خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

تلاش می‌کنیم مرمت مقبره شیخ‌الاسلام قزوینی به سرعت انجام شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۲۴۸

نمی‌توانم زمان دقیق مرمت را مشخص کنم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: نمی‌‎توانم زمان دقیق اتمام عملیات مرمت مقبره میرزا مسعود شیخ الاسلام در بقعه چهار انبیاء قزوین را مشخص کنم، اما میراث فرهنگی تمام تلاش خود را برای مرمت این مقبره در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، ریزش طاق‌های  مقبره میرزا مسعود شیخ الاسلام، سبب مسدود شدن بخشی از عرض خیابان پیغمبریه و بروز مشکلات ترافیکی برای شهروندان قزوینی و گردشگران نوروزی شده است. ضمن آن‌که باعث بسته شدن درهای بقعه چهار انبیاء و محروم ماندن گردشگران برای بازدید از این اثر تاریخی قزوین شده است.

علیرضا خزائلی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی برای مرمت مقبره آیت‌الله «میرزا مسعود شیخ الاسلام قزوینی» و برخی از چهره ‌ای برجسته علمی و فرهنگی قزوین در دوره قاجار و پهلوی اول در بقعه چهار انبیاء، انجام شده است، گفت: اولین اقدامی که در این راستا انجام شده است استحکام بخشی اولیه بنا با استفاده از چوب بست و تیرهای چوبی بود.

وی افزود: دومین اقدام، برگزاری جلساتی با حضور مدیرکل اوقاف استان و شهردار قزوین برای آغاز عملیات مرمت بود و مرحله سوم هم ایجاد هماهنگی و تقسیم کار بین دستگاه‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز و مخابرات بوده که در پی آن خاک روی سقف مقبره برچیده شد و اکنون در مرحله مرمت طاق‌ها قرار داریم و مرحله پایانی نیز ایجاد یک سازه مستحکم برای ترافیک خیابان پیغمبریه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پاسخ به این سئوال که چه زمانی را برای انجام این پروسه پیش‌بینی می‌کنند، اضافه کرد: به دلیل زمان‌بندی و مسئولیت متعدد دستگاه‌ها نمی‌توانم زمان مشخصی را از جانب سایر دستگاه‌ها اعلام کنم، اما میراث فرهنگی تمام تلاش خود را می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وظایف خود را انجام دهد.

بقعه چهار انبیاء که قزوینی‌ها به آن «پیغمبریه» نیز می‌گویند یکی از آثار مذهبی و تاریخی قزوین است که در دل بافت تاریخی این شهر و در خیابانی به همین نام قرار دارد و از اماکن مهم زیارتگاهی و گردشگری استان به شمار می‌رود.

براساس برخی متون، این مکان که زیارگاهی برای پیروان سه دین الهی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) به‌شمار می‌رود مدفن چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل به نام‌های سلام، سلوم، سهلوی و اقلیا است. آن‌گونه که از روایت‌های تاریخی برمی‌آید این چهار پیامبر الهی که سال‌ها مورد آزار و اذیت قوم بنی اسرائیل قرار داشتند، به فکر مهاجرت به نواحی داخلی فلات ایران و تبلیغ شریعت موسی(ع) و بشارت میلاد مسیح (ع) به موحدان می‌افتند، اما پس از رسیدن به سرزمین قزوین براثر اتفاق‌هایی، جان خود را از دست داده و در این مکان به خاک سپرده می‌شوند.

مدفن امامزاده صالح یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) نیز در کنار آرامگاه این چهار پیامبر الهی قرار دارد و همچنین مسجد- مدرسه پیغمبریه هم که در کنار این بنای دوره قاجار قرار دارد از آثار تاریخی مربوط به دوره پایتختی صفویان در قزوین است.

مقبره آیت‌الله میرزا مسعود شیخ‌الاسلام قزوینی و شماری از شخصیت‌های صاحب‌نام روحانی قزوین در دوره قاجار و پهلوی اول در محوطه بقعه چهار انبیاء قزوین واقع است و خیابان پیغمبریه بر روی بخشی از بنای این مقبره قرار دارد. ریزش طاق مقبره، سبب انسداد بخشی از عرض خیابان و در نتیجه ایجاد گره ترافیکی و نارضایتی شهروندان شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز