خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته میراث‌فرهنگی؛

جام‌زرین خشیارشا در تخت جمشید رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۳۱۵

به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ از جام زرین‌ هخامنشی کتیبه‌دار خشایارشا در تخت‌جمشید رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این مراسم گفت: امروز در قلب تمدنی ایران در شهر پارسه، تخت جمشید گرانبها هفته میراث فرهنگی در کشور و استان فارس  آغاز شده است.

علیرضا عسگری چاوردی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی اقتدار ملی، پشتوانه فرهنگی و سرگذشت آینده ما را تامین می کند، افزود: هرچقدر به میراث فرهنگی احترام‌بگذاریم به ایران احترام گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: این جام زرین از موزه شهر هگمتانه به تخت جمشید انتقال یافته و این جام گرانبهای طلا از هر نظر ارزشمند است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه تخت جمشید مادر تمدنی ما ایرانیان است، عنوان کرد: ۵ هزار سال تاریخ را امروز پشت سر گذاشته ایم و اعتبار و اقتدار در همین محوطه تخت جمشید ارزشمند پیش روی ما است.

وی ادامه داد: مجموعه ای که سراسر حقوق، قانون و شرافت ما ایرانیان در آن نهفته است و ۱۲۵۰ محوطه باستانی در آن وجود دارد.

عسگری افزود: از همین جا نخستین دهکده های ایران شکل گرفته است؛ از نقش رستم تا تخت جمشید شهری به نام‌پارسه تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه احترام به تخت جمشید اقتدار ملی است، گفت: این فرایند و این اقتدار را در سیر تمدن شاهد هستیم، ایران در واقع امروز هم در دنیا مقتدر است.

جام‌زرین خشیارشا در تخت جمشید رونمایی شد

میزبانی از جام زرین خشایارشا به مدت سه ماه در مجموعه تخت جمشید 

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس در این مراسم گفت: از امروز میزیان مهمترین رویداد کشور هستیم رویدادهای مختلفی در استان های مختلف طراحی شده است که مهمترین آن رویداد به امانت گذاشتن یکسری اشیا تاریخی در نقاط مختلف کشور است.

محمد ثابت اقلیدی افزود: با تعاملات با وزارت میراث فرهنگی آثار جام زرین خشایارشا به مدت سه ماه به استان فارس و در مجموعه تخت جمشید قرار می گیرد و قطعا اگر با استقبال مردم مواجه شود تا سه ماه دیگر آن را تمدید خواهیم‌ کرد.

ثابت اقلیدی گفت: این رونمایی در هفته میراث فرهنگی مهمترین رویداد کشور است و مجموعه تخت جمشید مهمترین اثر را میزبانی خواهد کرد .

وی عنوان کرد: با هدایت مستقیم وزارتخانه ۱۲ اثر دادخواه را از موزه ملی و ۱۰ اثر را از موزه سعد آباد که اتفاق جدیدی است را میزبانی خواهیم کرد.

ثابت اقلیدی ادامه داد: ۱۰۰ برنامه در استان فارس طی هفته میراث فرهنگی طراحی شده است و از ۳ روز قبل این برنامه ها اجرا شده است.

جام‌زرین خشیارشا در تخت جمشید رونمایی شد

ایجاد یک مسیر دسترسی جدید به تخت جمشید 

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ایجاد یک مسیر دسترسی جدیدیه به تخت جمشید در آینده نزدیک خبرداد.

به گزارش ایلنا،جام زرین هخامنشی با توجه به کتیبه ای که بر روی آن نقر شده است به خشیارشا فرزند داریوش بزرگ هخامنشی تعلق دارد.

روی این جام به سه زبان نوشته شده است: "خشایارشا شاه بزرگ".

 این جام ابعادی به قطر دهانه آن ۵.۲۰ سانتی متر ، ارتفاع ۳۵.۱۲ سانتی متر و وزن ۱۴۰۷ گرم را داراست.

خَشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا (دختر کوروش بزرگ) پنجمین شاهنشاه هخامنشی در میانه سال‌های ۴۸۵ تا ۴۶۵ پیش از میلاد بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز