خبرگزاری کار ایران

در جلسه اعضای شورای حفظ بیت المال گیلان مطرح شد

۴۹ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در گردنه حیران طی سالیان گذشته/همه تخلفات در حوزه مستثنیات بوده است

مدیر کل منابع طبیعی گیلان با اشاره به ساخت و ساز غیرمجاز در گردنه حیران طی سالیان گذشته گفت: همه تخلفات در حوزه مستثنیات بوده و در عرصه منابع طبیعی گردنه حیران تخلفی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، جلسه اعضای شورای حفظ بیت المال گیلان در دادگستری کل استان حول محور مسائل گردنه حیران برگزار شد.

رییس کل دادگستری گیلان در این جلسه اظهار کرد: نباید هیجان زده به مسائل ورود کرد که موجب ایجاد حساسیت در جامعه شود و باید توجه داشت که دقت و نظارت جزء وظایف و مسئولیتهای ما است.

احمد سیاوش‌پور با بیان اینکه سیاه جلوه دادن برخی مسائل در رسانه‌ها خاصیتی ندارد، افزود: اگر اهداف غیر از حفظ حقوق بیت المال باشد و مسئولین به این بهانه بخواهند شهرتی به دست بیاورد و جامعه را حساس کنند، این امر موجب بی‌اعتبار شدن دستگاهای اجرایی می‌شود لذا همه دستگاه‌ها باید با آرامش، دقت و وسواس مسائل را دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسائلی مثل حیران در گیلان و کشور زیاد است و باید نسبت به آن‌ها توجه صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه این استان از لحاظ منابع ملی و طبیعی خوب و دست نخورده مانده است، گفت: گیلان در حال توسعه است و نیاز به پیشرفت دارد و باید عقب ماندگی گذشته جبران شود.

وی با بیان اینکه گیلان پتانسیل گردشگری دارد، افزود: اگر کشاورزی توجیه ندارد، باید از ظرفیت‌های گردشگری استان استفاده شود و از اراضی با ارزش گیلان با دقت بهره گرفته شود.

سیاوش‌پور با تاکید بر اینکه مدیران باید واقعیتهای موجود در دستگاه خود را بیان کنند، افزود: در مورد سد شفارود که پس از انتخاب پیمانکار، سرمایه‌گذاری و انجام بخشی از کار برخی عنوان کردند که مغایر قانون است، باید از ابتدا دقت می‌شد تاکنون بعد از چند سال سردرگمی ایجاد نشود.

وی برداشت از بستر رودخانه‌ها را یکی دیگر از آسیب‌ها در گیلان برشمرد و عنوان کرد: بعد از دادن مجوز نظارت وجود ندارد و فرد بهره بردار بیش از حد برداشت می‌کند.

رئیس کل دادگستری گیلان ادامه داد: به دستگاه قضایی تاکید می‌کنم که مسئولیت سنگینی دارد و دادستان بعنوان مدعی العموم نباید نسبت به تخلف سکوت کند.

وی اظهار کرد: گیلان استان خوب و توام با آرامش است و نیاز به کار و تلاش دارد و نباید سیاه جلوه داده شود بلکه باید کمک کنیم مدیران با آرامش انجام وظیفه کنند.

سیاوش‌پور گفت: بحث این جلسه پیرامون موضوعاتی در سطح ملی با تغییر کاربری غیر مجاز در گردنه حیران است.

وی اظهار داشت: این جلسه جهت ارائه گزارشی از وضعیت و شرایط موجود تشکیل شده است و اصل مسئله باید با دقت و بر اساس مستندات بررسی شود.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک پس از بررسی‌های لازم، گزارش مستند و دقیقی به مردم اعلام می‌شود، افزود: حیران ۲ هزار و ۲۲۰ متر اراضی ملی دارد و این منطقه خوش آب و هوا، مرز بین گیلان و اردبیل است.

وی با بیان اینکه موقعیت حیران به اعتقاد بنده گردشگری است، افزود: یک هزار و ۴۷ هکتار اراضی ملی و یک هزار و ۲۰۰ هکتار مستثنیات در این منطقه وجود دارد که در ۱۶۰ هکتار ساخت و ساز شده است.

سیاوش‌پور بیان داشت: بنا به گزارش منابع طبیعی گیلان زمینی تصرف نشده جز دو هکتار که با قانون رفع تصرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه گردشگری تله کابین هم قانونی به مجری طرح واگذار شده است و در این پروژه ۷ هکتار بصورت موقت واگذار گردید.

تیم بازرسی در منطقه حیران مستقر شده است

مدیرکل بازرسی گیلان گفت: از صبح دیروز هیئتی بلند پایه برای پیگیری زمین خواری‌ها در آستارا مستقر شده‌اند و تا زمانی که لازم باشد انجا مستقر خواهند بود.

سیف الله مسرور با بیان اینکه الان قصد پیش داوری نداریم، افزود: به گزارشات مدیران ایمان و اعتقاد دارم و هیچ اظهار نظری مبنی بر صحت و عدم صحت آن‌ها تا مشخص شدن موضوع نمی‌کنم.

وی تاکید کرد: هیئت بازرسی هیچگونه نگاه سیاسی ندارد و همه نگاه‌ها فنی، حقوقی و تخصصی است.

مسرور هدف بازرسی را بررسی علت موضوع و پیشگیری از تکرار در آینده اعلام کرد.

مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به اینکه در این استان نقاط متعددی مانند حیران وجود دارد، افزود: مدیران دستگاه‌ها به فکر نقاط دیگر باشند و علاوه بر حیران باید در سراسر گیلان این حساسیت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قاچاق چوب خطری است که گیلان را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: تعرض به منابع طبیعی همچنان ادامه دارد و باید فکری برای این وضعیت شود.

مسئولان مراقب اظهارات خود باشند

قائم مقام اداره کل اطلاعات گیلان گفت: به مسئولان توصیه می‌کنیم که به طوری اظهار نظر کننند که مشکل چه در استان گیلان و چه در استان مجاور بیشتر نشود.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی به مردم باید درست انجام شود، افزود: چنانچه بازنگری در طرح‌های هادی و صدور مجوز‌ها با حضور کمیته‌ای صورت گیرد بهتر خواهد بود و جلوی تخلف بخشداری‌ها گرفته می‌شود.

 قائم مقام اداره کل اطلاعات گیلان بیان داشت: تشکیل کمیته خاص برای پیگیری زمین خواری‌ها از دیگر موارد مورد انتظار است.

زمین خواری در گردنه حیران بحث جدیدی نیست

معاون پیشگیری دادگستری کل گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: موضوع زمین خواری در گردنه حیران بحث جدیدی نیست و اگر گذشتگان دقت می‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد.

احمد آقایی با بیان اینکه امروز رفتار گذشتگان مدیران کشوری را متحیر ساخته است، افزود: اگر مدیران فعلی هم مواظب نباشند این اتفاق برای آنان نیز خواهد افتاد.

تلاش متخلفان برای گسترش محدوده طرح هادی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفت: در این استان۷۰ منطقه گردشگری مصوب، یک شهرستان نمونه گردشگری و ۳۴ روستای نمونه گردشگری داریم.

حجت شعبان‌پور افزود: دیلمان و اولسبلنگاه ماسال و سرولات و کل گیلان چه در جلگه و جنگل و ارتفاعات مورد طمع است و شکی در آن نیست.

وی به تشکیل کمیته نظارتی برای مقابله با زمین خواری در سال گذشته اشاره کرد و و اذعان نمود: استاندار دستور مبارزه بی‌امان با زمین خواری را داده است و تاکید دارد که پیشگیری نیز در کنار مبارزه مورد توجه باشد.

شعبانپور گفت: تقاضا برای ساخت مسکن در مناطق خوش آب و هوا وجود دارد و ارزانی زمین و غیر اقتصادی شدن کشاورزی از مهم‌ترین دلایل رشد ساخت و ساز در اراضی گیلان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان عنوان کرد: برخی در حال اعمال نفوذ برای افزایش ۱۰۰ هکتار به طرح هادی بودند تا بدینوسیله ساخت و ساز‌های غیر مجاز در داخل طرح هادی قرار گیرد که جلوگیری از این اقدام جلوگیری شد.

وی عنوان کرد: ۱۵۱ هکتار از زمینهای گیلان قلع قم شده که ۸۳ هکتار توسط راه و شهرسازی مورد قلع قم‌ قرار گرفته است.

شعبانپور با اشاره به اینکه سوداگران از تعطیلات استفاده کرده و اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، افزود: متاسفانه ادارات در پرداخت حق و حقوق حافظان جنگل مشکل دارند و علاوه بر این نداشتن مشاور و وکیل حقوقی خبره نیز از دیگر مشکلات موجود در ادارات است.

بی‌قانونی در سالهای گذشته عامل شیوع زمین خواری در حیران بوده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با اشاره به جو رسانه‌ای به وجود آمده، عنوان کرد: این وضعیت ما را به نتیجه نمی‌رساند و نمی‌توانیم به حقیقت برسیم.

علیرضا شعبان‌نژاد اذعان نمود: برای مردم خارج از استان طوری تداعی شده است که کوتاهی مسئولین استان باعث شده که همه اراضی در دست زمین خواران قرار بگیرد که اینطور نیست.

وی با تاکید بر اینکه در کنار بهره برداری از اراضی کشاورزی، منابع طبیعی نیز باید حفاظت شوند، گفت: بدون نگاه به جریان سیاسی خواص در حال پیگیری موضوع هستیم و قانون را با جدیت اجرا خواهیم کرد.

شعبان‌نژاد عنوان کرد: ساخت و ساز غیر مجاز و زمین خواری‌های اتفاق افتاده در گردنه حیران مربوط به گذشته و زمانی که محدودیت قانونی وجود نداشت بوده است.

بازگشت مالکیت ۲۰ هکتار از اراضی حیران به منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی گیلان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: این استان دارای ۳۳ هزار هکتار جنگل، ۶ هزار هکتار مرتع و یک هزار و صد هکتار اراضی ساحلی و جلگه‌ای است.

داوود زارع با بیان اینکه منطقه آستارا ۵۲۰۰ هکتار طول دارد، افزود: این منطقه در سال۶۵ بخشی از اردبیل بود که در سال۱۳۶۸ به گیلان پیوست.

وی با اشاره به اینکه اجرای مقرارت در مرحله دوم بر عهده منابع طبیعی در ۱۱ فقره سند در ۱۳۰۰ هکتار صورت می‌پذیرد، گفت: یکهزار و ۴۷ هکتار اراضی ملی و ۱۲۱۳ هکتار مستثنایت و اراضی زراعی و باغات است.

زارع با تاکید بر اینکه تشخیص اراضی و مستثنیات بر عهده جنگلدار شهرستان است، افزود: اگر تخلفی صورت گیرد قانون تعیین تکلیف می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان اظهار کرد: در مقطعی جنگلدار وقت متوجه شد که برخی از اراضی مستثنیات ندارد و در نتیجه با پیگیریهای صورت گرفته ۲۰ هکتار به منابع طبیعی عودت داده شد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۹ فقره اعتراض داشتیم، افزود: ۴۱ فقره در کمیسیون بدوی و تجدید نظر حکم صادر شد و در نتیجه از ۹۵ هکتار، ۷۵ هکتار به نفع منابع طبیعی رای صادر می‌شود.

زارع گفت: تخلفات منطقه حیران دو فقره در حدود دو هکتار بوده است که براساس پیگیری‌های صورت گرفته، در ‌‌نهایت رای قاضی به نفع منابع طبیعی صادر شد و این اراضی به این سازمان عودت داده شد.

این مقام مسئول با اشاره به جنگل کاری در حدود ۱۰۸ هکتار از اراضی حیران، گفت: بیش از ۸۰ درصد این عملیات موفقیت آمیز بوده است و ۶۰ کیلومتر مرز بین مستثنیات و منابع طبیعی را مشخص کردیم.

وی یادآور شد: ۶، ۳ دهم هکتار از اراضی گردنه حیران به موضوع گردشگری و تله کابین اختصاص داده شده است.

برخی از مسئولان در رابطه با حیران کوتاهی کردند

دادستان استارا گفت: تا سال ۸۸، ۳۷ فقره پرونده در مورد زمین خواری وارد محاکم قضایی این شهرستان شد که موجب برگشت ۶۰ هکتار زمین به نفع دولت گردید.

احمد عبادی افزود: ۸۰ هکتار اراضی ملی و ۱۵ هکتار مستثنیات از سال ۸۸ تاکنون اعلام شده است.

وی عنوان کرد: در رابطه با ۲۹ فقره پرونده‌ای که در محاکم قضایی آستارا در جریان است، حکم به رفع تصرف ۹، ۵ هکتار داده شده و سه هکتار نیز در دست پیگیری قرار دارد.

دادستان آستارا اظهار داشت: تعداد تغییر کاربری غیر مجاز۲۶ مورد بوده است.

وی عنوان کرد: در ارتباط با تغییر کاربری در مستثنایت خارج از طرح ۵۷ مورد درخواست پذیرفته شده و از سال۸۲ تا۸۶ جهاد شهرستان متولی بررسی بوده است.

عبادی با بیان اینکه از سال۹۰ تا کنون۳۶ پرونده برای ساخت و ساز غیر مجاز تشکیل شده است، افزود: ۶ مورد حکم قلع و قم و ۶ مورد منع تعقیب صادر شده و مایقی پرونده‌ها در حال بررسی است.

دادستان آستارا تصریح کرد: کوتاهی برخی از مسئولین وقت و عدم نظارت و مسامحه در انجام وظیفه موجب وضع کنونی شد.

وی از تشکیل شعبه ویژه در دادگستری استارا به منظور پیگیری پرونده‌های زمین خواری خبر داد و افزود: مجازات مسئولین متخلف، انفصال از خدمت و حبس در نظر گرفته شده است.

عبادی گفت: نصب بنر و تابلو در منطقه در جهت عدم ساخت و ساز و برخورد با آنهاو اطلاع رسانی به مردم در دستور کار است.

تخلف بخشداری‌ها در ارائه مجوز تغییر کاربری

مدیر امور اراضی گیلان نیز گفت: طبق سرشماری سال ۹۳، اراضی زراعی آستارا ۶۳۰۰هکتار، باغی۹۶۰ هکتار و مستثنیات ۱۲۰۰ هکتار می‌باشد که از این مقدار ۴۹۸ هکتار اراضی زراعی و ۱۷۳ هکتار اراضی باقی سهم حیران است.

سید محمد مهدی میرهاشمی افزود: از سال۸۵ تاکنون ۱۰۴ مورد درخواست طرح موضوع تبصره ۱ ماده ۱ کرده‌اند که با ۳۱ مورد مخالفت شده است.

وی با اشاره به موافقت کمیسیون با ۵۷ مورد، گفت: مساحت این اراضی در مجموع ۵هزار و ۳۱۵ متر مربع بوده است.

میرهاشمی از ۵۵ مورد تغییر کاربری غیر مجاز طی سالهای ۸۵ تا ۸۹ در گردنه حیران خبر داد و افزود: ۲۳ مورد شکایت علیه متخلفین صورت گرفت.

مدیر امور اراضی گیلان با اشاره به اینکه ۱۸ مورد از تغییر کاربری‌های غیر مجاز با مجوز بخشداری صورت گرفته بود، گفت: بر علیه بخشدار اقامه دعوا شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴ پرونده در محاکم قضایی مطرح شد که ۶ مورد منجر به صدور حکم و ۶ مورد منع تعقیب شد و ۲ مورد نیز در دست بررسی قرار دارد.

مدیر امور اراضی گیلان از تشکیل اکیپی برای بازنگری طرح هادی در پی امضای تفاهنامه بنیاد مسکن و امور اراضی خبر داد و افزود: در روستای حیران ۴۰ هکتار در حال خارج شدن از طرح هادی است.

وی ادامه داد: از سال۹۰ تا ۹۴ هیچگونه تغییر کاربری صورت نگرفته است و اگر هم بوده قلع قم شده است و کلیه تغییر کاربری‌ها مربوط به قبل از سال ۹۰ بوده است که همچنان پابرجا است.

میرهاشمی تصریح کرد: اقامه دعوا علیه صادر کنندگان مجوز و پروانه در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه تمامی خانه‌های ساخته شده در حیران در حال شناسایی هستند، بیان داشت: ۲۰۷ واحد مورد شناسایی قرار گرفته و پس از کشف تخلفات احتمالی، برعلیه متخلفین اقامه دعوا خواهیم کرد.

مدیر امور اراضی گیلان با اشاره به نامه نگاری به فرمانداری آستارا برای ابطال پروانه‌هایی که در اراضی خارج شده از طرح هادی صادر شده بود، گفت: بخشداری در این موارد تخلف کرده بود.

وی از مرم نیز خواست در صورت مشاهده هرگونه زمین خواری مراتب را با سامانه سامانه ۱۳۱ در میان بگذارند.

تخلفات ساختمانی نباید با جریمه نقدی نادیده گرفته شوند

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز گفت: در کل کشور در فاصله سالهای ۸۷ تا، ۹۳ مجموعا ۴۷ هزار و ۳۸۴ تخلف در ساخت و ساز به ثبت رسید.

محمد اکبرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر با دریافت جریمه از تخلفات ساختمانی عبور می‌شود، خواستار کاهش دریافت این جریمه‌ها شد.

وی با بیان اینکه دهیاران برای صدور پروانه باید از بنیاد مسکن استعلام کنند، افزود: ۲۶۸۰ روستا در استان گیلان وجود دارد که از این بین ۲۰۰۰ روستا دارای بالای بیست خانوار هستند و در نتیجه تعیین طرح هادی برای آنان در دستور کار قرار گرفت.

اکبرزاده اظهار کرد: هم اکنون بازنگری در طرح هادی ۵۰۰ روستا با همکاری جهاد کشاورزی در دست اقدام است.

وی گفت: موافقت با تغییر کاربری در سالهای ۹۲ و ۹۳ به ترتیب ۳ و ۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان به تصویب طرح هادی روستای حیران در سال۸۴ اشاره کرد و افزود: مساحت این طرح هادی۱۶۰ هکتار است.

وی گفت: در منطقه حیران، ۷، ۶ هکتار از اراضی مسکونی، ۱۲۷ هکتار باغی۱۵، هکتار معابر، ۵ هکتار گردشگری، ۳ هکتار آموزشی و بهداشتی و.... هستند.

اکبرزاده با اشاره به تقاضا برای تغییر کاربری ۲۰ هکتار از اراضی حیران طی سالهای۸۲ تا ۹۴، گفت: با ۳، ۱ هکتار موافقت شد.

وی با بیان اینکه طی ۱۲ سال سالی ۳ هزار متر مربع تغییر کاربری اتفاق افتاده است، افزود: ۴۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز بوده است.

پروژه گردشگری حیران قانونی بوده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: حیران در سال ۸۵ با ۱۰۰ هکتار مساحت بعنوان منطقه گردشگری انتخاب شد و سرمایه گذار بخش خصوصی۲۹۳ میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری نمود.

رضا علیزاده افزود: بخشی از سرمایه گذاری در اردبیل قرار دارد و تمام مجوزهای این عرصه کاملا قانونی بوده است.

وی بیان داشت: مکررا به سرمایه گذار اعلام شده که ساخت و ساز غیر قانونی انجام ندهد و این نظارت کامل وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ۷ هکتار از اراضی حیران توسط سرمایه گذاری که مجوز ندارد در حال بهره برداری می‌شود که در حال پیگیری برای واگذاری قانونی هستیم.

فشارهای سیاسی مدیران را از مسیر اصلی خارج می‌کند

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: آنچه در حیران اتفاق افتاده است در حوزه نگهداری گیلان نیست و در حوزه استان اردبیل است.

علی خاوری به محدودیت تامین مصالح در گیلان اشاره کرد و افزود: این مشکل اجرای بسیاری از پروژه‌های استان همچون راه آهن رشت - قزوین را با وقفه مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست گیلان اجبارا هزینه‌های بیشتری را برای تامین مصالح متحمل می‌شویم، افزود: کمربندی انزلی در حال پیوستن به تاریخ است.

خاوری اولیت صدور مجوز را با پروژه‌های عمرانی دانست و گفت: هم اکنون به بهانه چند بوته علف جلوی کار را می‌گیرند، در صورتیکه اگر بخواهیم گیلان در حوزه عمران پیشرفت کند باید تحمل قطع چند اصله درخت را داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان خاطرنشان کرد: فشارهای سیاسی و رسانه‌ای مدیران را از مسیر اصلی تصمیم گیری خارج می‌کند.

کد خبر : ۲۹۸۵۱۳