رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد؛
ارائه طرح دو فوریتی برای حل مشکل رانندگان در مجلس/ پوشش بیمهای ۲۰۰ هزار راننده فاقد بیمه با همکاری تامین اجتماعی

در این طرح تمام مسائل مربوط به معیشت رانندگان دیده خواهد شد
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ارائه یک طرح دو فوریتی برای حل مشکل رانندگان در خانه ملت خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمدرضا رضایی کوچی اظهار داشت: با توجه به اعتراضات اخیر کامیون داران نسبت به وضعیت شغلی و معیشتی باید اذعان کرد خیلی از مطالبی که مطرح می کنند به حق است؛ برخی از مشکلات آنها باید توسط دستگاه های مربوطه از گذشته تا به حال حل و فصل می شده که متاسفانه هیچ گاه ریشه ای این مشکلات حل نشده است.
وی افزود: با توجه به موارد فوق این بار تصمیم گرفتیم موضوعات مربوط به رانندگان از سوخت، قطعات، بیمه و هر موردی که مربوط به معیشت ایشان می شود به صورت دقیق احصا شود و در قالب یک طرح دو فوریتی در مجلس مطرح گردد تا یک بار برای همیشه مشکلات این صنف زحمتکش حل شود.
نماینده جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات رانندگان، ابتدا به مساله سوخت پرداخت و موضوع سوخت سه نرخی را مطرح نمود و گفت: راننده محاسبه می کند سوختی که به او تعلق گرفته متناسب با پیمایش وی نیست و حدود 30 درصد کم می آورد که یکی از علت های اصلی اعتراضات این بوده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم جدول تخصیص سوخت واقعی شود یعنی گفتیم راننده چرا باید از نرخ دوم استفاده کند اگر واقعا نخواهد تخلف کند؟ که البته عوامل بسیاری در این محاسبه دخیل هستند. برای نمونه کامیونی که بیست سال عمر کرده با کامیونی که 5 سال از ساخت آن گذشته از نظر مصرف سوخت بسیار متفاوت است و یا نوع و برند کامیون، کیفیت جاده، توقفات جاده ای، ترافیک ها و صدها مورد دیگر که در مصرف سوخت دخالت دارند.
رضایی کوچی تاکید کرد: تمام این موارد و شاخص ها باید دقیق محاسبه شود تا میزان مصرف گازوییل برای راننده به دست آید که در این راستا به اعتقاد بنده شاخص ها باید به گونه ای تنظیم شود که نیاز به نرخ دوم نیز نباشد.
نماینده جهرم و خفر در مجلس به نحوه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش اشاره کرد و گفت: جدولی که سالها پیش برای تعیین میزان سهمیه سوخت کامیونداران تدوین شده بود، اکنون منسوخ شده و دیگر پاسخگوی شرایط فعلی نیست. متغیرهایی مانند عمر خودرو، وضعیت جادهها و کیفیت خودرو در مصرف سوخت مؤثرند. اکنون در حال تدوین طرحی جدید هستیم تا نحوه تخصیص سوخت واقعبینانهتر و منطبق با شرایط روز باشد.
وی ادامه داد: متأسفانه مسئولیت تعیین سهمیه سوخت بر اساس پیمایش، به اشتباه در آییننامه دولت به وزارت صمت سپرده شده، در حالی که باید در اختیار وزارت نفت یا سازمان راهداری باشد. این موضوع قرار است در قالب یک طرح دوفوریتی اصلاح شود.
این نماینده مجلس در ادامه به موضوع دیگری در این راستا که مطالبه جدی کامیون داران است اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی بحث حق بیمه رانندگان است که 27 درصد سهم راننده بود که از این میزان 13 و نیم درصد را خودش متقبل شده و نصف دیگر را دولت. اما حالا آمده ایم از 13 و نیم درصد دولت چند درصد دیگر را نیز به راننده تحمیل کردیم یعنی بر هزینه حق بیمه راننده اضافه شده که پرداخت این مبلغ برای راننده مشکل است.
وی ادامه داد: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در این راستا پیش بینی لازم را نکرده بود که در طرح دو فوریتی که در دستور کار است این موضوع نیز با تامین اجتماعی حل و فصل خواهد شد.
به گفته رضایی حدود ۲۰۰ هزار راننده فاقد بیمه هستند که با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شده بخشی از هزینه بیمه از محل بارنامهها و بخشی از منابع هدفمندی یارانهها تأمین شود تا این افراد نیز تحت پوشش قرار گیرند.
رضایی کوچی به مطالبه دیگر رانندگان یعنی به روزرسانی قیمت ها نیز اشاره داشت و گفت: راننده می گوید هر 6 ماه باید هزینه های ما شامل خرید قطعات و لوازم یدکی و... به روزرسانی شود که با توجه به تورم موجود و گرانی لحظه ای اجناس، حرف حساب است و باید برای آن چاره ای اندیشید.
رئیس کمیسیون عمران تصریح کرد: قیمت فعلی کرایه حمل بار نیز باید بهروز شود. لذا مقرر شد سازمان راهداری با نمایندگان صنفی رانندگان نشستهایی برگزار کرده و نرخها را بر اساس هزینههای جاری از جمله افزایش قیمت قطعات و لاستیک، بهروزرسانی کند.
وی افزود: ما به سازمان راهداری گفتیم با نماینده راننده ها نشستی بگذارند و ضمن شنیدن سخنان ایشان، برای این موضوع مهم راهکار ارائه دهند که به اعتقاد بنده باید این موضوع را به اتحادیه رانندگان واگذار کنیم.
رضایی کوچی در جمع بندی سخنان خود بیان داشت: این مسائلی که اشاره شد مشکلات اساسی راننده ها بود که به اعتقاد بنده باید وقت می گذاشتیم و آنها را ریشه ای حل و فصل می کردیم اما متاسفانه هر بار که رانندگان اعتراض می کنند، تصمیمی عجولانه به صورت مسکن گرفته می شود که طبیعتا در دراز مدت مشکلات را حل نخواهد کرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در عین حال بیان داشت: در کنار مسائلی که مطرح شد، رانندگان با مشکلات دیگری نیز مواجه هستند که همچون استخوان لای زخم مانده و هیچ کس هم برای حل آنها اقدامی نکرده و موجبات نارضایتی شدید رانندگان را نیز فراهم نموده است.
وی به مصداق مشکل فوق نیز اشاره داشت و گفت: برای نمونه هزینه ای که در بنگاهها در قالب حق بارنامه از رانندگان اخذ می شود ، یکی از دلایل نارضایتی ایشان است. گاهی مبلغی که از راننده اخذ می کنند بسیار زیاد است و هیج گونه نظارت بر این موضوع نیست که این مسائل نیز باید حل و فصل شود.
به گفته رضایی کوچی در مجموع ۸۰ تا ۹۰ درصد مطالبات نمایندگان و فعالان این حوزه در کمیسیون بررسی و برای آنها راهحل عملیاتی تدوین شده است.
رضایی کوچی در پایان نیز اظهار داشت: وقتی ما با راننده ها با مهربانی و روی خوش سخن می گوییم و برای حل مشکل آنها قدم بر می داریم آنها می پذیرند، همراهی می کنند و حتی کمک نیز می دهند. ما مدیون زحمات راننده ها هستیم اما نباید فراموش کنیم که مشکلات ایشان را باید حل کنیم لذا امیدواریم با طرحی که هفته آینده آماده خواهیم کرد، موفق به حل مشکلات این قشر فداکار و زحمتکش شویم.