلعه برزند گرمی خبرداد.

به گزارش ایلنا، کریم حاجی‌زاده با اعلام این خبر اظهار داشت: تعداد ده گمانه آزمایشی در اطراف ارگ ایجاد شده و داده‌های باستان شناختی نشان می‌دهد شهر باستانی برزند با احتساب بخش ارگ، ربظ و شارستان وسعتی بیش از 62 هکتار داشته است.

حاجی‌زاده افزود: از محوطه باستانی برزند آثار ارگ آن به ابعاد 250 در 190 متر در سطح زمین قابل تشخیص است.

وی با اشاره به مطالعات مقدماتی صورت گرفته بر روی داده‌های حاصل از کاوش گمانه‌های ایجاد شده در قلعه برزند، تصریح کرد: از دوران مس‌سنگ، مفرغ، ساسانی، اوایل اسلام و سلجوقی تا قاجار آثاری در این محوطه شناسایی شده است و بررسی‌های باستان شناسی نشان می‌دهد شهر باستانی برزند دارای سه گورستان در دوران اسلامی بوده‌است.

حاجی زاده همچنین از وجود اوجاق معروف به امامزاده سید محمد بن محمد حنفیه در خارج حصار مجموعه با سردابه‌ای شش ضلعی که به آثار دوره ایلخانی شباهت دارد خبر داد که در یکی از گورستان‌های این شهر واقع شده‌است.

وی افزود:یافته‌ها نشان می‌دهد شهر باستانی برزند برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز از کاریز و سیستم آبرسانی تنبوشه استفاده کرده‌اند و کاریز معروف به سوباشی یکی از منابع تامین آب شهر برزند بوده است. شهر در راستای رودخانه برزند گسترش طولی داشته و از سمت جنوب به شمال از دوره ساسانی تا قاجار بر وسعت شهر افزوده شده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز