خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی خبرداد؛

تولید ۹۲ درصد برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۲۱۳

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: ۹۲ درصد از مجموع ۳۶۰ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی برق تولید شده در کشور در نیروگاه‌های حرارتی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور روز یکشنبه از نیروگاه شهید رجایی قزوین بازدید کرد.

ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در جریان این بازدید اظهار کرد: نیروگاه شهیدرجایی با سه دهه فعالیت با داشتن ۱۳ واحد حرارتی و سیکل ترکیبی و تولید سالانه ۱۲ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی نقش مهمی در تنظیم ولتاژ و فرکانس منطقه نقش اساسی دارد و ۳.۵ درصد برق کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید برق کشور ۹۱  هزار مگاوات است که ۷۴ هزار مگاوات آن توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود و این نیروگاها در تولید، تضمین انرژی پایدار و مطمئن نقش آفرین است. 

موتابها بیان کرد: همچنین ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی توسط نیروگاههای برقابی تولید می شود که با کاهش بارشها میزان تولید هم در این نیروگاهها کاهش یافته است.

وی گفت: همچنین یک هزار مگاوات در نیروگاههای تجدیدپذیر  و یک هزار مگاوات در نیروگاه اتمی تولید می‌شود که در حال حاضر ۱۳۴ نیروگاه و ۶۱۸ واحد نیروگاهی در کشور فعال است.

موتابها تصریح کرد: در کل نیروگاههای کشور ۳۶۰ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی برق تولید می شود که در خاور میانه رتبه اول و درجهان رتبه دوازدهم را داریم.

وی گفت: ۹۲ درصد برق کشور توسط نیروگاههای حرارتی تولید می‌شود و راندمان تولید ما با ۳۱.۹ درصد از کشورهای آلمان و کانادا بالاتر است  و در رده پانزدهم جهان هستیم.

موتابها اظهار داشت: با کمک مهندسان و کارشناسان داخلی امروز ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی با کمک شرکت‌های دانش بنیان در داخل تولید می شود و در مدت پنج سال گذشته با طراحی و ساخت ۷۲۴ هزار قطعه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان که باید برای خرید آنها درخارج هزینه می شد خوشبختانه صرفه جویی شده است.

وی گفت: در ساخت ترانس های کلاس F و ترانس های فشار قوی شاخص هستیم و قادریم در کشورهای دیگر هم نیروگاه بسازیم.

موتابها افزود گفت: این افتخار با تلاش شبانه روزی و طاقت فرسای مهندسان و کارگرانی که در دمای ۵۴۰ درجه وظیفه نگهداری و تعمیر نیروگاه را بر عهده دارند محقق شده و استانداردها و دستورالعمل های زیادی رعایت می‌شود تا تولید انرژی برق مطمئن در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی بیان کرد: امروزه با سیاست های کشور مجبوریم از سوخت فسیلی هم در مقاطعی استفاده کنیم اما بدلیل تعهدی که به نسل های آینده داریم از مصرف سوخت پاک بویژه گاز بشدت استقبال می‌کنیم زیرا هم محیط زیست حفظ می‌شود و هم هزینه‌ها و بشدت کاهش می‌یابد.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در ادامه گفت: سالانه ۱۷ برنامه تعمیراتی داریم که اگر تعمیرات دوره ای انجام نشود نمی توانیم نیروگاه را سر پا نگهداریم.

وی افزود: با ۱۰۰ اقدام و ۳۰ فعالیت در مدیریت مصرف زمینه عبور از پیک را مهیا کردیم و در سال گذشته با ۹۸ درصد آمادگی همه نیازها تامین شد و بدون خاموشی در بخش خانگی و مدیریت در بخش صنعت از پیک عبور کردیم.

موتابها افزود: در پنج سال پیاپی توانستیم رتبه اول کشور را کسب کنیم و امسال هم با برنامه ریزی مدون و همکاری بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی امیدواریم به خوبی از پیک تابستان عبور کنیم.

معاون رئیس جمهور در اموربانوان از بخش های مختلف نیروگاه شهید رجایی بازدید کرد و در جریان وضعیت تولید انرژی قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز