خبرگزاری کار ایران

تأکید بر صادرات محصولات لبنی قزوین

استاندار قزوین خواستار حضور فعال تولید کنندگان استان در صادرات محصولات لبنی شد.

به گزارش ایلنا، مرتضی روزبه در صبحانه کاری بررسی وضعیت واحدهای لبنی استان که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، رئیس سازمان صنعت تجارت و معدن و مدیران واحدهای تولیدی در مجموعه باغستان برگزار شد، اظهار کرد: واحدهای لبنی استان باید مسائل و مشکلات خود برای رقابت در بازار محصولات حل کنند تا بتوان با سایر تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند.

وی اظهار کرد: به لحاظ بعضی از مشکلات اغلب دچار روزمرگی شده‌ایم و اگر این روند ادامه داشته باشد، نمی‌توانیم به سمت تولید و توسعه بیشتر حرکت کنیم، بنابراین باید تلاش خود را بیشتر کنیم تا به نتیجه خوبی دست یابیم.

روزبه تصریح کرد: اگر زیرساخت‌ها درست باشد و ایده‌های نو و جدید وجود داشته باشد، قطعا بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

استاندار قزوین خواستار حضور فعال تولید کنندگان استان در صادرات محصولات لبنی شد و افزود: با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب باید مصرف شیر را در بین مردم بالا برد تا سلامت بیشتر مردم تضمین شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم گفت: در سال 93 در استان پنج میلیارد و 100 میلیون تومان به 15 کارخانه تولید محصولات لبنی از طریق جهاد کشاورزی یارانه پرداخت شده است.

پرزحمت افزود: این میزان یارانه بابت مابه‌التفاوت قیمت شیر و خرید آن از دامداران بود که دولت پرداخت کرده است.

علی اکبری مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این جلسه گفت: براساس آمار اعلام شده از سوی معاونت بهبود تولیدات دامی استان میزان شیر خام تولیدی در سال 93‌، حدود 489 هزار تن بوده که قرار است با اجرای پروژه‌های جدید میزان تولید شیر در پایان سال 99 به 800 هزار تن برسد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد 23 واحد صنایع لبنی در استان با ظرفیت اسمی جذب شیر 716 هزار تن وجود دارد که از این تعداد 13 واحد فعال با ظرفیت اسمی جذب شیر حدود497 هزار تن و تعداد 10 واحد غیرفعال با ظرفیت اسمی جذب شیر حدود 219 هزار تن وجود دارد.

وی مسائل و مشکلات واحدهای صنایع شیر و فرآورده‌های لبنی استان را‌، عدم تخصیص اعتبارات سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی متقاضیان جهت راه‌اندازی صنایع لبنی، طولانی بودن و قوانین سخت‌گیرانه چرخه دریافت تسهیلات توسط بانک عامل از مرحله معرفی تا جذب، عدم قبول توجیه اقتصادی طرح‌های لبنی توسط بانک‌ها، حذف یارانه شیر و عدم فعالیت و کاهش ظرفیت تولید، بدهی به دامداران استان و سایر استان‌ها بابت شیر خریداری شده توسط واحدهای لبنی به علت کمبود نقدینگی و بالا بودن قیمت تمام شده شیر و فرآورده‌های لبنی و همچنین پایین آمدن سطح خرید مردم و عدم اعتماد مصرف کننده ذکر کرد.

اکبری، گرایش مردم به کارگاه‌های لبنیات سنتی علیرغم مشکلات بهداشتی، صدور بی‌رویه مجوز واحدهای صنایع لبنی طی دهه اخیر، هزینه بالای تولید در صنایع لبنی بدلیل هزینه زیاد کارگری، هزینه برق، بیمه کارگری، هزینه ظروف بسته بندی، عدم فرهنگ‌سازی جهت مصرف شیر و انواع فرآورده‌های آن و تغییر ذائقه مردم به مصرف نوشابه‌های غیرلبنی و تغییر مکرر مدیریت‌ها و عدم مدیریت مناسب در برخی از واحدهای صنایع لبنی در راستای اهداف تولید را از دیگر مشکلات واحدهای لبنی استان برشمرد.

کد خبر : ۲۸۲۶۴۱