معاون وزیر راهوشهرسازی عنوان کرد:
جنگ آینده کشورها جنگ کوریدور است نه جنگ انرژی / پروژههای راهسازی با نگاه توسعه زیربنایی و نه اقتصادی طراحی شدهاند

معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اهمیت استراتژیک کریدورهای حملونقل، گفت: جنگ آینده کشورها جنگ کوریدور است و جنگ انرژی نیست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ بازوند در مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک - خرم آباد که با حضور مسئولین استانهای مرکزی و لرستان برگزار شد، افزود: کوریدور جنوب به شمال تحت عنوان آزادراه دریا به دریا، از دریای خزر تا خلیج فارس و دریای عمان تعریف شده است. در این راستا بخشی از این کریدور ساخته شده و بخشی در دست ساخت قرار دارد. از تمامی فرایند پروژه آزادراه دریا به دریا که یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی کشور محسوب میشود، 533 کیلومتر تکمیل شده، 134 کیلومتر در دست اجرا است و 284 کیلومتر دیگر باقی مانده است. همچنین 34 کیلومتر کنار گذر خرم آباد - اندیمشک - اهواز نیز باقی مانده است.
وی ادامه داد: در فرایند اجرای پروژه این کریدور، 2500 شغل مستقیم ایجاد میشود و پس از بهرهبرداری، 150 نفر بهصورت دائم مشغول به کار خواهند شد. آزادراه دریا به دریا نقش بزرگی در تسهیل ترانزیت و اقتصاد ملی، حملونقل، صادرات و واردات برای کشور دارد. همچنین حذف گردنههای پرخطر، روانسازی ترافیک برای حدود 20 هزار خودرو در شبانهروز و کاهش تلفات نیز از دیگر مزایای این آزادراه است. افزایش ایمنی و کاهش تلفات از دیگر مزیتهای ایجاد آزادراه دریا به دریا است، چرا که آزادراه با کاهش نرخ تلفات جادهای به زیر 5 درصد در مقایسه با راههای اصلی، ایمنی سفر را به طور چشمگیری بهبود میبخشد.
معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار داشت: بخشی از کریدور دریا به دریا مربوط به آزادراه اراک - خرمآباد است. آغاز عملیات آزادراه ارومیه - تبریز و آزادراه اراک - شازند - خرمآباد از برنامههای مهم این وزارتخانه بود. آزادراه اراک - شازند - خرمآباد فراتر از یک پروژه منطقهای، طرحی ملی است که نه تنها به توسعه استانهای لرستان و مرکزی کمک میکند، بلکه با تقویت شبکه ترانزیتی کشور، در صادرات، واردات و بهبود زیرساختهای حملونقل نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. این پروژه با نگاه به آینده طراحی شده و در راستای تقویت اقتدار اقتصادی و زیرساختی کشور است.
بازوند تصریح کرد: قطعه یک آزادراه اراک - خرمآباد مزایای متعددی برای کشور، به ویژه استانهای مرکزی و لرستان به همراه دارد. این آزادراه، مسیر اراک به خرمآباد را 32 کیلومتر کوتاهتر کرده و 55 دقیقه در زمان سفر صرفهجویی میکند. همچنین صرفهجویی در سوخت خودروها مهمترین مزیت این پروژه است، چرا که سالانه حدود 70 میلیون لیتر سوخت در این آزادراه صرفهجویی خواهد شد و تأثیر قابلتوجهی در کاهش هزینههای ملی دارد. این آزادراه به طول 68 کیلومتر، با سرمایهگذاری بنیاد تعاون و اجرای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء آغاز شده و انتظار میرود با تسریع در روند اجرا، به یکی از محورهای کلیدی حملونقل کشور تبدیل شود.
وی بیان داشت: کنارگذر خرمآباد به طول 34 کیلومتر و مسیر اندیمشک به اهواز از دیگر بخشهای این کریدور هستند که با جدیت پیگیری میشوند. یکی از پروژههای کلیدی، کریدور زاهدان - چابهار به طول 470 کیلومتر است که با تلاش شبانهروزی در حال تکمیل است تا به آستارا متصل شود. این پروژه که توسط قرارگاه خاتمالانبیا اجرا میشود، گامی بزرگ در تقویت شبکه ترانزیتی کشور محسوب میشود. مسیر راهجرد به اراک نیز با تأیید پیشنویس در دولت، در سال 1404 با سرمایهگذاری بنیاد تعاون عملیاتی خواهد شد. همچنین، تکمیل 44 کیلومتر باقیمانده از مسیر چالوس به تهران از دیگر برنامههای اولویتدار وزارت راهوشهرسازی است.
معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور تأکید کرد: این پروژههای عظیم راهسازی صرفاً با نگاه توسعه زیربنایی و نه اقتصادی، طراحی شدهاند و هدف اصلی آنها تقویت زیرساختهای ملی است. در این راستا بخشی از حریمها به استانها واگذار شده است. از استانداران درخواست میشود مانند «نخ تسبیح» با هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، موانع اجرایی شدن کریدورها به ویژه مسائل مربوط به حریم راهها را برطرف کنند. همچنین لازم است با هماهنگی و مدیریت مؤثر، زمینهساز پیشرفت سریعتر این پروژههای زیرساختی شوند.
بازوند ابراز داشت: با وجود تمامی شرایط سخت کشور، رئیسجمهور و مقام عالی وزارت راهوشهرسازی بر تسریع در اجرای پروژههای زیرساختی، از جمله آزادراه اراک - خرمآباد، نظارت دقیق دارند و به صورت ویژه پیگیر بحث ساختوسازهای جادهای هستند. وزیر تأکید بر حضور در مراسم آغاز عملیات اجرایی اراک - خرمآباد را داشت، اما به دلیل نشست با هیئت دولت در آخرین لحظه حرکت به سمت استان مرکزی نتوانست شرکت داشته باشد. با اینکه آغاز عملیات اجرایی پروژه و فعال شدن بعد از 7 سال توقف، مورد پیگیری مستمر وزیر بود. امیدواریم هر چه زودتر شاهد بهرهبرداری زودهنگام از آزادراه اراک - خرمآباد باشیم.
آزادراه اراک - خرمآباد نتیجه یک تلاش ملی است
استاندار مرکزی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت پروژه احداث قطعه یک آزادراه اراک - خرمآباد، گفت: آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک - خرمآباد نتیجه یک تلاش ملی است و به کاهش تصادفات کمک میکند. 67 درصد تصادفات منجر به فوت در جادههای استان مرکزی به تردد مسافران استانهای جنوبی مانند لرستان و خوزستان مرتبط است. تکمیل این آزادراه میتواند نقش مهمی در کاهش تلفات جادهای ایفا کند. با توجه اهمیت بسیار بالای این پروژه انتظار میرود پروژه قطعه یک آزادراه اراک - خرمآباد بیش از 8 کیلومتر از این پروژه در کوتاهمدت به بهرهبرداری برسد و تمامی پروژه نیز در بازه زمانی 2 سال آینده تکمیل شود.
مهدی زندیهوکیلی افزود: آزادراه اراک - خرمآباد بخشی از کریدور تهران بندر امام خمینی است که ساخت آن پیش از انقلاب توسط مستشاران خارجی آغاز شد. قطعه مربوط به استان مرکزی تحت عنوان آزادراه اراک - خرمآباد به عنوان آخرین بخش باقی مانده بود. این پروژه از منطقه ابراهیمآباد اراک تا نزدیکی شازند ادامه داشت، اما به دلیل جنگ تحمیلی متوقف شد و پس از جنگ، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و وزارت راهوشهرسازی بخش عمدهای از این پروژه را پیش بردند. تکمیل این قطعه، مطالبه دیرینه مردم منطقه است و نقش مهمی در شبکه حملونقل شمال به جنوب کشور دارد.
وی ادامه داد: آزادراه اراک - خرمآباد عمدتاً برای تردد استانهای جنوبی و حملونقل کالا استفاده میشود و به نفع تمامی شبکه حملونقل کشور است. مصرف روزانه حدود 90 میلیون لیتر بنزین در کشور بیسابقه است. احداث آزادراههایی مانند اراک - خرمآباد با کاهش طول مسیر، به صرفهجویی در مصرف سوخت کمک میکند و خدمتی بزرگ در سطح ملی محسوب میشود. این پروژه نه تنها به بهبود حملونقل و کاهش تصادفات کمک میکند، بلکه با تقویت زیرساختهای ارتباطی بین استانهای مرکزی و لرستان، گامی بزرگی در راستای کاهش تردد و افزایش ایمنی جادهای خواهد بود و نقش مهمی در در توسعه منطقهای و ملی ایفا خواهد کرد.
آزادراه اراک - خرمآباد حلقه مفقوده کوریدور شمال به جنوب است
جواد لنجابی سرپرست ادارهکل راهوشهرسازی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: آزادراه اراک - خرمآباد حلقه مفقوده کوریدور شمال به جنوب است. این آزادراه به طول 135 کیلومتر شامل 4 قطعه حدفاصل پتروشیمی شازند تا بروجرد به طول 68 کیلومتر و سایر قطعات حدفاصل بروجرد تا خرمآباد به طول 67 کیلومتر است که این قطعه سال 1400 به بهرهبرداری رسید. قطعه یک این آزادراه با سرمایهگذاری مشترک مادرتخصصی خاتمالانبیا و دولت با 6 خط عبوری با برآورد اعتبار 140 هزار میلیارد ریال اجرایی میشود. در این پروژه 14 پل بزرگ، 208 پل کوچک و 2 تونل ساخته خواهد شد و منجر به کاهش 55 دقیقهای و 32 کیلومتری مسافت خواهد شد.
تکمیل آزادراه اراک - خرمآباد حدود 50 سال مغفول مانده بود
هوشنگ هادیانپور نماینده مردم شازند در مجلس نیز در این مراسم گفت: تکمیل آزادراه اراک - خرمآباد حدود 50 سال مغفول مانده بود و ارادههایی برای نیمهتمام ماندن طرح وجود داشت. در نهایت پیگیری مستمر از سوی وزارتخانه انجام شد و وزیر راهوشهرسازی و معاونین در اجرای عملیات پروژه و تکمیل این آزادراه کمک شایانی داشتند و بالاخره به سرانجام رسید. شازند در مرکز ایران قرار دارد و همیشه مظلوم واقع شده و حق مردم شازند تضییع شده است. این آزادراه شهرستان شازند را از بنبست خارج میکند و منجر به کاهش تصادف و مصرف بنزین و کاهش آلایندگی خواهد شد.