خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان

تولید شیر در کرمانشاه را به 500 هزار تن می‌رسانیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: طی یک برنامه 5 ساله قصد داریم تولید شیر در استان را به بیش از 500هزار تن برسانیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، علی اشرف منصوری در کارگروه توسعه کشاورزی با اشاره به استعدادهای استان در زمینه دامپروری گفت: استان کرمانشاه دارای پتانسیل روبه روشدی در زمینه دامپروری بوده و دارای ظرفیت قابل توجهی برای توسعه واحدهای گاوداری شیری است.                    

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به نیاز روزافزون جمعیت به مواد پروتئینی و لبنیاتی و نقشی که این محصول در سلامتی  جامعه دارد، توسعه واحدهای گاوداری شیری در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای افزایش تولید شیر افزود: راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه تمام دامپروری، توسعه واحدهای موجود و ایجاد واحدهای بزرگ گاوداری شیری توسط شرکت ‌های فعال از جمله برنامه‌ها برای افزایش تعداد گاوهای شیری و در نتیجه افزایش تولید شیر است.

منصوری با اشاره به تولید سالانه 330هزار تن شیر در استان کرمانشاه تصریح کرد: طی یک برنامه 5 ساله قصد داریم تولید شیر در استان را به بیش از 500هزار تن برسانیم.

وی گفت: لیست واحدهای راکد و نیمه تمام را در اختیار شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل محیط زیست استان و بانک کشاورزی قرار خواهد گرفت تا با ارائه  تسهیلات و امکانات موردنیاز مجددا این واحدها بتوانند با حداکثر ظرفیت در استان فعال شوند.

وی در ادامه یادآورشد: در رابطه با ایجاد واحدهای جدید، لیست این واحدها نیز مشخص  و ظرفیت استان در نقاط مختلف تعیین شده وپس از ابلاغ تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی می‌توان با ایجاد واحدهای بزرگ گاوداری شیری یک گام مهم و اساسی در استان می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه این جلسه به بحث تولید و فرآوری محصول نخود در استان پرداخت و گفت: کرمانشاه بزرگترین تولید کننده نخود در کشوراست و به همین خاطر برنامه ریزی دقیقی برای افزایش تولید، فرآوری و صادرات آن در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

منصوری افزود: کل سطح زیر کشت نخود استان حدود 125هزار هکتار است که طبق برنامه‌ریزی پنج ساله باید به 200هزار هکتار برسد.

وی سطح زیر کشت نخود مکانیزه را 10هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: در نظر داریم طی پنج سال میزان کشت نخود مکانیزه استان به حدود 60هزار هکتار برسد.

منصوری  با بیان اینکه سطح زیر کشت نخود پاییزه در استان حدود پنج هزار هکتار است تصریح کرد: طی برنامه پنج ساله قصد داریم میزان سطح زیر کشت پاییزه محول را به 50هزار هکتار برسانیم.

وی گفت: قصد داریم کشت ارقام پاییزه را به سرعت توسعه دهیم، چرا که این ارقام باعث دو برابری عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان شده و از طرفی این ارقام به دلیل پابلندی امکان برداشت با کمباین را داشته و در نتیجه هزینه کشاورزان را کاهش می‌دهد.

منصوری اضافه کرد: نخود محصولی است که در حاصلخیزی خاک و افزایش تولید محصول بعدی مثل گندم و جو تاثیرگذاراست.

وی در ادامه گفت: به منظور فرآوری نخود نیز همکارانمان در سازمان جهاد کشاورزی  تمام محصولات غذایی را که از نخود تهیه می‌شود را در قالب کتابچه‌ای برای آشنایی با این محصول جمع آوری کرده و به سرمایه‌گذاران معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: برخی از صنایع فرآوری نخود در استان در حال احداث بوده و تعدادی دیگر نیز در راستای ارزش افزوده نخود ایجاد خواهند شد.

وی در پایان گفت: در راستای صادرات نخود نیز به صورت جدی اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیگیر اقتصادی کردن این محصول برای کشاورزان و ایجاد اشتغال در این زمینه هستند.

حاتمی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه نیز توسعه واحدهای دامپروری را مهم و حائز اهمیت برای استان دانست و گفت: استان کرمانشاه با همت و تلاش در عرصه تولید و اقتصادی کردن محصولات لبنیاتی می‌تواند به جایگاه برتر ارتقاء یابد.

وی  در عرصه دامپروری توجه به معیشت روستا و واحدهای خرد تولیدی را در تولید تاثیرگذار عنوان و تصریح کرد: قسمت قابل توجهی از تولیدات کشاورزی استان نیاز به توجه بیشتری برای اقتصادی کردن تولید با ارزش افزوده بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه تولید شیر باید از وضعیت فعلی خارج شود، افزود: ظرفیت تولید خوبی در این بخش وجود داشته و افزایش ظرفیت تولید شیر با تلاش و همت بهره‌برداران امکان پذیر است.

حاتمی در ادامه ایجاد زیرساختها را برای ایجاد اشتغال و به صرفه کردن تولید در بخش صنایع لبنیاتی ضروری دانست و گفت: به منظور ایجاد زیر ساخت‌های کشاورزی همه دستگاه‌ها همچون آب منطقه‌ای، اداره کل محیط زیست و بانک کشاورزی باید در جهت تسهیل امور و پیشرفت سریع طرح‌ها، همکاری بیشتری داشته باشند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه در ادامه سرمایه گذاری در بخش تولید شیر و فرآوری محصولات را خواستار شد و افزود: پروژه تولید و فرآوری شیر در اولویت سرمایه‌گذاری بوده، چرا که محصولات لبنیاتی از لحاظ صادرات در کشور و دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است.

حاتمی در ادامه به بحث تولید نخود در استان پرداخت و گفت: با توجه به جایگاه استان کرمانشاه در تولید نخود کشور توجه به فرآوری محصول نخود باید در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه قرار گیرد.

وی افزود: فرهنگ سازی برای مصرف محصولات فرآوری شده نخود باید از طریق معرفی آن در جشنواره‌ها، تبلیغات رسانه‌ای و...  انجام شده تا سهم  نخود در سبد  غذایی مردم بیشتر شود، زیرا نخود سرشار از مواد مغذی برای بدن انسان است.

کد خبر : ۲۸۷۰۰۳