خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران:

اعتبارات استانی پاسخگوی تنش آبی مازندران نیست / نیاز ۳۵۰ میلیارد تومانی اعتبار ملی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۱۲۲

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه اعتبارات استانی به هیچ عنوان پاسخگوی تنش آبی مازندران نیست و ما به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای خدمات رسانی به هم‌استانی‌ها هستیم تا شرمنده مشتریان بومی شرکت آب و فاضلاب در استان نباشیم.

به گزارش ایلنا، بهزاد برارزاده پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستا در مازندران اکنون با تنش آبی مواجه هستند که رفع نیازمندی این روستاها نیازمند اعتبار ملی است.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی به هیچ عنوان پاسخگوی تنش آبی مازندران نیست و ما به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای خدمات رسانی به هم‌استانی‌ها هستیم تا شرمنده مشتریان بومی شرکت آب و فاضلاب در استان نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران ظرفیت تامین آب آشامیدنی از سوی آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب مازندران برای جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان تعریف شده ، اما سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر جمعیت شناور وارد استان می شود و با زیرساخت های موجود به هیچ عنوان نمی توان آب پایدار برای مسافران، شهروندان بومی و همچنین ساکنان غیربومی تامین کرد. 

وی به نصب انشعابات و جمعیت تحت پوشش فاضلاب اشاره کرد و کل انشعابات نصب شده در مرکز استان را ۲۵۰۳۶ اعلام کرد و افزود: تصفیه خانه در شهر ساری وجود دارد اما شبکه نداریم اجرای این مهم نیازمند همکاری شهرداری و فرمانداری است.

برارزاده به برنامه‌های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب در بخش فاضلاب اشاره کرد و پیگیری بهره‌مندی از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق بودجه به میزان ۳ هزار میلیارد ریال از بانک صادرات برای طرح‌های فاضلاب ساری، بابل، نوشهر و چالوس از جمله این برنامه‌ها برشمرد که ۳۰۰ میلیارد اعتبار برای این سه شهر گرفتیم.

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء به میزان ۷۳ هزار میلیارد ریال برای طرح‌های فاضلاب استان که در فاز اول در مرحله تنظیم قرارداد در جت اجرای شبکه فاضلاب ساری به میزان حدود ۹۰ کیلومتر با برآورد اولیه به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال و ایجاد تاسیسات فاضلاب گلوگاه( احداث تصفیه خانه به ظرفیت ۱۳ هزار متر مکعب در شبانهو احداث شبکه به طول ۹۰ کیلومتر) با برآورد اولیه به مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال است.

وی شمار تصفیه خانه‌های مازندران را ۶ تصفیه خانه اعلام کرد که به روزترین تصفیه خانه‌های دنیا هستند و پساب‌های تولیدی می‌تواند برای صنایع آب‌بر و نیروگاه زباله سوز استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه از مجموع ۲۱ هزار کیلومتر شبکه و خطوط آب استان حدود ۵ هزار کیلومتر فرسوده است، گفت: نوسازی شبکه و این خطوط نیازمند اعتبارات ملی است.

برارزاده با بیان اینکه یکی از دلایل برخورد مازندران با مشکل کم آبی، عقب ماندگی استان در زمینه جمع‌آوری آب‌های سطحی است، افزود: در حالی که میانگین جمع آوری آب سطحی در کشور حدود ۵۳ درصد است ، ما در مازندران تنها حدود ۱۲ درصد از این آب را جمع‌آوری می‌کنیم.

وی اجرای ۹۱۱ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، اجرای ۲۵۹ کیلومتر خط انتقال، حفر و تجهیز ۳۵ حلقه چاه، ۳۴ هزار متر مکعب احداث مخزن و بهسازی و مهندسی مجدد ۷۲ حلقه چاه در سطح استان و افزایش توان تولید به میزان ۹۶۰ لیتر بر ثانیه از اقدامات این شرکت طی دو سال قبل است.

برارزاده آبرسانی به ۲۰۰ روستا در قالب ۱۹ پروژه با عنبار ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات فاز اول محرومیت‌زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) را برنامه‌های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب در بخش آب عنوان کرد.

وی به شرایط تنش آبی در استان اشاره کرد و افزود: شرکت آب و فاضلاب مازندران برای این منظور حدود شش هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال پروژه اولویت دار تعریف کرده که در حال حاضر ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌ها با پیمانکاران قرارداد منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت: رفع تنش آبی در استان نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در قالب تفاهم‌نامه بین شرکت مهندسی و استانداری به نسبت ۷۰ و ۳۰ از محل منابع استانی و متمرکز تامین شود.

برارزاده افزود: ۲۰۰ هزار مشترک آب و فاضلاب مازندران غیر بومی هستند که باید حق مردم استان را به خوبی ادا کنند.

وی انعقاد قرارداد با مشاور جهت مطالعه ساماندهی فاضلاب ۱۶۰ روستاهای بالادست سد های ساری، سوادکوه و رامسر تامین کننده آب شرب را از برنامه‌های در دست اقدام برشمرد و گفت: ایجاد ردیف اعتباری مجزا به میزان ۳۵۰ میلیارد ریال در لایحه بودجه برای ساماندهی فاضلاب این روستاها ضرورت دارد.

برارزاده افزود: مازندران از ۷۴۱ حلقه چاه و ۴۲۲ دهنه چشمه برخوردار است که ۸۸ درصد آب مورد نیاز نیز از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وی میزان آبی مرکز استان را ۹ هزار و ۶۳۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: ۱۴ درصد از هدررفت آب فیزیکی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز