خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد؛

سیل 20 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های نیکشهر وارد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۵۴۷

سیل راه های ارتباطی روستاییان را مسدود و آب وارد منازل مردم شده است

بارش باران در روزهای اخیر راه های ارتباطی روستاهای شهرستان نیکشهر را مسدود و آب وارد منازل مردم این شهرستان شده است. طبق اعلام مسئولان سیل تاکنون 20 میلیارد تومان به زیر ساخت ها و منازل مردم این شهرستان خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از ابتدای پاییز تاکنون، هواشناسی و مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، هشدارهای خشکسالی و کمبود بارش ها را می‌دهند و حال که رحمت الهی شامل حال مردم این استان شده زیرساختی برای حفظ و هدایت آب حاصل از باران نیست و به دلیل عدم وجود زیرساخت های لازم، آب وارد خانه های مردم شده و خانه و زندگی شان را به نابودی کشانده است.

از آنجایی که بسیاری از راه های ارتباطی روستاها در بستر رودخانه ها قرار گرفته، با کوچکترین بارندگی سطح آب رودخانه ها بالا آمده و راه های دسترسی روستاییان مسدود می شود و حتی گروه های امدادی هم نمی توانند به داد مردم برسند. گویا تدبیری برای حل این مشکل همیشگی وجود ندارد و بقول مسئولان راهی جز سازگاری با طبیعت روستایی وجود ندارد.

کوچکترین باراندگی، خانه خراب‌مان می‌کند

یکی از ساکنین بنت از توابع نیکشهر در گفت و گو با ایلنا می گوید: دو سال کار کردم و زحمت کشیدم و هر آنچه که داشتم را برای ساخت دیوار خانه‌ام هزینه کردم و در این بارندگی ها این  دیوار فرو‌ریخت.

عبدالقادر می‌گوید: سالهاست که وضعیت مردم نیکشهر و روستاهای بلوچستان همین است، هرچه داریم و نداریم را هزینه می کنیم و خانه می سازیم اما کوچکترین باراندگی، خانه خرابمان می کند.

وی ادامه می دهد: هر وقت که باران می بارد تمامی راه های ارتباطی مان را آب برمی‌دارد و نمی‌توانیم به نیکشهر برویم. اگر کسی بیمار باشد باید منتظر بماند تا آب حاصل از بارندگی که راه ها را بسته فروکش کند و باز شود و بعد اگر زنده ماند وی را به شهر منتقل کنند.

وی می‌گوید: مسئولان باید فکری به حال زیرساخت های نیکشهر بکنند وگرنه با هر بار بارش باران تمام زندگی مردم نابود می شود.

سیل 20 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های نیکشهر وارد کرد

ساخت و سازهای غیر مجاز بلای جانِ مردم سیل زده

رئیس شورای شهر نیکشهر هم در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: بارندگی های سیل آسای دو رو گذشته در نیکشهر حدود 120 میلیمتر بوده و در چند سال گذشته بی سابقه بوده است. این بارندگی ها 20 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های نیکشهر و خانه های مردم وارد کرده است.

عارف رئیسی می‌گوید: ساخت و سازهای غیرمجاز و ساخت و سازهایی که روی آبراه ها بدون آگاهی از وجود آن ها انجام شده در زیرساخت های شهر نیکشهر بویژه در بخش دفع فاضلاب مشکلات زیادی ایجاد کرده که با کوچکترین بارندگی هم آب‌ وارد خانه های مردم می شود.

وی می گوید: آب های سطحی و حاصل از بارندگی متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز راه خروج شان به سمت رودخانه این شهرستان مسدود شده و به همین دلیل وارد خانه های مردم می‌شوند و خسارت های سنگینی به اموال ساکنین نیکشهر وارد می کند.

وی می افزاید: در ورودی شهر چابهار به نیکشهر، دو ماه است که شروع به ساخت میدان و جدول گذاری کرده بودیم اما متاسفانه با بارندگی های اخیر تمامی این ساخت و سازها از بین رفت.

رئیسی می گوید: باران همیشه برای مردم موجب رحمت بوده اما با توجه به عدم زیرساخت های مناسب در نیکشهر و نبودِ سیستم فاضلاب، موجب مشکلات زیادی برای مردم این شهرستان می شود.

سیل 20 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های نیکشهر وارد کرد

وی می گوید: باتوجه به وضعیت معیشتی و نبود اشتغال برای مردم، کوچکترین خسارت، تمام زندگی این ساکنین را تحت شعاع قرار می دهد.

رئیسی می گوید: من از ستاد بحران، مسئولان استانی و کشوری درخواست می کنم خسارت هایی که به زیرساخت ها و خانه های مردم نیکشهر وارد شده را جبران کنند و از آنجاییکه در روزهای آینده هم بارندگی ها ادامه دارد درخواست داریم مسئولان چاره اندیشی کنند‌.

وی می گوید: اگر بارندگی در روزهای آینده هم به شدت بارندگی‌های اخیر باشد، شهر دچار خسارت‌های زیادی می‌شود.

وی می افزاید: پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در سالهای آینده هم در بارندگی ها مانند امسال و سالهای گذشته دچار مشکل نشویم، بودجه ای برای ساخت کانیو در شهرستان نیکشهر اختصاص دهند که آب حاصل از باران به خارج شهر هدایت شود و آب‌ وارد منازل مردم نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز