خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

کشف شهر زیرزمینی در شهر قزوین یک شایعه بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۲۰۵

بنا مربوط به گورستان تاریخی در محوطه بقعه مطهر چهارانبیا (ع) است

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ ‎دستی استان قزوین گفت: معبر تاریخی بخشی از آرامستان بزرگان و علمای شهر قزوین بوده و بنای زیر خیابان پیغمبریه که در جوار مقبره چهار انبیا قزوین واقع است که به‌ دنبال ریزش بخشی از طاق‌های آن در اسفندماه سال گذشته، به ناچار درصدد مرمت آن در مدت زمان تعطیلات نوروزی برآمدیم.

به گزارش ایلنا در قزوین، اخیرا با انتشار شایعاتی مبنی بر وجود یک شهر زیرزمینی در محدوده عملیاتی این طرح که در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده بود، اما این بنا در واقع یک گورستان تاریخی در محوطه بقعه مطهر چهارانبیا (ع) است که سقف آن در بستر خیابان پیغمبریه قرار داشت.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ ‎دستی استان قزوین در خصوص چرایی تخریب های صورت گرفته این معبر گفت: این معبر تاریخی بخشی از آرامستان بزرگان و علمای شهر قزوین بوده و بنای زیر خیابان پیغمبریه که در جوار مقبره چهار انبیا قزوین واقع است که به‌ دنبال ریزش بخشی از طاق‌های آن در اسفندماه سال گذشته، به ناچار درصدد مرمت آن در مدت زمان تعطیلات نوروزی برآمدیم.

این در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین اسفندماه سال ۹۹ اعلام کرده بود مرمت طاق، کف‌ سازی، اجرای کانال رطوبتی، ساماندهی قبور، جاگذاری مجدد سنگ‌های قبر و اجرای تاسیسات الکتریکی از جمله اقدامات مرمتی این طرح به شمار می‌رود که تحت نظارت کارشناسان فنی این اداره کل در حال انجام است، اما به نظر می رسد مرمت این بنا در همان سال ها نیمه کاره رها شده بود.

وی ادامه داد: عملیات مرمت این بخش از بقعه، اسفند ماه سال گذشته آغاز و پس از طی مرحله پاکسازی و خواناسازی، مرمت و استحکام بخشی از طاق‌های این محل درحال انجام است.

براساس تحقیقات صورت گرفته، این مکان در واقع معبری بوده که از عمارت پادشاهی عالی قاپو به صورت زیرزمینی کشیده شده و احتمال می رود تا مسجد جامع عتیق شهر نیز ادامه داشته باشد.

خزائلی در خصوص پیشینه تاریخی بقعه چهارانبیا و بخشی از آن که در دست مرمت قرار دارد، اظهار کرد: بقعه پیغمبریه در جنب شرقی خیابان پیغمبریه، مدرسه و مسجد پیغمبریه و در غرب کاخ چهلستون واقع شده و تاریخ ساخت آن به دوران صفویه بازمی گردد که در ادوار بعدی بازسازی و تکمیل شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در سمت شمال غربی این آستان و در زیرزمین، دهلیزی کهن قرار دارد که علمای نامداری از تاریخ تشیع در آن آرمیده‌اند و خیابان پیغمبریه نیز برروی بخشی از بنای این مقبره ها قرار دارد، آیت‌الله الهیان تنکابنی، میرزا مسعود شیخ‌الاسلامی، ملاعلی طارمی و شیخ احمد عزیزی از جمله این علما هستند.

خزایلی با اشاره به زمان‌بندی و روند در نظر گرفته شده برای مرمت این بنا، تاکید کرد: متاسفانه اجرای این طرح باعث انسداد بخشی از عرض خیابان پیغمبریه و ایجاد نارضایتی برای شهروندان شده و به این دلیل که دستگاه های متعددی در این پروژه مشارکت دارند نمی‌توانیم زمان مشخصی را اعلام کنم ولی این اداره‌ کل در تلاش است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وظایف خود را انجام دهد تا بار دیگر شاهد حضور زائران و گردشگران در این بنای ارزشمند تاریخی و مذهبی باشیم.

برهمین اساس، برخی قدمت قبور موجود در این محدوده را تا دوران پیش از اسلام نیز دانسته اند ولی بنای فعلی بقعه مربوط به دوران قاجار و مزین به کاشی‌کاری، گچ‌ بری، آیینه‌ کاری، تزیینات چوبی و رسمی‌ بندی استو

این بنا در سال ۷۵ با شماره ۱۷۷۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز