عضو هیاتعلمی پژوهشکده گردشگری وزارت میراثفرهنگی:
برندینگ گردشگری سلامت باید تقویت شود

ضرورت تشکیل دبیرخانه گردشگری سلامت اکو
عضو هیاتعلمی پژوهشکده گردشگری وزارت میراث فرهنگی با تأکید بر لزوم تغییر نگاه ایران در حوزه گردشگری سلامت گفت: دبیرخانهای برای گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو ایجاد شود تا بهتوان بهصورت متمرکز در این حوزه سیاستگذاری کرد.
به گزارش ایلنا از همدان، ارشک مسائلی در پنل تخصصی «تحلیل نقش کشورهای عضو اکو در گردشگری پزشکی منطقه (راهکارها و شیوههای توسعه)» در سومین کنفوبیشن گردشگری سلامت در همدان اظهار کرد: در گردشگری سلامت، فردی که برای درمان، بهداشت، تندرستی و شفابخشی به منطقه دیگری سفر میکند، گردشگر سلامت محسوب میشود.
وی با اشاره به موانع بینالمللی ورود گردشگر سلامت به ایران افزود: به دلیل تحریمها باید از ظرفیت هواپیماهای کشورهای مختلف برای ورود گردشگران سلامت به کشور استفاده کنیم زیرا تحریمهای سیاسی تأثیر منفی مستقیمی بر ورود بیماران خارجی دارند.
عضو هیاتعلمی پژوهشکده گردشگری وزارت میراثفرهنگی در ادامه تصریح کرد: بیش از ۳ و نیم درصد رشد اقتصاد جهانی مربوط به هزینههای بخش گردشگری سلامت است و این نشاندهنده اهمیت اقتصادی این حوزه در سطح بینالملل است.
وی ادامه داد: در کشورمان نیروی متخصص درمان بسیار خوبی داریم و از لحاظ کیفیت خدمات درمانی نیز در وضعیت مطلوبی قرار داریم اما مشکل اصلی، نحوه ارائه این خدمات است که نیازمند نگاه بستهای جامع به مقوله گردشگری سلامت هستیم.
مسائلی با اشاره به مدل موفق کشور ترکیه در این حوزه گفت: گردشگری سلامت در ترکیه موفق شد چون صفر تا صد نیاز گردشگر سلامت را بهصورت یک بسته کامل ارائه میکند، بنابراین ما نیز باید بسته را ببینیم و نگاه خود را تغییر دهیم و صرفاً به درمان بسنده نکنیم.
وی در ادامه تأکید کرد: باید ابتدا بسته اقتصادی گردشگری سلامت را بزرگ کنیم و سپس درباره نحوه توزیع آن صحبت کنیم.
عضو هیاتعلمی پژوهشکده گردشگری اظهار کرد: ایران از بین ۱۴۰ کشور، رتبه نخست قیمت خدمات درمانی را دارد یعنی برای گردشگر خارجی، منفعت اقتصادی بزرگی از نظر کاهش هزینهها ایجاد میشود و این یک مزیت رقابتی مهم است.
وی افزود: با وجود این مزیت، مارکتینگ ما در این حوزه ضعیف است و نیاز به تقویت برندینگ داریم تا بتوانیم در عرصه بینالمللی رقابت کنیم.
مسائلی با اشاره به رقابت کشورهای ترکیه، هند، عمان و سایر کشورها در حوزه گردشگری سلامت گفت: ایران نیز ظرفیت و توان رقابت دارد اما تحریمها و محدودیتهای سیاسی شرایط را دشوار کرده است.
وی اضافه کرد: در بلندمدت میتوانیم بهعنوان هاب منطقه در گردشگری سلامت مطرح شویم اما برای رسیدن به این هدف باید فرصتهای کوتاهمدت و میانمدت را نیز بهدرستی شناسایی و استفاده کنیم.