خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

حقوق دریافتی کارگران تامین مخارج حداقل ۱۰ روز زندگی آنها است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۹۵۹

سفره کارگران روز به روز کوچکتر می‌شود / مسئولان قیمت‌ها را تثبیت و تورم را مهار کنند

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار و دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه مشکلات عدیده برای کارگران را شامل چندین مورد مهم برشمرد و گفت: حقوق دریافتی کارگران در خوشبینانه ترین حالت ممکن کفاف مخارج ۱۰ روز زندگی آنها را می دهد و دولت و مجلس برای این مشکلات چاره‌ای بیندیشند.

اولیاء علی بیگی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه تورم و مشکلات موجود در جامعه علاوه بر کاهش امید به آینده و سخت تر شدن زندگی برای کارگران، باعث افت راندمان کاری و در نتیجه کندی توسعه چرخ اقتصاد نیز شده است.

وی با اشاره به دغدغه‌های تمام کارگران کشور در زمینه قوانین کار، گفت: مشکلات کارگران کرمانشاه نیز مانند تمامی کارگران سراسر کشور است که در واقع یک مشکل عمومی است که گریبانگیر جامعه کارگری ایران می‌باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات بحث امنیت شغلی است که طبق آمارها بیش از ۹۸ درصد کارگران به رغم اینکه در مشاغلی با ماهیت مستمر مشغول هستند، اما متاسفانه همچنان با قراردادهای فصلی، یک ماهه، سه ماهه و بعضاً شش ماهه اشتغال به کار دارند.

وی تصریح کرد: در واقع این عدم امنیت شغلی باعث شده است بسیاری از کارگران هم با کاهش دلبستگی و علاقه به محیط کار روبرو شوند و هم امید به آینده برای زندگی بهتر از بین برود و روند زندگی شان دستخوش تغییرات شود.

علی بیگی با بیان اینکه عدم امنیت شغلی  کرامت نیروی کار کشور را زیر سئوال برده است، گفت: این مشکلات نه تنها باعث پایین آمدن کرامت این کارگران شده است بلکه در بسیاری از مواقع آزادی را از تشکل‌های کارگری سلب کرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه تصریح کرد: بنابراین اولین مشکلی که برای کارگران در سطح کشور عمومیت دارد همین موضوع امنیت شغلی  است و دولت و مجلس باید چاره‌ای جدی برای این مشکل بیندیشند، خصوصا کارگرانی که با مشاغلی با ماهیت دائم مشغول به کار هستند.

وی بحث دوم در مشکلات کارگران را بحث تامین معیشت خانوار آنها عنوان کرد و افزود: متاسفانه  دستمزدی که غالب کارگران می‌گیرند با واقعیت‌های زندگی و تورم موجود در جامعه سازگار نیست و به این‌صورت است که حقوق و دستمزد آنها در خوشبینانه ترین حالت کفاف مخارج حداقل ۱۰ روز زندگی آنها را تامین می‌کند.

علی بیگی تاکید کرد: امیدواریم مسئولان برای این مشکل فکری اساسی کنند و حداقل به وظیفه خود در زمینه مهار تورم و ساماندهی و تثبیت قیمت‌ها در سطح بازار عمل کنند و اجازه ندهند سفره کارگران بیش از این کوچک شود.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور معضل سوم را بحث شرکت‌های واسطه‌ای تامین نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه به رغم اینکه کارگرانی که در بخش‌های مختلف شرکت‌های پیمانی مشغول به کار هستند بیش از ساعت قانونی در محیط کار حضور دارند و مشغول به کار هستند، از مصوبات حداقلی شورای عالی کار بسیاری از این شرکت‌ها برخوردار نیستند.

وی افزود: لذا ساماندهی شرکت‌های تامین نیروی انسانی یکی دیگر از مطالبات حدی جامعه کارگری است و امیدوارم که این مسائل عنوان شده که در سطح کشور و خصوصا در استان‌هایی که از لحاظ صنعتی به توسعه یافتگی نرسیده‌اند مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم مسئولان کشور در خصوص این سه مسئله مهم جامعه کارگری کشور تصمیمات درست و سریع اتخاذ شود.

مشکلات «کارگران فصلی » بسیار زیاد است دولت به کمک آنها بیاید

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کارگران فصلی و مشکلات زیاد آنها گفت: متاسفانه کارگران فصلی مشکلات بیشتری نسبت به کارگرانی که در شرکت‌ها و بخش صنعت مشغول به کار هستند، دارند به دلیل اینکه این کارگران بصورت دائمی مشغول نیستند و همانطور که از نام آنها مشخص است در مواقع و فصول مختلفی از سال می‌توانند شغل و درآمد داشته باشند.

وی عنوان کرد: بعنوان مثال کارگرانی که در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند مسلماً، در فصولی که کشاورزی وجود ندارد وضعیت اشتغال آنها به مخاطره می افتد و همچنین کارگران ساختمانی که بخش عمده کارگران فصلی را تشکیل می‌دهند نیز طبیعتاً زمانی که ساخت و ساز وارد رکود می شود با مشکلات بیکاری و عدم دریافت دستمزد مواجه می شوند.

علی بیگی تاکید کرد: با توجه به مشکلات عمده کارگران فصلی باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود و باید دولت آنها را مورد حمایت جدی قرار دهد و تلاش شود شرایط احیای کار مستمر برای آنها تامین و فراهم شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه در پایان گفت: به دلیل اینکه جامعه کارگری در کشور ما در شرایط خوبی از لحاظ معیشت و تامین یک زندگی حداقلی قرار ندارد، می طلبد که مسئولین مربوطه توجه جدی تر و اراده قوی تری برای رفع مشکلات کارگران، خصوصا در بحث معیشت  داشته باشند و تلاش بیشتری از خود نشان دهند زیرا توانا شدن نیروی کار قطعا به رونق اقتصاد کشور و به حرکت درآمدند چرخ های اقتصاد کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز