خبرگزاری کار ایران

کارآفرین برتر بخش صنعت استان قم:

توسعه صنعتی مانع توسعه فرهنگی نیست

نماینده کارآفرینان برتر بخش صنعت استان قم، با بیان اینکه توسعه صنعتی مانع توسعه فرهنگی نیست، گفت: متأسفانه این دید در برخی افراد در استان قم وجود دارد که اگر این استان صنعتی شود، بحث‌های فرهنگی قم که به تبع مراکز دینی تقویت شده است، به حاشیه رفته یا از بین خواهد رفت در حالی که این نگاه، دیدگاه درستی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، «شهرام نصرتی»، امروز، در دهمین جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر استان قم که به همت «شرکت صنعتی تکران مبرد تولید کننده محصولات ایستکول» و در سالن آمفی تئاتر سازمان فنی و حرفه‌ای استان قم برگزار شد، اظهار داشت: اجتناب از کارهای سطحی در کنار هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های کلان، خواسته جامعه کارآفرینی کشور است.

وی افزود: اگر تلاش و مجاهدتی در زمینه‌های مذکور انجام ندهیم روحیه کارآفرینی از دست خواهد رفت.

کارآفرین برتر بخش صنعت استان قم، با تصریح بر این مطلب که فرهنگ کارآفرینی در کشور ما حال نابودی است، گفت: انواع پروژه‌های کلان در سطح کشورهای اروپایی و آمریکایی با حضور کارآفرینان انجام می‌شود، اما متأسفانه نقش کارآفرینان در سطح کشور خودمان نادیده گرفته می‌شود و سؤال اینجاست که با وجود این شرایط، عقب ماندگی‌های کشور را چگونه می‌توان جبران کرد؟

وی تصریح کرد: اوضاع برخی مراکز علمی به گونه‌ای است که فقط فارغ التحصیل بی‌سواد تربیت می‌کنند، به گونه‌ای که فرد بعد از فارغ التحصیلی، تاز به سراغ مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌رود تا کار یاد بگیرد.

«نصرتی» گفت: باید قوانین بازار کار توسط افراد آشنا به مسائل کسب و کار تعریف شود غیر از این اتفاق، چیزی جز نابودی حاصل جوانان جویای کار کشور نخواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه جوانان کشورمان این قدر مستعد هستند که اگر برای آنها برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانند با مهارت کامل و بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند.

این فعال بخش صنعت، با بیان این که متأسفانه فعالان بخش صنعت استان قم، سختی خاصی نسبت به نقاط دیگر کشور را متحمل می‌شوند، گفت: متأسفانه این دید در برخی افراد در استان قم وجود دارد که اگر این استان صنعتی شود، بحث‌های فرهنگی قم که به تبع مراکز دینی تقویت شده است، به حاشیه رفته یا از بین خواهد رفت در حالی که این نگاه، نگاه درستی نیست.

وی با بیان این که توسعه بخش صنعت، حتی از جهاتی می‌تواند به توسعه باور دینی افراد جامعه نیز کمک کند، گفت: برای مثال با استفاده از سیستم‌های نوین نرم افزاری، می‌توانیم بسیاری مبانی دینی را ترویج کنیم؛ در کل فن‌آوری‌هایی وجود دارد که به دلیل نا آگاهی از آنها استفاده نمی‌شود.

«نصرتی» در ادامه سخنان خود با بیان این که ما می‌توانیم در ایران و در همین قم جنسی را تولید کنیم که قیمت آن از چین هم پایین‌تر اما متأسفانه امکانات و گردش مالی کافی موجود نیست، گفت: هر چه در توان داریم و نداریم را به میان رقابت با اجناس خارجی آوردیم، به گونه‌ای که گویا نگاه همه دنیا به ما خیره شده، اما واقعا در داخل کشور توجه کافی به ما نمی‌شود.

وی تأکید کرد: هیچ چیزی نگاه ما را از آن افق‌های دور باز نمی‌دارد، و ما با همه سختی‌ها می‌جنگیم و به رقابت با کمپانی‌های خارجی می‌اندیشیم.

این کارآفرین برتر بخش صنعت، با اشاره به برخی مشکلات فراروی فعالان بخش صنعت، گفت: سنگ‌اندازی‌های اداری گاهی مانع از توسعه کار ما می‌شود و البته در کنارش حمایت‌های دلسوزانه هم هست.

وی در پایان گفت: اگر تأمین اعتبارات لازم برای کارآفرینان شود قطعا می‌توانند با کمپانی‌های خارجی رقابت کنند، چنانکه همین الان برخی اجناس تولید شده در قم، به 42 کشور خارجی صادر می‌شود.

کد خبر : ۲۸۰۸۳۷