خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق تعاون گهگیلویه و بویراحمد به ایلنا خبرداد:

فعال بودن ۲ هزار و ۵۶ تعاونی در استان/ تشکیل تعاونی‌های توسعه در سه شهرستان استان

رییس اتاق تعاون گهگیلویه و بویراحمد با تشریح وضعیت کنونی تعاونی‌های این استان، اظهارداشت: سه هزار و ۷۱ تعاونی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ ‌هزار و ۵۶ مورد فعال و یک هزار و ۱۵ مورد نیز غیرفعال هستند.

«لهراسب باقری» در گفت‌وگو با ایلنا در یاسوج گفت: از مجموع تعاونی‌های فعال کهگیلویه و بویراحمد، ۲۴۳ مورد در شهرستان بهمئی، ۹۶۲ مورد در شهرستان بویراحمد، ۲۲۵ مورد در شهرستان گچساران، ۲۳ مورد در شهرستان باشت، ۱۳۵ مورد در شهرستان دنا و مابقی نیز در شهرستان کهگیلویه است. 

وی تعداد اعضای تعاونی‌های فعال کهگیلویه و بویراحمد را ۲۸۷ هزار و ۳۸۰ نفر عنوان و خاطرنشان کرد: ۲۰ هزار و ۴۷۸ شغل در تعاونی‌های فعال این استان ایجاد شده است. 

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد مهم‌ترین تعاونی‌های فعال در این استان را در بخش‌های حمل و نقل، مصرف، خدمات، مسکن، معدن و فرش برشمرد. 

باقری گفت: اتاق تعاون به عنوان عالیترین نهاد مردمی بخش تعاونی کشور تمامی تلاش خود را برای توسعه همه جانبه و کیفی فعالیت‌های بخش تعاونی در حوزه‌های مختلف به ویژه کمک به تحقق سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد ملی کشور معطوف نموده است. 

وی افزود: این اتاق برای حضور مؤثر در فرایند تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی کشور و پیگیری مطالبات قانونی بخش تعاونی و تثبیت جایگاه این نهاد مردمی به موجب قوانین جاری کشور عضو شورا‌ها و مجامع عالی است. 

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز ومیعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌شود که اتاق تعاون ایران به عنوان عضو هیئت امنای این صندوق است. 

باقری از تشکیل شرکت تعاونی‌های توسعه و عمران در شهرستان‌‌های بویراحمد، دنا و باشت خبرداد و اظهارداشت: راه اندازی و اعضای هیات موسس این شرکت تعاونی‌ها شامل فرمانداران و ائمه جمعه بوده و هم اکنون درحال عضوگیری هستند. 

وی افزود: ساختار شرکت‌های تعاونی بر ارزش‌هایی چون خودیاری، دموکراسی، برابری، عدالت و همبستگی بنا شده و از سویی اعضای تعاونی به ارزش‌های اخلاقی نظیر صداقت، آزاد اندیشی، مسئولیت پذیری و احترام رأی پای بند هستند. 

به گزارش ایلنا از یاسوج، اتاق تعاون ایران در ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۳تشکیل شد.

کد خبر : ۳۸۵۶۹۹