خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بنیاد مسکن استان خبرداد؛

۷۵ درصد جمعیت روستایی فارس مهاجرت کردند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۱۷۳

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامى فارس با بیان ضرروت تعدیل نرخ فزاینده کاهش جمعیت در روســتاها گفت: در گذشته 45 درصد جمعیت روســتایى بود که این آمار درحال حاضر جمعیت روستایى به 25 درصد رسیده است.

 به گزارش ایلنا، علیرضــا حمیدى  در نشســت خبرى ســالروز افتتاح حساب 100 حضرت امام و ســالروز تاسیس بنیاد مســکن انقلاب اسلامى خاطر نشــان کرد: در حالى بافت جمعیتى اســتان از روســتایى بــه شــهرى در حال تغییر اســت که نســبت 45 درصد جمعیت روســتایى به 55 درصد جمعیت شــهرى بــه 25 درصد جمعیت شــهرى و 75 درصد جمعیت شهرى رسیده اســت.

وی با بیــان اینکه در راســتاى مقاوم ســازى واحدهاى مسکونى روستایى، سالانه تعداد زیــادى از منازلى که مقاوم نیســتند با اعطاى وام مقاوم ســازى مى‌شوند، گفت: از میزان 376 هزار واحد مسکونى روستایى که وجود دارد، 67 درصد آنها مقاوم ســازى شــده ضمن اینکــه 121 هزار واحد غیرمقاوم نیز نیازمند مقاوم سازى است.

وی با اشــاره به فعالیت بنیاد مسکن در بخش روستایى در حــوزه زمین، ســند، نظــارت و ارزیابى و فنى و تهیــه طــرح ها اظهار داشــت: 2 هــزار و 338 روســتاى بالاى 20 خانوار داریم کــه داراى طرح هادى هســتند که این امر بعد از گذشــت افق 10 ساله نیازمند بازنگرى است.

بــه گفتــه وى در فارس حدود 700 روســتا نیازمنــد بازنگــرى اســت که این میزان در ســال گذشــته یکهزار روســتا بوده و 300 روســتاى آن بازنگرى شده است.

حمیدى افزود: تا سه سال آینده طرح هادى در تمامى روســتاهاى اســتان مورد بازنگرى قرار خواهد گرفت.

وى این شرایط را هشدارى براى افزایش مهاجرت به شهرها دانست.

حمیدى با اشاره به بهسازى معابر روستا در حوزه اجرایى گفت: ســال گذشته در نزدیک به یک هزار روستا طرح بهســازى اجرا شد و 560 روستا از محل اعتبارات قیر بهره مند شــدند و 2 میلیون و 670 هزار متر مربع از معابر روستایى در 560 روستا آسفالت شده است.

وى خاطر نشان کرد: در حوزه عمران روستایى توجه خاص به روســتاهاى هدف گردشگرى، روستاهاى شاخص و با ارزش مى شود و فعالیت در روستا براساس توانمندى و جاذبه روستا متفاوت خواهد بود.

به گفته حمیدى هدف این اســت که روســتا که محور تولید اســت سهمى در برگشــت مهاجرت داشته باشید.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکــه هر اقــدام خوبى که در جهت روســتاها انجام شود خدمات آن به کل جامعه باز مى‌گردد، افزود: اقدام دیگر اشتغال روستایى است که در همین راستا فعالیت جدیدى تحت عنوان منظومه‌هاى روســتایى درحال اجرا اســت که ضمن آن، توانمندى روستاها استخراج و زنجیره ارزش تعریف مى شود.

۷۵ درصد جمعیت روستایی فارس مهاجرت کردند

وى ادامــه داد: بــا تعریف پروژه هاى پیشــران به اقتصاد آن بخش کمک مى شــود و این بخش در بحث اشــتغال موثر خواهد بود ضمن اینکه خود مردم متولى آن هســتند.حمیدى بیان کرد: در منظومه روستایى در ســه بخش شهرستان شیراز، جهرم و سپیدان به صورت پایلوت درحال اجرا است. وى با بیان اینکه سال گذشته رشد بازنگرى طرح هاى هادى را 5 برابر کردیم ، گفت:در همیــن راســتا300 درصد تحقق بودجــه در اجراى بهسازى معابر روستایى داشتیم.

ایجاد پنجره واحد زمین

مدیــرکل بنیاد مســکن انقلاب اســلامى فارس با اشــاره به اینکه ســالیانه در مجموعــه واحد فنى حدود 15 هزار اســتعلام پاسخ داده مى شود، عنوان کرد: این پاســخ ها از طریق سامانه است و افراد مى توانند با درج اطلاعات غیرحضورى درخواســت هایى همچون تغییرکاربرى، مغایرت هاى طرح هاى و ... را بررسى کنند.

حمیدى با بیــان اینکه اخیرا پنجــره واحد زمین به عنوان طــرح دیگر به مجموعه کارهــاى الکترونیک استان اضافه شده است، از واگذارى 4 هزار قطعه زمین روستایى در سال خبرداد .

وى یــادآور شــد: در زمینه اعطا و صدور ســند به خانه هاى روستایى نیز 70 درصد سند حاضر شده است و سالانه 11 تا 12 هزا سند خانه روستایى در مجموعه بنیاد مسکن و همکارى با اداره ثبت تنظیم مى شود.

3 هزار و 944 واحد مسـکونى در طرح نهضت ملى مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامى فارس با بیان اینکه در حوزه مســکن شهرى، بنیاد مسکن در ساخت وســاز مســکن محرومین ورود کرده است، تصریح کرد:  ایــن طرح ها عمدتا در قالب طرح نهضت ملى مســکن گنجانــده مى شــود و درحال حاضر پــروژه هاى طرح نهضــت ملى مســکن 13 هزار و 944 واحد مســکونى است که عمدتا از سال 1401 آغاز شده است.

حمیــدى افزود: از این تعداد بخشــى را بنیاد کار مــى کند کــه 5 هزار و 505 واحد به عنوان بنیاد ســاز اســت که 3 هزارو152 واحد در شهر جدید صدرا، 700  واحد ســلطان آباد، 148 واحد در شهرک نشاط سلطان آباد، 700 واحد مســکونى در داراب، 419واحد خنج و باقیمانــده آن 8 هــزار و 429 واحد مســکونى در قالب گروه ساخت است و با مشارکت مردم ساخته مى شود.

سـاختمان هاى روسـتایى با مشارکت مردم ساخته مى شود

معاون مسکن روستایى بنیادمسکن انقلاب اسلامى فارس نیز در این نشست گفت: ساختمان هاى روستایى با مشــارکت مردم ساخته مى شود و ما به آنها مشورت مى دهیم.

نصیرى با اشــاره به انعقــاد تفاهم نامــه اى ویژه 3شهرســتان محروم رســتم و قیرو کارزین و فراشــبند بیان کرد: 50واحد به افراد تحت پوشــش کمیته امداد اختصــاص دادیم که این تفاهم نامه بین بنیاد مســکن، کمیته امداد و بنیاد مســتضعفان منعقد شده است.

وى افزود: یک تفاهم نامه نیز بین بســیج سازندگى و بنیاد مســکن و کمیته امداد منعقد شــده که بــراى یکهزارو 200 نفر خانه ساخته خواهد شد و تاکنون براى 666نفر سقف منازل نیز ساخته شده است.

نصیرى خاطرنشــان کرد: براى این افراد واحدهاى 55مترى ساخته خواهد شد که 60میلیون وام بلاعوض نیز بــه آنــان تخصیص خواهــد یافت.

معاون مســکن روســتایى بنیاد مســکن فارس ادامه داد: ســاخت این واحدها از لحاظ معمارى و ســازه اى متناســب با اقلیم مناطق طراحــى مخصوص خود انجام مى شــود.

وى با بیان اینکه در روستاها به دنبال انبوه سازى نمى رویم و تســهیلات مسکن روستایى امسال در حال توزیع است، بیان کرد: در تمامى روســتاهاى استان و شهرهاى زیر 25هزار نفر، به مبلغ 200میلیون تومان با سود 5درصد است که در تلاش هســتیم با شرایط ساده اى به مردم پرداخت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز