در کارگاه آموزشی طرح داناب در شیراز مطرح شد؛
تنها ٣٦ درصد حجم مخازن سدهای فارس آب دارد

کارگاه آموزشی طرح دانشآموزی نجات آب «داناب»، ویژه رابطان آموزش و پرورش استان فارس به میزبانی شرکت آب منطقهای فارس در شیراز برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقهای فارس، کارگاه آموزشی یکروزه سازگاری با کمآبی در راستای اجرای طرح دانشآموزی نجات آب «داناب» ویژه رابطان آموزشوپرورش فارس در شیراز برگزار شد.
در نخستین بخش از این کارگاه آموزشی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای فارس، به ترسیم شمای کلی از وضعیت آب در این استان و چالشهای موجود، پرداخت.
محمدمهدی شریفی، وضعیت آب را در کلان کشور، بغرنج و اجرای برنامههای مختلف با هدف صیانت از منابع آبی را بسیار ضروری دانست و گفت: میانگین وزنی بارندگی سال آبی جاری در فارس نسبت به میانگین ۵٦ساله، بالغبر ٤٦ درصد کاهش داشته است.
وی با یادآوری اینکه امسال تنها در شماری اندکی از شهرستانها منجمله شیراز شاهد بارندگی مناسبی بودیم، خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمارها، حجم آب موجود در سدهای فارس تنها ٣٦ درصد کل حجم مخازن سدهای ٩گانه در دست بهرهبرداری استان را شامل میشود.
شریفی با یادآوری اینکه به دلیل کاهش میانگین بارندگی، برداشت بیرویه از منابع مختلف آبی و روند تغییرات اقلیمی شاهد کاهش دسترسی به آب هستیم، گفت: در حالیکه امکان تولید آب عملا وجود ندارد، برای مواجهه صحیح با منابع محدود موجود، بهشدت نیازمند مدیریت مصارف مختلف هستیم.
قربانی نماینده آموزشوپرورش در طرح داناب نیز طی سخنانی بر لزوم کمک به ایجاد یک دغدغه مشترک پیرامون مبحث آب و حفاظت از منابع ارزشمند آب، تاکید کرد.
قربانی با بیان اینکه امروز نتیجه کوتاهیهای چند دهه اخیر را در حوزه آب و ازدسترفتن آبخوانها، مشاهده میشود، آموزشوپرورش و معلمان را جزو اثرگذارترین سازمانها و افراد برای ایجاد بسترهای تغییر نگرش و رفتار دانست.
کمبود آب جزو ١٠ مخاطره اصلی جهان است
مدیر مطالعات پایه منابع آب نیز در بخشی از این کارگاه آموزشی، به ارائه مطالبی درخصوص مدیریت یکپارچه منابع آب، اهمیت حفاظت از این منابع و راهکارهای رسیدن به سطحی از پایداری در آبخوانها، اشاره کرد.
سیاوش بهروز کوهنجانی با بیان اینکه مشکل آب یک موضوع جهانی بوده و جزو ١٠ مخاطره اصلی برای بشر قرارگرفته و حتی کشوری نظیر استرالیا را هم تحتتاثیر قرارداده است، گفت: بشر امروز در حالی با چالش آب مواجه شده که میزان آب قابل شرب موجود در جهان، به میزان کافی برای جمعیت آن است.
بهروز دلیل عمده مواجهه با چالش در زمینه منابع آب را، برداشتهای بیرویه و مدیریت نشده دانست و خاطرنشان کرد: اگر با مدیریت صحیح و آیندهنگرانه، از منابع آب استفاده میشد، امروز با چالش بسیار کمتری مواجه بودیم.
او با اشاره به برخی مطالعات جهانی، اضافه کرد: براساس مطالعاتی که سال ٢٠٠٩ انجام شده بود، در سال ٢٠٢۵ میلیادی بالغبر ٦۵ درصد کل جمعیت جهان با کمبود آب مواجه است و این جمعیت تا سال ٢٠۵٠ به ٧۵ درصد کل ساکنان زمین افزایش خواهد یافت.
به گفته این پژوهشگر حوزه آب، رشد جمعیت، افزایش فعالیتهای اقتصادی، بهبود استانداردهای زندگی و کنترل نشدن آلودگیهای وارد شده به منابع آبی، از دلایل مهم فشار بر منابع آب موجود در جهان به شمار میرود.
بهروز، مهم و اثرگذارترین راهکار در مواجهه با شرایط کنونی را، مدیریت به هم پیوسته منابع آب ذکر و اضافه کرد: این راهکار شامل مجموعهای از فعالیتهای فنی، نهادی، مدیریتی، قانونی و اجرایی برای برنامهریزی، توسعه و مدیریت منابع آب با هدف دستیابی به توسعه پایدار است.
آب باید به مسئله عمومی بدل شود
رئیس گروه تکنولوژی آموزشوپرورش فارس نیز با بیان اینکه امروز در بسیاری از بخشها بهویژه آب، نیازمند اقدامی جدی و اثرگذار هستیم، گفت: هر یک از معلمان اگر در موضوع آب زمینه جلب مشارکت تعدادی از افراد جامعه، مدرسه و خانواده را فراهم کنند، شاهد اثرگذاری بهتر اقدامات خواهیم بود.
غلامرضا روئینتن با بیان اینکه نیازمند عمومیسازی موضوع آب هستیم، گفت: بسیاری از اعضای جامعه، هنوز متوجه اهمیت مسئله آب و مخاطرات مرتبط با آن نیستند و برای آگاهسازی کل جامعه باید آب را به موضوعی عمومی در سطوح مختلف بدل کنیم.
این مقام مسئول در آموزشوپرورش فارس، ایجاد مراکزی برای برپایی نمایشگاه آثار و تولیدات تجسمی، فراهم کردن بستری برای تولید محتواهای داستانی، نمایشنامهای و فیلمنامهای را یکی از راهکارها برای عمومی کردن موضوع آببرشمرد.
در ادامه این کارگاه آموزشی، زینلی، کارشناس شرکت مشاور، به تشریح اهمیت طرح ارتقاء سواد آبی پرداخت و یادآور شد که طی ١۵ سال اجرای این طرح شاهد اثرگذاری اقدامات آموزشی و فرهنگی بودهایم.
زینلی او با اشاره به اینکه آموزشوپرورش اثرگذارترین نهاد در فرهنگسازی و تغییر گفتمان و رفتار جامعه محسوب میشود، معلمان را اصلیترین عناصر در اینروند دانست.