خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان

سالانه ۵۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به استان اصفهان پرداخت می‌شود

استاندار اصفهان گفت: سالانه ۵۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به منظور کاهش این آلایندگی به شهرستان‌های اطراف واحدهای آلاینده پرداخت می‌شود.

به گزارش ایلنا، رسول زرگرپور در جلسهٔ عوارض آلایندگی صنایع بزرگ استان، گفت: یکی از اصلی‌ترین منابع استان عوارضات مختلفی است که به صورت متمرکز توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی گرفته می‌شود و سپس به استان بازگردانده می‌شود که بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌گردد.

رسول زرگرپور تصریح کرد: بر اساس آمار، سالانه بیش از ده هزار میلیارد ریال اعتبارات تحت عنوان بخشی از عوارض ارزش افزوده مربوط به عوارض کالاهای ورودی و عوارض‌های مختلف به استان بر می‌گردد که بر این اساس از ۹ درصد عوارض ارزش افزوده که در استان اخذ می‌شود ۳ درصد آن مجددا به داخل استان بر می‌گردد و هزینه می‌شود.

زرگرپور با بیان اینکه این هزار میلیارد تومان بین دو نهاد توزیع می‌شود، اظهارد اشت: قسمت اعظم آن به شهرداری‌ها و بخشی هم به دهیاری‌ها داده می‌شود و بر اساس قوانین مختلفی هزینه می‌شود.

وی عوارض آلایندگی را یکی از عوارض‌هایی برشمرد که مورد توجه شورا‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و افزود: عوارض آلایندگی یعنی واحدهایی که سازمان محیط زیست، آلایندگی آن‌ها را محرز دانسته می‌شود و موظف می‌شوند یک درصد از تولید خود را برای جبران این آلایندگی به مناطق مخلتف و شهر‌ها و روستای اطراف واحد تولیدی پرداخت کنند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این عدد در سرانهٔ هزار میلیارد تومان بالا نیست، افزود: عوارض آلایندگی تنها حدود ۵۰ میلیارد تومان است و اختلاف نظرهایی در ارتباط با توزیع آن وجود داشت.

استاندار اصفهان افزود: بعد از کار کار‌شناسی دقیقی که صورت گرفت آلایندگی را در ۴ محور، ‌آلودگی هوا، آلودگی آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی و خاک تلقی کردیم و سپس در هر شهرستان میزان آلایندگی یک واحد آلوده را نسبت به این ۴ عامل احصا نمودیم و سهم هر شهرستان را از این مبلغ عوارض آلایندگی مشخص کردیم.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه این روش به عدالت نزدیک‌تر خواهد بود، گفت: باقیماندهٔ هزار میلیارد تومان را نیز قانون گذار به نسبت جمعیت شهر و روستا و هر شهرستان تعیین کرده که طبق آن هم پرداخت خواهد شد.

استاندار اصفهان افزود: بعضاً در اذهان به این صورت است که بخش زیادی از منابعی که در استان اخذ می‌شود و به خزانه فرستاده می‌شود به استان باز نمی‌گردد ولی این هزار میلیارد تومان نشان دهندهٔ این است که بخش قابل توجهی از عوارضات و منابع مختلفی که در استان اخذ می‌شود و به خزانه فرستاده می‌شود طبق قانون بخشی از آن باز می‌گردد و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌گردد.

وی ابراز امیدواری کرد که این اعتبارات باعث رونق شهرستان‌ها گردد و قانون به نحوی اصلاح شود که منجر به توازن منطقه‌ای شود و عدالت نسبی در این خصوص برقرار شود.

زرگرپور در پایان تاکید کرد: این منابع فقط در ارتباط با پروژه‌های زیست محیطی هزینه خواهد شد که بتواند در کاهش این آلایندگی موثر باشد.

کد خبر : ۳۰۹۸۵۶