خبرگزاری کار ایران

بخشدار دیشموک:

۴۱ دیشموکی به تب مالت گرفتار شده اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۰۲۹

۷۱ دام گرفتار به تب مالت معدوم شد

بخشدار دیشموک از توابع کهگیلویه بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد از فراگیری و اپیدمی بیماری تب مالت(هزار چهره) در روستاهای این بخش خبرداد و تاکیدکرد که خواستار همکاری تمامی نهادهای دولتی، خصوصی و مردم منطقه برای توقف سیر صعودی این بیماری هستیم.

"علیرضا نوروزی" در حاشیه بازدید از معدوم سازی برخی از دام های مبتلا به بیماری تب مالت در یکی از روستاهای بخش دیشموک به ایلنا از کهگیلویه بزرگ گفت: براساس آخرین آمار دریافتی متأسفانه تاکنون ۴۱ نفر از روستانشینان این بخش به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اند.

وی با بیان اینکه روستانشینان مبتلا به تب مالت در  روستاهای"رودریش، موردراز، دهنو و حومه" سکونت دارند، اظهار داشت: ۷۵۶ خونگیری در دیشموک انجام داده و ۷۱ دام معدوم شده است.

بخشدار دیشموک از توابع کهگیلویه بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد از کنترل این بیماری در روستای موردراز خبرداد اما تاکیدکرد که  روستانشینان برای مهار کامل این بیماری بایستی با نهادهای دولتی و بیمه ها همکاری لازم را از خود نشان دهند.

نوروزی گفت: دامداران و روستانشینان می‌توانند با مبالغی از ۱۵ تا ۳۰ هزارتومان، یک دام را بیمه کنند اما تصورشان این است که بیمه کردن دام ها بضرر دامداران بوده و به همین خاطر برای معدوم سازی دام های مبتلا به تب مالت با نهادهای مرتبط همکاری از خود نشان نمی دهند.

وی با بیان اینکه دامداران در این بخش می گویند بیمه ها فقط ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت معدوم سازی دام های مبتلا به تب مالت به ما پرداخت می کنند و این رقم، رقم بسیار پایینی است، خاطرنشان کرد: درخواست ما از نهادهای حمایتی استان این است که برای کمک مالی به دامداران، پای کار بیایند تا دانداران بتوانند برای معدوم‌سازی همکاری کنند.

بخشدار دیشموک از توابع کهگیلویه بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه نیاز فوری به خدمات بهداشتی در روستاهای گرفتار به تب مالت داریم و متأسفانه با مشکلات جدی در بازگشایی محورهای ارتباطی روستایی نیز مواجه هستیم، ادامه داد: ما اکنون نیاز جدی به بازگشایی راه روستایی "رودریش" داشته تا خدمات دامپزشکی، بهداشتی و بیمه دام ها انجام گیرد.

نوروزی گفت: اگر به موقع تصمیمات لازم اتخاذ نشود بدون شک با یک بحران مواجه هستیم که هم جمعیت انسانی را و هم جمعیت دامی را درگیر خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، "تب مالت" که به بیماری هزارچهره معروف است، از دام به انسان منتقل می شود و بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است که علاوه بر آثار زیان بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی، موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ ، ۱۸۹ نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد به تب مالت مبتلا شدند و این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۲۲۴ مورد رسید.

بخش دیشموک در ۱۰۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و در ۳۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که با وجود داشتن ظرفیت های متعدد توسعه ای، متاسفانه از محرومیت های فراوانی رنج می برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز