خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری البرز:

اگر در معاملات ملکی شرایط قانونی رعایت نشود اختلافات متعددی را شاهد خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۱۷۷

رئیس کل دادگستری استان البرز یکی از چالش‌های قوه قضاییه را افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی خواند و مشاوران املاک را کمک موثری در این زمینه دانست.

به گزارش ایلنا از البرز، حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در همایش آموزش تخصصی املاک و مستغلات استان البرز گفت: اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظایف قوه قضاییه را بیان می‌کند پیشگیری از وقوع جرم را در آخرین بند می‌آورد، اما این امر بر همه موضوعات مقدم است چرا که اگر این وظیفه همگانی به درستی انجام شود دعاوی کمتری خواهیم داشت.

وی گفت: از ویژگی‌های استان البرز است که در کنار فرصت‌های که به وجود آورده است در معرض تهدیدات و آسیب‌های متعددی از جمله مهاجرت و ساخت و ساز‌های غیر مجاز و تغییر کاربری‌ها است که همین امر منشا مشکلات حقوقی و کیفری شده است.

هریکندی در ادامه به اهمیت کار مشاوران املاک اشاره کرد و گفت: مشاوران املاک محل رجوع مردم برای انجام معاملات هستند از این رو باید به اهمیت کاری و اهمیتی که در کاهش دعاوی دارند توجه کنند.

فاضلی هریکندی به افزایش پرونده‌ها در حوزه الزام به سند در استان اشاره کرد و گفت: اگر در معامله‌ای که صورت می‌گیرد شرایط قانونی رعایت نشود اختلافات متعددی را شاهد خواهیم بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز با ابراز امیدواری از برگزاری آموزش‌ها در حوزه املاک گفت: امیدواریم با این آموزش‌ها شاهد روند کاهشی دعاوی در این زمینه باشیم.

فاضلی هریکندی گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ پرونده در حوزه الزام به سند رسمی ملک داشته ایم که رتبه ششم از حیث میزان پرونده‌ها در کشور است.

وی گفت: در حوزه الزام به سند رسمی در سال ۱۴۰۱، ۶هزار و ۹۰۳ پرونده در این حوزه و به جهت اینکه مالک به تعهد خود در معامله عمل نکرده است ایجاد شده است و متاسفانه شاهد رشد این دعاوی هستیم که البته بخشی به جهت رشد جمعیت و تورم است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های قوه قضاییه افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم است که باعث طولانی شدن رسیدگی و عدم اتقان می‌شود،گفت: موضوع پیشگیری از جرم اگر چه از وظایف قوه قضاییه است، اما با همت جمعی محقق می‌شود.

فاضلی هریکندی ادامه داد: مشاوران املاک به جهت نوع فعالیت می‌توانند کمک موثری در راستای کاهش اختلافات حقوقی و ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی باشند.

وی به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی روابط حقوقی اشخاص در حوزه معاملات املاک استان البرز در ۷ماهه سال اول اشاره کرد و گفت: ۱۱ هزارو ۶۲۰ واحد صنفی مشاورین املاک را در استان داریم که بیش از نیمی از آن در مرکز استان و در کرج مستقر هستند.

وی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته ۹۰درصد یعنی ۱۰ هزارو ۴۵۰ واحد صنفی پروانه دار شدند، یک هزارو ۱۷۰ واحد صنفی بدون پروانه که برای ۶۰۹ واحد صنفی اخطار صادر و ۲۰۳ واحد پلمب شده است.

فاضلی هریکندی در ادامه گفت: تاکنون ۴۱ دوره آموزشی ویژه مشاوران املاک برگزار شده است که ۴۹ درصد از مشاورین املاک طی ۱۶ ماه گذشته در آن شرکت کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز