خبرگزاری کار ایران

در نامه یک فعال کارگری مطرح شد؛

از کارگران ساختمانی حمایت کنید

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۸۷۰

عضو انجمن کارگران ساختمانی شهرستان دزفول در نامه‌ای به مسئولان؛ خواهان رسیدگی به مشکلات کارگران این قشر شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، کریم خدیور (عضو انجمن کارگران ساختمانی شهرستان دزفول) در نامه‌ای به مسئولان خواستار رسیدگی به پوشش بیمه‌ای و معیشتی کارگران ساختمانی شد.

خدیور در این نامه با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی از بازوان اقتصاد و صنعت ساختمانی کشور هستند، از مسئولان و نمایندگان مجلس خواسته؛ در شرایطی که بیش از ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی همچنان در انتظار بیمه شدن هستند، آنها را از بلاتکلیفی‌ها خارج کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه کارگران ساختمانی بیش از سایر مشاغل در معرض انواع حوادث قرار دارند و این مشاغل به گواه آمار، یکی از پرحادثه‌ترین مشاغل به شمار می‌رود، نوشته است: جامعه کارگران ساختمانی از محروم‌ترین اقشار کارگری بوده و نباید در تنگنا قرار بگیرند. کارگران ساختمانی در دوران شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیدند، در حالیکه سهمیه بیمه آن‌ها قطع شده است.  

در بخش دیگری از این نامه آمده است:

براساس قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، مصوبه هشتم آذرماه ۱۳۸۶ ماده ۵ اصلاحی این قانون مصوبه  مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۱۳۸۷، سازمان تأمین اجتماعی وظیفه دارد سالانه ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی را در سراسر کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی قرار دهد. اگرچه بیمه شدن ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی به صورت سالانه یک قانون کشوری است اما کارگران بسیاری همچنان در صف انتظار بیمه قرار دارند.

آمار بالای حوادث شغلی، بیکاری و فرار کارفرمایان از پرداخت حق بیمه بخصوص ورود غیر قانونی اتباع و رکود در بخش صنعت ساختمان و عدم برخورداری کارگران این بخش از خدمات حمایتی و رفاهی، کارگران ساختمانی را به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشارِ جامعه کارگری تبدیل کرده است. اقشاری که در موسم رکود ساخت‌وساز مسکن، با مشکلات عدیده بیکاری و تورم سرسام‌آور معیشتی، بیش از همه مواجه شده‌اند. بی‌شک کارآمدی بیمه در چنین ایامی، می‌تواند حمایت مطلوبی در پوشش مالی و معیشتی این قشر آسیب‌پذیر به عمل آورد.

این فعال کارگری با اشاره به بخشنامه ۷۰۷ سازمان تأمین اجتماعی که بر اساس آن مبنای سهمیه‌ای در کشور کنار گذاشته شود، نوشته است: سهمیه‌بندی‌ بیمه‌ای، یک تبعیض آشکار بین کارگران ساختمانی و سایر کارگران در برخورداری از مزایای بیمه‌های اجباری اجتماعی است. مطابق قانون بهبود فضای کسب و کار‌ها، مسئولیت تأیید و احراز صلاحیت متقاضیان استفاده از بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی با تشکل‌های صنفی کارگری تخصصی است که بار‌ها این آمار بالا را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. علی ایحال با عنایت به اعاده اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی توسط شورای محترم نگهبان و نادیده گرفتن نظرات کمیسیون اجتماعی و مصوبه غیر کارشناسی اصلاح ماده مذکور در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۲ و موارد پیش‌گفته، از مسئولان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست داریم جامعه کارگری صنعت ساختمانی کشور را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند تا بیش از این دچار آسیب‌دیدگی‌های اجتماعی و اقتصادی نگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز