خبرگزاری کار ایران

برای آشنایی مردم با فرهنگ ایران صورت گرفت؛

افتتاح سومین موزه عروسک، فرهنگ و هنر کشور در بیرجند

سومین موزه عروسک، فرهنگ و هنر کشور امروز در بیرجند، مرکز خراسان جنوبی راه اندازی شد.

به گزارش ایلنا، این موزه با همکاری مسئولان پروژه ترسیب کربن استان و با هدف آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با عروسک‌ها و فرهنگ ایران به ویژه عروسک‌ها و فرهنگ و هنر و طبیعت خراسان و  نیز حفاظت و پاسداری از این گنجینه و میراث سرزمین ایران افتتاح شد.

مدیر موزه‌ عروسک‌های ملل در مراسم افتتاح این موزه گفت:  موزه عروسک، فرهنگ و هنر بیرجند شامل بخش‌هایی از جمله مجموعه عروسک‌های مردم‌شناسی، ساخته بانوان تاجمیر که زندگی مردم بلوچ ساکن در تاجمیر را به نمایش می‌گذارد- مجموعه عروسک‌های قومی مردم، ساخت خراسان جنوبی که شامل عروسک‌هایی که مادران در گذشته در این منطقه برای فرزندان خود درست می‌کردند- مجموعه عروسک‌های بومی نواحی مختلف ایران و مجموعه عروسک‌های مشاهیر گذشته و امروز خراسان است.

آقای ناصری افزود: مجموعه عروسک‌های چوبی اقوام ایرانی که بیانگر پوشش مردم مناطق مختلف ایران هستند و مجموعه عروسک‌ها و سازه‌هایی که بر اساس نقوش انسانی، جانوری و گیاهی قالیچه‌های تصویری ساخته می‌شوند نیز جزء مجموعه عروسک‌هایی هستند که در این موزه قرار می‌گیرند.

وی گفت: مجسمه‌های ساخته شده با عروسک‌های کاغذی بر اساس صحنه‌هایی از آثار کمال الدین بهزاد، نگارگر قرن نهم هجری، قصه گویی دیجیتال از عروسک و فرهنگ روستای تاجمیر از دیگر بخش‌های این موزه است.

سومین موزه عروسک، فرهنگ و هنر کشور در  باغ و عمارت اکبریه بیرجند افتتاح شد.

کد خبر : ۴۶۷۶۴۶