تأکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت نهضت توسعه عدالت آموزشی در کشور

وزیر آموزش و پرورش در نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی با حضور رئیسجمهور در کرمانشاه: تحول کشور از آموزش و پرورش آغاز میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، روز پنجشنبه (۲۵ اردیبهشت) در جلسه نهضت توسعه عدالت آموزشی که با حضور رئیسجمهور در کرمانشاه برگزار شد، با تأکید بر نقش کلیدی آموزش و پرورش در تحول و توسعه پایدار کشور گفت: «تحول و توسعه پایدار از آموزش و پرورش آغاز میشود و ریشه حل همه مشکلات کشور نیز در همین حوزه نهفته است.»
وی با اشاره به نگاه ویژه دولت و رئیسجمهور به آموزش و پرورش و باور قلبی آنان به ضرورت گسترش عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر بیش از ۷۲۰۰ پروژه در قالب طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی در سراسر کشور در دست اجراست.»
کاظمی طرح توسعه عدالت آموزشی را دارای دو بخش «سختافزاری» و «نرمافزاری» دانست و تصریح کرد: «در بخش سختافزاری، توسعه فضاهای آموزشی با همکاری استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران دنبال میشود. در بخش نرمافزاری نیز اولویتهایی نظیر تحول در نظام یاددهی و یادگیری، آموزش معلمان و مدیران، و ارتقای فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی در دستور کار قرار دارد.»
وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از اقدام خلاقانه استان کرمانشاه در اجرای پویش «هر انجمن اولیا و مربیان یک کلاس درس» گفت: «این ابتکار، تجربهای نو و ارزشمند است و امیدواریم در سطح ملی نیز اجرایی شود.»
در ادامه این نشست، سلیمان محبی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، با ارائه گزارشی از وضعیت آموزش در استان، اعلام کرد: «در حال حاضر ۳۵۰ هزار دانشآموز، ۲۶ هزار معلم و ۱۵ هزار کلاس درس در استان کرمانشاه فعال هستند.»
وی از فعالیت ۱۹۳ تیم مردمی در قالب نهضت توسعه عدالت آموزشی خبر داد و افزود: «عملیات اجرایی ۱۹۳ پروژه نیز در استان آغاز شده و در حال پیشرفت است. امیدواریم این حرکت تا تحقق شرایط مطلوب تداوم یابد.»
محبی همچنین از طرح نوآورانهای در استان خبر داد و گفت: «در قالب این طرح، از ظرفیت انجمنهای اولیا و مربیان برای ساخت کلاسهای درس استفاده میشود. در همین راستا پویش "هر انجمن یک کلاس درس" راهاندازی شده است که در آن انجمنها جذب کمکهای داوطلبانه مردمی را بر عهده دارند.»
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه با اشاره به اقدامات صورتگرفته در راستای تحول نظام یاددهی و یادگیری، افزود: «نهضت کیفیتبخشی در ۱۰ درصد مدارس دولتی استان آغاز شده است.»
وی محورهای این طرح را شامل افزایش کیفیت تدریس، تحول در روشهای یادگیری، تغییر در چیدمان کلاسها، تأمین نرمافزارها و سختافزارهای آموزشی عنوان کرد.
در بخش پایانی این نشست، شماری از معلمان، دانشآموزان، خیرین مدرسهساز و سایر فعالان حوزه آموزش و پرورش، دیدگاهها و پیشنهادهای خود را در حضور رئیسجمهور مطرح کردند.