خبرگزاری کار ایران

درگفت وگو با ایلنا مطرح شد:

نداشتن صنایع تبدیلی چالش اساسی کشاورزان گلستانی / روسیه بیشترین متقاضی خرید سیب زمینی استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۵۱۶

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۵۰ هزار تن سیب زمینی در گلستان کشت شود و نداشتن صنایع تبدیلی دراستان کار کشاورزان بسیار سخت کرده است.

محمد برزعلی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: کشاورزان در کشت پاییزه سال گذشته بیش از ۵ هزار هکتار سیب زمینی کاشتند که هم اکنون کار برداشت سیب زمینی آغاز شده و پیش بینی می شود ۱۴۲ هزار تن برداشت شود. میانگین برداشت سیب زمینی در هر هکتار ۲۵ تن است.

وی ادامه داد: اقتصاد استان وابسته به کشاورزی بوده و این بخش از اصلی‌ترین حوزه‌های اقتصادی استان است. ایجاد صنایع تبدیلی جهت ایجاد بازار فروش مناسب محصولات تولیدی  و تضمین خرید محصولات کشاورزی راهکاری مناسب برای توسعه این بخش است.

برزعلی گفت: وجود دلالان، کمبود صنایع تبدیلی، خام فروشی، کمبود انبارمدرن نگهداری از مشکل  سیب زمینی کاران است. متاسفانه با این شرایط تولید کننده و مصرف‌ کننده هر دو در حال متضرر شدن و این واسطه‌ها از وضعیت موجود بهره خوبی  می برند.

وی بیان کرد: حدود ۱۰ هزار تن سیب زمینی در روز های آینده از استان به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و روسیه صادر می شود که عمده محصول به روسیه صادر می شود. برای تولید سیب زمینی در هر هکتار ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود برای حمایت از زراعت سیب زمینی باید در قالب اجرای طرح کشت قراردادی انجام بگیرد که کشاورزان با این روش متحمل زیان نخواهند شد.

وی گفت: در کشت پاییزه سال گذشته بیش ۳۷۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت گندم رفت و کار کشت گندم  تا پایان خرداد ادامه دارد ولی متاسفانه تولید گندم در استان  به دلیل خشک سالی شدید به نصف کاهش یافت. امسال حدودا ۵۵۰ هزار تن گندم در گلستان تولید می‌شود که از این میزان ۴۵۰ هزار تن به دولت تحویل داده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در سالجاری بیش از ۹۰ مرکز با خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۵ هزار تومان در گلستان خرید این محصول راهبردی را انجام می‌دهند. مازاد گندم تولیدی گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان در کشور حمل می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز