آغاز نخستین جشنواره تولیدات نرم افزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله در حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز در مازندران

نخستین جشنواره تولیدات نرم افزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله در حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز با حضور مشئولان وزارت آموزش و پرورش در ساری، استان مازندران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این جشنواره با هدف معرفی و ترویج جدیدترین دستاوردها و نوآوریها در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ در ساری آغاز گردید و تا ۲۷ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. در این جشنواره، تولیدات نرمافزاری، ابزارهای ارزیابی و مداخلات آموزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه به نمایش گذاشته شد.
در مراسم افتتاحیه جشنواره، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ضمن تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی و ضرورت ایجاد فرصتهای برابر یادگیری برای تمامی دانشآموزان، به ویژه کودکان با نیازهای ویژه، گفت: مازندران یکی از پیشگامترین استانها در اجرای طرحهای عدالتمحور آموزشی است.
رضوان حکیمزاده افزود: مدرسه باید پناهگاهی امن برای دانشآموزان با نیازهای ویژه باشد و ما باید به والدین این کودکان نیز توجه داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی، گفت: همه ما در هر مسئولیتی با افتخار به یاد داریم که معلم هستیم و معلم خواهیم بود.
وی با اشاره به سخنان دکتر پزشکیان، گفت : دکتر پزشکیان نه در حرف بلکه در عمل آموزش و پرورش را در اولویت اول قرار دادهاند و تأکید ایشان این است که باید مدارسی در خور شأن دانشآموزان داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین تأکید کرد که باید برای آموزش نسل امروز که بومیان نسل دیجیتال هستند، طرحی نو دراندازیم. ما با نسلی پرسشگر مواجه هستیم و نمیتوان با روشهای قدیمی به آموزش آنها پرداخت. برای تحقق عدالت آموزشی باید طرحهای نوآورانه و جدیدی را به کار گیریم.
وی معلمان این حوزه را ایثارگران پنهان دانسته و گفت: شما معلمان با تلاشهای شبانهروزی خود، آینده این دانشآموزان را میسازید.
معاون وزیر همچنین بر لزوم همکاری و یادگیری از همکاران تأکید کرد و افزود: ما آمادهایم دست همکارانمان را بگیریم و از تجربیات شما بیاموزیم. شما به ما یاد میدهید که آموزش واقعی یعنی تبدیل ترس به اعتماد، ناتوانی به توانایی و تردید به خودباوری.
معلمان در انقلاب آموزشی نقش راهبری ایفا کنند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این مراسم گفت: تحول در شیوههای آموزشی باید از جشنوارههای کوچک آغاز شود و این جشنواره نمونهای از همکاریهای مؤثر بین آموزش و پرورش ابتدایی و استثنایی است.
سالار قاسمی همچنین بر لزوم بهرهگیری از فناوریهای نوین در فرآیندهای آموزشی تأکید کرد و افزود: معلمان باید در این انقلاب آموزشی نقش راهبری در یادگیری ایفا کنند.
وی در ادامه افزود: مطالعات یونسکو نشان میدهد که دسترسی به معلمان با کیفیت میتواند به کاهش بزهکاری کمک کند.
این جشنواره فرصتی برای تبادل دانش و تجربه میان فعالان حوزه آموزش و پرورش استثنایی است و در ادامه تلاش خواهد کرد تا کیفیت آموزش برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را ارتقا دهد.