خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس:

فارس۱۱۹ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی دارد/ نسبت به مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۴۲۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: از ۱۳۴ دشت فارس۱۱۹ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده است که معادل۸۹ درصد دشت‌ها می‌شود.

به گزارش ایلنا، سیاوش بدری امروز ۲۳ مرداد در نشست خبری، افزود: با افزایش برداشت‌ها و کاهش بارندگی‌ها این عدد بیشتر می‌شود و دشت‌های آزاد هم‌ به لحاظ منابع ابی با مشکل کیفیت اب روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت از آب‌های سطحی، زیرزمینی، رودخانه‌ها و تامین آب سالم و بهداشتی از وظایف آبفا است، بیان کرد: ۹ حوزه آبی در سطح کشور داریم و فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر ۳۸ درصد در حوزه آبی فلات مرکزی و ۶۲ درصد در حوزه خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: براساس آمار سال ۹۸ نیز منابع آبی استان ۱۰۳ هزار منبع آبی شامل چاه، چشمه، قنات، نهر و ایستگاه پمپاژ  در سطح استان بوده است که مجموع میزان آب برداشتی براساس دور سوم آمار برداری از این منابع به ۶.۷ مبلیارد متر مکعب رسیده است.

بدری با اشاره به اینکه از مجموع برداشت‌ها ۵.۶ میلیارد متر مکعب منابع زیرزمینی و بیش از یک میلیارد متر مکعب آب‌های سطحی بوده است، خاطرنشان کرد: ۹۰.۶ درصد مصارف در بخش کشاورزی، ۷.۴ درصد آب شرب و ۲ درصد مربوط به صنعت و خدمات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: از مجموع حلقه چاه‌های موجود در استان ۶۴ هزار حلقه چاه مجاز و ۲۹ هزار چاه غیرمجاز است و درمدت زمان کوتاهی باید نسبت به نصب کنتورهای هوشمند اقدام شود.

بدری با اشاره به اینکه مصارف آب استان بر پایه کشاورزی است و کمتر به سمت صنعت رفته ایم، یادآور شد: بیشترین استفاده از آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی است و لذا تاکید بر اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی داریم.

بدری با اشاره به ضرورت رعایت الگوی کشت در بخش کشاورزی به جهت اینکه بیشترین مصرف در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: استفاده از آب متعارف، پساب و آب دریا باید استفاده شود و۵ طرح انتقال آب از دریا تعریف شده و یکی از این خطوط انتقال آب از پارسیان به فارس است.

وی افزود: خط انتقال آب از دریا به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که بنا به اظهار سرمایه گذار این خط بیش از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بدری خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی اهمیت دارد و اگر آگاهی کشاورزان و مصرف کنندگان نسبت به آب بالا نرود این مشکلات ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اجرای طرح دانا و سواد آبی در این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: با تفاهم نامه آموزش و پرورش بیش از یکهزار و ۲۰۰ معلم در سطح استان آموزش داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس به مجموع بارندگی‌ها در سطح استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: ۲۶۲ میلیمیتر بوده است و نسبت به بلند مدت ۵۴ساله ۱۳ درصد کاهش و نسبت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته ایم، بیشترین بارندگی در شهرستان سپیدان و کمترین فورگ داراب بوده است.

بدری ادامه داد: ۹ سد در سطح استان به بهره برداری رسیده است و حجم آن‌ها ۳ میلیارد متر مکعب و حجم کلی آب یک میلیارد و ۳۲۴ میلیون متر مکعب با حجم پایداری سد ۸۵۸ میلیون متر مکعب قابل استفاده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش در حجم ذخایر استان داشته ایم.

وی گفت: ۹ سد در سطح استان به بهره برداری رسیده است که حجم آنها سه میلیارد متر مکعب و حجم کلی اب یک میلیارد و ۳۲۴ میلیون متر مکعب است و با احتساب حجم پایداری سد ۸۵۸ میلیون متر مکعب قابل استفاده است.

بدری با اشاره به اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش در حجم ذخایر آبی استان داریم، خاطرنشان کرد: رهاسازی آب از سد درودزن برای اراضی پایین دست بوده است که ۴۲۶ میلیون متر مکعب در ۸۹ روز رها شده است و منجر به برداشت بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم در شهرستان‌های پایین دست شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۳۸میلیون مترمکعب رهاسازی برای حقابه زیست محیطی بختگان انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه در سال ۹۹ میزان اعتبارات اب منطقه‌ای ۸۷۱ میلیارد بوده که ۶۲۴ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است، ابراز کرد: این عدد در سال ۱۴۰۱ با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و تخصیص هزار و ۶۰۰ میلیارد بوده است.

بدری افزود: اعتبار امسال نیز ۸هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ طرح در استان درحال مطالعه است و ۸۱ سازه تغذیه مصنوعی در سطح استان داریم، عنوان کرد: این سازه‌ها معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب امکان ذخیره‌سازی و رهاسازی تدریجی دارند.

بدری همچنین به مصوبات سفر ریاست جمهوری در حوزه آب منطقه‌ای اشاره وگفت: در مجموع ۸ پروژه شامل ۳ پروژه سدسازی و ۵ پروژه خط انتقال آب داشتیم که با کار جهادی ۴ پروژه با ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اماده بهره برداری و افتتاح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز