خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه:

برخی حوزه‌ها به سوی وابستگی‌ دولتی رفته‌اند

مرجع تقلید شیعه در قم، با بیان این‌که افتخار حوزه‌های علمیه استقلال آن است، گفت: برخی از این وابستگی‌ها را امروز مشاهده می‌کنیم که دوست ندارم آن را بشکافم، اما بدانند که کاری نادرست است و افتخار ما استقلال حوزه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با تأکید بر استقلال حوزه‌های علمیه شیعه از دولت، اظهار کرد: اخیرا مشاهده می‌شود که در گوشه و کنار حوزه علمیه، گاهی برخی به سوی وابستگی‌های دولتی به پیش می‌روند که کاری نادرست است، چراکه افتخار حوزه، استقلال آن است.

این مرجع تقلید شیعیان، با بیان اینکه فرق حوزه‌های علمیه شیعه و اهل تسنن در استقلال شیعیان از حکومت‌ها، حتی حکومت عادله است، گفت: در حوزه‌های علمیه اهل سنت، رئیس حوزه و مفتی بلد، به وسیله حکومت تعیین می‌شود، اما در شیعه، هیچ زمانی مرجع تقلید از سوی حکومت تعیین نمی‌شود، بلکه بزرگان حوزه در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی، با بیان اینکه از دولت‌ها حمایت می‌کنیم و در صورت لزوم تذکر هم خواهیم داد، گفت: حوزه‌های علمیه شیعه وابسته به دولت‌ها نبوده و این افتخار است.

آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به فتواهای مفتیان عربستان پس از حمله به کشور یمن، خاطرنشان ساخت: هنگامی که دولت عربستان به مردم مظلوم یمن حمله کرد، مفتیان سعودی آن را کاری حکیمانه خواندند؛ چراکه وابسته و حقوق بگیر آنها هستند؛ اما افتخار بزرگ در شیعه و در سایه اهل بیت (ع) پیدا شده که مراجع و حوزه‌های علمیه مستقل از حکومت و دولت هستند.

وی با تأکید بر اینکه استقلال حوزه سبب پدیدآمدن انقلاب اسلامی شده است، تأکید کرد: اگر استقلال در مرجعیت و حوزه‌های علمیه نبود، امام راحل (ره) نمی‌توانستند قیام و انقلاب کند.

این مرجع تقلید یادآور شد: در رأس حکومت ایران، روحانی مقتدر و عالی مقام حضور دارد که در هیچ کجای دنیا همانند آن را نداریم. این بزرگی، نتیجه استقلال و نعمتی بزرگ برای ماست که بزرگان پیشین ما آن را حفظ کرده و ما نیز باید در حفاظت آن کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه اخیرا مشاهده می‌شود که در گوشه و کنار حوزه، گاهی برخی به سوی وابستگی‌های دولتی به پیش می‌روند که کاری نادرست است، گفت: حوزه‌های علمیه باید مستقل باشند؛ البته از دولت حمایت می‌کنیم، چون برگزیده مردم است و رهبر معظم انقلاب آن را تنفیذ کرده‌اند. البته حمایت همراه با نظارت است و گاهی محترمانه و منطقی تذکر نیز داده و خواهیم داد.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اگر در حوزه علمیه وابسته باشیم، این حمایت‌ها از دولت، بدون نظارت خواهد بود و اگر امروز شجاعت داشته و تذکرات را گوشزد می‌کنیم، نتیجه استقلال حوزه است.

وی با بیان این مطلب که حوزه‌های علمیه شیعه، مردمی است؛ نه دولتی، گفت: برخی از این وابستگی‌ها را امروز مشاهده می‌کنیم که دوست ندارم آن را بشکافم، اما بدانند که کاری نادرست است و افتخار ما استقلال حوزه‌ها است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: زمانی که بنده رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه بودم، در اساسنامه‌ای که برای حوزه تدوین کردیم، آوردیم که حوزه مستقل از همه خواهد بود؛ چراکه‌‌ همان زمان می‌دانستم برخی به خاطر اظهار محبت، وابستگی‌هایی به سود خود به وجود خواهند آورد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: بار‌ها پیشنهادهایی برای وابستگی به ما ارائه شده که نفی کرده و انجام ندادیم.

این استاد درس خارج حوزه در بخش دیگر سخنان خود گفت: هنگامی که عزت و شخصیت انسان‌ها از دست برود، ذلیل شده و زندگی برای آنان تلخ خواهد شد.

این مرجع تقلید با اشاره به شعار هیهات منا الذله در روز عاشورا، تأکید کرد: مفهوم این شعار، عدم پذیرش ذلت است که شهدای کربلا به آن عمل کردند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان گفت: آزادگی نعمتی است که اگر از دست برود، زندگی برای انسان تلخ خواهد شد.

کد خبر : ۲۸۰۰۹۵