خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

بحران کم‌آبی تهدید جدی برای منطقه کاشان و آران و بیدگل

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۱۷۳

رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: کاشان طی یک دهه دچار ناهنجاری اقلیمی بوده و در ۴ سال اخیر شدیدترین خشکسالی را داشته و خسارت جبران ناپذیری به منابع آبی تحمیل کرده است.

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در کاشان اظهار داشت: با توجه به تعریف استاندارد بازه سالانه یکم مهر تا ۳۱ شهریور به عنوان سال زراعی، برای کاشان از اول مهر سال گذشته تا ۱۵ فروردین‌ ماه ۱۱۸ میلی‌متر بارش به‌صورت باران و برف ثبت شده است.

به گفته عباس ارغوانی این مقدار بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت ۵۶ ساله کاشان تا این تاریخ که 104.5 میلی‌متر بوده 11.5 درصد افزایش داشته است.

 وی افزود: باید توجه داشت دشت کاشان طی یک دهه دچار ناهنجاری اقلیمی بوده و در ۴ سال اخیر شدیدترین خشکسالی خود را شاهد بوده و خسارت جبران ناپذیری به منابع آبی تحمیل شده است.

رئیس هواشناسی کاشان معتقد است این افزایش مختصر بارش امسال، جبران انباشت خشکسالی گذشته را نمی‌کند و باید پذیرفت منابع آبی دشت کاشان و آران و بیدگل که عمدتاً سفره‌های زیرزمینی هستند در وضعیت چندان خوبی قرار ندارند.

 ارغوانی انباشت خشکسالی را نتیجه "تغییر اقلیم" می‌داند و توصیه می‌کند می‌بایست با اقدامات علمی و هوشمندانه برای کاهش خطرات و آسیب‌های بحران کم‌آبی برای حال و آینده گام‌های مؤثری برداشته شود.

 وی در پایان هشدار می‌دهد منطقه کاشان و ایران مرکزی در بالاترین سطح هشدار آب‌وهوایی مخاطرات تغییر اقلیم قرار دارد و براین‌اساس پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال بسیار گرم‌تر از سال‌های گذشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز