خبرگزاری کار ایران

مهرشاد افروز خبر داد:

اختصاص 5 هزار تن قیر رایگان برای بهسازی معابر روستاهای استان مرکزی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان‌‌مرکزی گفت: 5 هزار تن قیر رایگان برای بهسازی معابر روستاهای استان مرکزی اختصاص یافت.

به گزارش ایلنا از اراک، مهرشاد افروز در نشست‌خبری که با حضور اصحاب رسانه در این اداره برگزار شد، گفت: با ابلاغ قانون اصلاح بند (ی) تبصره (2) بودجه سال 94 درکل کشور در مجلس شورای اسلامی که توسط رئیس‌جمهوری به وزارت‌نفت ابلاغ شد، این وزارتخانه مکلف به تحویل قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی شد.

وی با بیان اینکه براساس این قانون سهمیه مصوب استان مشخص شده، اظهار کرد: روستاهای مستعدشناسایی شده و جذب اعتبارات استانی، ملی و سایر منابع انجام شده و اجرای این طرح با توجه به سردخیز بودن برخی مناطق استان از جمله در روستاهای اراک از نیمه دوم اسفندماه آغاز می‌شود ولی برخی مناطق گرمسیر از جمله ساوه از مهرماه سال‌جاری آغاز شده است.

افروز ادامه داد: اقدام مهم دیگری که در این راستا انجام شده این است که توانستیم با مساعدت و همکاری امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی عقد تفاهم‌نامه‌ای را با دهیاری‌های سطح استان داشته باشیم تا بتوانیم از محل اعتباراتی که دارند برای بهسازی معابر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: عقد این تفاهمنامه ضمن به کارگیری همه پتانسیل‌ها سبب هم‌افزایی اعتبارات در سطح استان در جهت بهبود پارامترها و شاخص‌های عمران روستایی و اجرای طرح هادی روستایی و بهسازی معابر می‌شود. خیران برای بهسازی معابر روستایی یاری‌گر دستگاه‌های اجرایی باشند.

افروز ابراز کرد: آنچه در اجرای این طرح بسیار اهمیت دارد این است که کنار ظرفیت قانونی بودجه قیر رایگان از پتانسیل خیرین و مشارکت اهالی روستاها نیز بهرهمند شویم تا بتوانیم با افزایش حجم عملیات عقب‌ماندگی‌هایی که به دلیل کمبود اعتبارات در گذشته داشتیم را نیز تا حدودی جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سهمیه استان حدود 5 هزار تن قیر رایگان است، ابراز کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته با این مقدار قیر معابر حدود 105 روستا با کمک اعتبارات استانی و سایر منابع از جمله اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی بهسازی و آسفالت می‌شود.

افروز ابراز کرد: نکته قابل توجه در اجرای این طرح این است که اگر خیران به آن ورود پیدا کرده و طرح مشارکتی انجام شود و دهیاری‌ها اعلام آمادگی کنند به ازای هر مقدار اعتباری که اختصاص می‌دهند هم ارز آن قیر رایگان تعلق می‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بحث حفظ و نگهداری یکی از بحث‌های روز در کل پروژه‌های عمرانی است، یادآور شد: با توجه به شرایط اعتباری که برای کل کشور داریم خیلی عاقلانه نیست بخشی از آن را برای حفظ و نگهداری این طرح اختصاص دهیم بلکه واقع‌بینانه این است که از ظرفیت خود مردم در این راستا بهره‌مند شویم چنانچه در گذشته این همکاری به خوبی وجود داشت ولی متأسفانه از زمانی که دیدگاه‌های شهری بین روستانشینان رایج شده این همکاری تا حدود زیادی تقلیل یافته است.

کد خبر : ۳۴۹۲۱۴