خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

مرگ 4 مادر باردار طی سه ماه اخیر در چابهار

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۱۸۰

نماینده مردم چابهار، قصرقند، کنارک، نیکشهر، دشتیاری در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سه ماه اخیر شاهد 4 مورد «مرگ مادر » در چابهار و نیکشهر بوده‌ایم که این‌ موضوع باعث نگرانی خانواده‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چالش‌های بارداری و زایمان در جنوب سیستان و بلوچستان آنقدر زیاد است که یک مادر زمانی باردار می‌شود پیش از فکر کردن به شرایط سخت بارداری و مادر شدن ابتدا باید به زنده ماندن پس از وضع حمل فکر کند.

چه بسیار مادران بارداری که در زمان سیل و بارندگی به دلیل مسدود بودن راه‌ها برای انتقال به مراکز درمانی با لودر جابجا می‌شوند و در برخی موارد در شرایط نامناسب و غیربهداشتی و با زایمان‌های سنتی و خانگی فرزندشان را به دنیا می‌آورند.

بیمارستان امام علی (ع) چابهار تنها جایی است که مادران باردار چابهاری برای زایمان می‌توانند به آنجا بروند و بسیاری از شهروندان از عدم رسیدگی و یا بد رفتاری پرسنل درمان بارها به رسانه‌ها گلایه کرده اند  و به ناچار بسیاری از مادران باردار در صورت امکان برای داشتن زایمانی ایمن به زاهدان و یا دیگر استان‌ها می‌روند.

 به‌رغم تاکیدات بسیار بر فرزند آوری، متاسفانه در بسیاری از موارد زیر ساخت‌های لازم درمانی برای محقق شدن این موضوع وجود ندارد و مادران قربانی‌ عدم وجود امکانات درمانی، کمبود پرسنل و قصور پزشکی می‌شوند.

پانزدهم فروردین ماه جاری یک مادر باردار برای وضع حمل به زایشگاه بیمارستان امام علی (ع) چابهار می‌رود و چند ساعت پس از زایمان جان خود را از دست می‌دهد. برای اطلاع از علت مرگ این مادر، به سراغ همسر وی رفتیم.

محمد حنیف جدگال در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: در تاریخ ۱۵ فروردین ماه امسال، همسرم را با شرایط کاملا عادی برای زایمان به بیماستان امام علی (ع) چابهار بردم. پیش از ورود به اتاق عمل، همسرم تمامی آزمایش‌هایش را انجام داد و هیچ مشکلی وجود نداشت و کاملا سالم بود.

وی افزود: کارهای پذیرش همسرم انجام شد و حدود ساعت ۷ شب برای عمل سزارین وارد اتاق عمل شد و حدود ساعت ۹ به بخش برگشت و فرزندانم که دوقلو بودند سالم به دنیا آمدند. پس از ساعت ۱۱ شب همسرم مشکلی نداشت و خانواه‌ام پیش همسرم در بیمارستان ماندند و من به خانه رفتم. ساعت یک بامداد با من تماس گرفتند که حال همسرم خوب نیست. اما به من گفتند آنجا نروم چرا که به دلیل حادثه تروریستی چابهار شرایط امنیتی در اطراف بیمارستان حاکم بود.

وی ادامه داد: همسرم از ساعت یازده و نیم شب احساس درد داشته و همراهانش به پرستار بخش، اعلام کرده که حال بیمارمان خوب نیست اما پرسنل توجهی نکرده‌اند و چند ساعت بعد به دلیل‌عدم رسیدگی حال همسرم خراب می‌شود و به کما می‌رود.

جدگال افزود: قلب همسرم دچار مشکل می‌شود و کادر درمان با دستگاه شوک قلبش را احیا می‌کنند اما به هوش نمی‌آید و برای مراقبت‌های ویژه به بخش آی سی یو منتقل می‌شود و ساعت ۴ صبح همسرم فوت می‌کند.

وی افزود: ساعت ۵ غروب به من گفتند که همسرم فوت شده است و بیمارستان علت فوت را «هماتوم» اعلام کرده است اما همسر من کاملا سالم بوده و درخواست داریم مسئولین پاسخ قانع کننده‌ای به ما بدهند. همسرم ۳۴ سال سن داشت و نامش جمیله درفشه بود این سومین زایمان همسرم بوده است.

نماینده مردم چابهار در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: حدود دو سال بود که ما در منطقه چابهار مرگ و میر مادران باردار را نداشتیم اما حدود ماه گذشته تاکنون با توجه به اینکه تعداد ماما و پرستاران به شدت در چابهار کاهش یافته و قصور پزشکی هم در مواردی اتفاق میافتد متاسفانه شاهد ۴ مورد مرگ مادر باردار در چابهار و نیکشهر بوده ایم.

معین الدین سعیدی ادامه داد: بارها کمبود پرسنل و خطاهای پزشکی را به مسئولین گوشزد کرده‌ایم اما مسئولین حوزه سلامت تمرکزشان بر پاک کردن صورت مسئله است. من خدمت خانواده‌هایی رفته‌ام که مادر باردار را بدون هیچ مشکلی به بیمارستان تحویل داده‌اند و در کمتر از ۲۴ ساعت جسم بی‌جان عزیزشان را تحویل گرفته‌اند و با وجود کمبود پرسنل درمان، ما نگرانیم فاجعه مرگ و میر مادران و بیماران دوباره تکرار شود.

وی ادامه داد: چند روز پیش خانواده‌ای مادر بارداری را برای زایمان به بیمارستان برده‌اند و چند ساعت بعد به دلیل‌عدم رسیدگی کادر درمان شاهد مرگ این مادر در بیمارستان بوده‌اند که موضوع بسیار سخت و دردناک است.

کمبود پرسنل درمان در استان علت اصلی مرگ و میر بیماران

وی افزود: کمبود پرسنل درمان در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از اصلی‌ترین علل رخداد چنین فاجعه‌هایی است.

سعیدی افزود: بسیاری از مادران باردار که امکان جابجایی و سفر به شهر‌های مجهز‌تر مانند یزد و یا مرکز استان یعنی زاهدان را دارند برای زایمان به شهرهای دیگر می‌روند اما به دلیل شرایط مالی مردم، این جابجایی برای همه مقدور نیست و باید فکر جدی‌تری شود.

 وی اظهار داشت: به رغم دغدغه مندی و توجه ویژه وزیر بهداشت به بحث درمان چابهار و اعطای دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی به این حوزه اما مشکلات زیادی بین دانشگاه علوم پزشکی چابهار و ایرانشهر وجود دارد که متاسفانه مردم با از دست دادن جان خود هزینه این اختلاف را می‌پردازند و امیدواریم وزیر بهداشت همانند گذشته تدبیری برای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان جنوب سیستان و بلوچستان بیاندیشد.

انتهای پیام/
مریم بازوند
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز