خبرگزاری کار ایران

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان خبر داد:

ضرورت ایجاد مساجد شبانه روزی در کشور برای تسکین آلام روحی مردم

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۱۰۷

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: مساجد باید آنقدر دقیق عمل کنند که موضوعات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی را مد نظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی چرا امروزه کارکرد مساجد فقط به چند ساعت برای اقامه نماز منوط شده است، افزود: معتقدیم باید مساجد شبانه روزی درکشور داشته باشیم. متاسفانه آمار مساجد فعال پائین است که باید با هماهنگی نهادهای مختلف و استفاده از ظرفیت‌های فراوانی که در استان‌ها موجود است این فعالیت‌ها گسترده شود.

وی با اشاره به اینکه ما متولی برای اداره مساجد نیستیم اما معتقدیم که باید فضا برای کار وجود داشته باشد و کتابخانه و مسجد شبانه روزی دراصفهان برای مردم نیازاست گفت: چطور داروخانه برای کمک به درد بیماران شبانه روزی است، چرا برای آلام روحی نباید مراکزی نیز مراکز شبانه روزی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مساجد باید محور فعالیت‌های مشاغل خانگی برای بانوان باشد افزود: در زمان جنگ و انقلاب این برنامه‌ها در مساجد وجود داشت، باید با برگزاری کلاس‌های مختلف درب مساجد همیشه باز باشد.

حجت الاسلام معتمدی با اشاره به اینکه مسجد باید دارای برنامه باشد و هم اکنون برنامه سازی برای مردم در مساجد بسیارکم است گفت: باید به این ظرفیت‌های بیشتر توجه کنیم البته در استان اصفهان برنامه ریزی در مساجد بهتر از دیگر استان‌ها ست اما باز هم جای کار فراوانی وجود دارد و شاید به این مقوله در مسجد ۳۰ درصد پرداخته شده است.

حجت الاسلام معتمدی تاکید کرد: درحال حاضر مدیریت مساجد به عهده اوقاف، سازمان تبلیغات ودبیرخانه رسیدگی به امور مساجد بر عهده دارند و آنان هستند که باید در باره این موضوعات پاسخگو باشند. البته هیات‌های امناء مساجد نیز وظیفه دارند در این زمینه چاره اندیشی نمایند.

مشاور مدیر کل و رئیس کانون‌های مساجد استان اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ رفتن به مسجد و ایجاد پیوند میان افراد جامعه با فضای موجود در مساجد از مهم‌ترین آموزه‌های دین مبین اسلام است گفت: ما باید سمت و سوی فعالیت خودمان را در جهت رواج فرهنگ رفتن به مسجد و انس با آن قرار دهیم و مسجد را به پایگاهی برای حل و فصل مسائل و مشکلات مردم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه، مردم ما تشنه شنیدن و دانستن مسائل روز جامعه هستند، گفت: هر ارگانی باید متناسب با فعالیت خود عمل کند و گروه‌های خودجوش هم باید تقویت شوند، مسجد باید هنر نگهداری و حفظ جوانان به عنوان مخاطب خود را داشته باشد.

معتمدی گفت: تاکنون برنامه‌هایی که برای جذب جوانان به مساجد اجرایی شده در سطح متوسط بوده و برنامه‌های جذابی برای جذب جوانان به مساجد نداشته‌ایم.

حجت الاسلام معتمدی در ادامه از طرح مبحث اقتصاد مقاومتی در کانون‌های فرهنگی استان اصفهان خبر داد و تصریح کرد: این گفتمان برای نخستین بار از سوی استان اصفهان توسط هیئتی که ریاست آن را استاندار بر عهده دارد جهت نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی در مسجد مطرح شده است. همچنین تشکیل یک کارگروه جهت تصمیم‌گیری‌های لازم از بخش‌های مهم این هیئت نظارتی است که هر ۱۵ روز یک‌بار تشکیل می‌شود.

وی گفت: مبلغ ۴میلیارد تومان امسال مجلس برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به کانون‌های مساجد اختصاص داده است که اصفهان می‌تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند.

وی همچنین از افزایش بودجه مربوط به کانون‌های فرهنگی مساجد از سوی مجلس شورای اسلامی سخن گفت و افزود: سرانه بودجه پرداختی با کانون‌های فرهنگی مساجد در سال جاری ۶۰۰ هزار تومان بوده است که این مبلغ با افزایش بودجه در سال جدید ارتقا خواهد یافت. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با استانداری اصفهان انجام شده، مبلغ ۱ میلیارد تومان جهت پرداخت به کانون‌ها دریافت خواهیم کرد.

 وی افزود: ۱۷۰۰ کانون فرهنگی و هنری و ۱۵ مرکز خانه فرهنگی دیجیتال و اینترنت پاک در استان اصفهان راه‌اندازی شده است. همچنین ۵۳ کانون تخصصی در حوزه‌های مهدویت، آموزش کتابخانه‌ای، آی تی، ورزش و نماز به نحوی جدی فعال بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور نزدیک به ۲۰ هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد راه‌ اندازی شده است که نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ کانون فرهنگی در اصفهان قرار دارد گفت: سرانه کمک به کانون‌های فرهنگی مساجد ۶۰۰ هزار تومان است که بودجه سال ۹۳ که توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری کشور برای استان اصفهان در نظر گرفته شد ۲ و نیم میلیارد تومان بود و تا پایان امسال ۸۰ درصد آن محقق می‌شود و این بودجه در سال ۹۴ افزایش می‌یابد.

مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان؛ به شرح بخشی از فعالیت‌های این کانون‌ها پرداخت و عنوان کرد: فعالیت کانون‌ها در بخش‌های کتابخانه‌ای، آموزشی، پرورشی و قرآنی است که در بخش فرهنگی شامل جشنواره‌های متعددی همچون نغمه‌های انقلابی، مد‌ها متان، شیوه‌های نوین تدریس و نشریات تجربی است که در سال جاری ۱۰۰۰ کانون فرهنگی هنری در زمینه‌های یاد شده فعالیت داشته‌اند.

حجت الاسلام معتمدی تصریح کرد: در سطح استان اصفهان هیئت هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی به ریاست استاندار تشکیل شده است که با حضور دستگاه‌های مختلف همچون استانداری، شهرداری، سازمان تبلیغات، مرکز امور رسیدگی به امور مساجد، ستاد احیا امربه معروف و نهی از منکر، بسیج، سازمان ورزش و جوانان عمده دستگاه‌هایی هستند که در این هیئت حضور دارند و در طول سال دو بار تشکیل جلسه می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه این کانون‌های فرهنگی هنری تنها در مساجد امکان برپایی دارند، اظهار داشت: این کانون‌ها در مساجد اماکنی همچون دانشگاه، پادگان‌ها، زندان و مصلی‌های نماز جمعه به ریاست امام جماعت مساجد و همراهی هیئت امنایی متشکل از اعضای معتمد محل و نماینده امام جماعت تشکیل می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز