خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

جان بیماران سرطانی کرمانشاه با خطر جدی روبرو است/به جای پیدا کردن مشکلات مردم در مساجد به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیایید

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۷۵۲

مسئول انجمن بیماران خاص و صعب العلاج استان گفت: متاسفانه مدتی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا(ع )کرمانشاه خراب شده است و بسیاری از بیماران سرطانی ما در این زمینه با مشکل مواجه هستند و هزینه رادیوتراپی در بیمارستان های خصوصی را ندارند و  بیماری آنها روز به روز وخیم تر می شود .

حسن بیگلری در گفت وگو با ایلنا مشکلات بیماران خاص را خرابی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) دانست و گفت : متاسفانه این دستگاه خراب شده است و بسیاری از بیماران سرطانی ما در این زمینه با مشکل مواجهه هستند و هزینه رادیوتراپی در بیمارستانهای خصوصی را ندارند و از این لحاظ  بیماری آنها وخیم تر می شود و جان آنها در خطر جدی است. 

بیگلری تاکید کرد :در حال حاضر سه دستگاه آکبند رادیوتراپی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وجود دارد و مدیریت دانشگاه نیز با تمام توان پیگیر راه اندازی آنها است و مشکل اصلی عدم راه اندازی این دستگاهها ، مکان استقرار  آن‌هاست که هنوز محل آن آماده بهره‌برداری نشده است و کارهای عمرانی آن باقی مانده است . 

مسئول انجمن بیماران خاص استان تاکید کرد بیمارانی که نیاز مبرم به اشعه تراپی دارند به دلیل خرابی دستگاه کرمانشاه مجبور به مراجعه به شهر های دیگر نظیر کاشان و دزفول هستند و این امر برای آنها بسیار سخت خواهد بود زیرا اشعه تراپی زمانبر است و حدودا دوماه طول خواهد کشید بنابراین این امر برای بسیاری از خانواده ها غیر ممکن خواهد بود .

وی  تصریح کرد :هرچند در بیمارستان خصوصی بیستون کرمانشاه دستگاه رادیو تراپی وجود دارد ولی با توجه به مقدار مورد نیاز اشعه برای هربیمار متغییر است و هزینه استفاده از آن  برای برخی بیماران تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود  که تامین این هزینه ها برای بسیاری از بیماران تقریبا غیر ممکن است. 

بیگلری بیان کرد :شهرهای مانند دزفول ، زنجان و خراسان که بسیار از کرمانشاه کوچکتر هستند دستگاههای رادیوتراپی فعال دارند ولی در استان ما با دو میلیون نفر جمعیت تنها دستگاه رادیوتراپی غیرقابل استفاده است. از مسئولان خصوصا استاندار می خواهیم هرچه سریعتر نسبت به راه اندازی دستگاه های جدید با تعمیر و سرویس دستگاه بیمارستان امام رضا (ع)  اقدام کنند زیرا جان تعداد زیادی از بیماران سرطانی هم در استان کرمانشاه و هم در استانهای همجوار در خطر جدی است .

 خیرین به کمک بخش درمان بیایند  

بیگلری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه خدمات دهی به بیماران خاص و صعب العلاج و همچنین مراجعه کنندگان بیشمار آن ، دست تنها است گفت :دیگر ارگانها ی دولتی و غیر دولتی و خیرین استان به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیابند .

بیگلری گفت : مشکل مردم در بیمارستان است و آقای شهردار بهتر است به جای پیدا کردن مشکلات مردم در مساجد به بیمارستان های سطح شهر برود و از نزدیک با رنج بیماران و خانواده های آنان آشنا شود و  به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیاید .

وی تاکید کرد: استان کرمانشاه دومین استان موقوفه ای کشور است و از این رو اداره ا‌وقاف می تواند با استفاده از منابع عظیم مالی که در اختیار دارد و وقف خیرین است به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیاید و در این زمینه همکاری کند تا این رنج عظیم تا حدودی از دوش بیماران سرطانی و خانواده های آنها برداشته شود .

این مسئول بیان کرد:  با توجه به مراجعه بسیار زیاد خانواده ها به بیمارستان‌های دولتی سطح استان تمام تلاش پرسنل این است که خدمات دهی مطلوب داشته باشند و بسیاری از ضعف ها نیز   نه به دلیل کم کاری مسئولان  و پرسنل  بیمارستان هاست بلکه به دلیل دست تنها بودن دانشگاه  و عدم همکاری سایر نهادها است که در این زمینه همکاری نمی کنند .

 با کمبود داروهای خارجی مواجهیم

وی در بخش دیگری از سخنانش به کمبود برخی داروهای خاص اشاره کرد و گفت : تعدادی از پزشکان ما به استفاده از داروهای ایرانی اعتقاد کمتری دارند و داروهای خارجی را برای بیماران خود تجویز می کنند که برخی از این داروها در استان وجود ندارد .

وی افزود :برخی از خانواده‌های بیماران نیز ترجیح می دهند بهترین دارو را برای بیمار خود تهیه کنند از این رو با توجه به نبود برخی داروهای خاص خارجی در استان ، مجبور به مراجعه به شهرهای بزرگتر مخصوصا تهران می شوند  هرچند با توجه به برخی محدودیت ها و گرانی این نوع داروها  کمیاب هستند و تهیه آنها برای بیماران سخت است .

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که استاندار کرمانشاه با مدیریت دانشگاه و معاونت غذاودارو جلسه ای تشکیل بدهند و لیست داروهای خاص را تهیه کنند و دلیل نبود برخی اقلام  دارویی را در استان پیگیر شوند و دستور به تهیه آن برای استان نمایند و داروخانه ها را مجاب به عرضه اینگونه داروها نمایند .

وی بیان کرد: این داروها در داروخانه های دولتی پایتخت وجود دارند ولی در داروخانه های حتی خصوصی استان ما وجود ندارند بنابراین باید علت عدم وجود این داروها در استان توسط مسئولان بررسی شود و نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند چون خانواده بیمار علاوه بر هزینه های درمان و دارو باید هزینه  ایاب و ذهاب را نیز به مخارج خود اضافه کند که تهیه این مبالغ اضافی برای خانواده بیماران  خاص و صعب العلاج  سخت است. از طرف دیگر به دلیل کمبود و یا عدم وجود برخی داروها، بیماران مجبور به استفاده از داروهای مشابه هستند که همین امر باعث فشار روانی  و  نا امیدی بر بیمار می شود .

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر ایجاد داروخانه مخصوص بیماران خاص و صعب العلاج ، گفت: به دلیل اینکه انجمن یک نهاد غیر دولتی است و بودجه و منابع مالی در اختیار ندارد نمی تواند به بحث ایجاد داروخانه اقدام کند بنابراین دانشگاه علوم پزشکی خوشبختانه در این زمینه دو داروخانه را مختص این بیماران قرار داده است و داروخانه ولیعصر (عج) و همچنین داروخانه جنب بیمارستان امام علی (ع) برای عرضه داروی بیماران خاص و صعب العلاج در نظر گرفته شده است .

وی تاکید کرد : هلال احمر کشور با توجه به مجوز و همچنین ماهیت امداد رسانی آن و ارتباط حسنه ای  که با نهادهای  بین المللی دارد  در تمام کشور در زمینه تهیه داروهای  خاص ورود پیدا کرده است و در تمام استان‌ها داروخانه های مجهز و خوبی را راه اندازی کرده است اما متاسفانه در استان کرمانشاه به دلیل برخی سومدیریت ها و عدم همکاری برخی ارگانها این داروخانه تعطیل شده است و همین امر بر مشکلات بیماران خاص در زمینه تهیه دارو افزوده است  و در این زمینه نیز باید استاندار کرمانشاه با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه حل این مشکل رایزنی کند و دستورات لازم را صادر نماید.

حسین بیگلری همچنین  با اشاره به مصوبه دولت در خصوص  تحت پوشش قرار گرفتن بیماران خاص و صعب العلاج توسط بیمه سلامت، افزود: در  ابتدای مهرماه بخشنامه‌ای توسط دولت ابلاغ شده است که بیماران خاص و بیماران صعب العلاج تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند و امیدواریم که این عمل تداوم داشته باشد تا این بیماران که اکثرا از قشر ضعیف جامعه هستند، از  منافع آن استفاده کنند.

وی افزود: در گذشته تنها چهار بیماری جز بیماران خاص بوند ولی با بخشنامه جدید هفت بیماری جز بیماری‌های خاص است و عزیزانی که جز این هفت بیماری هستند می‌توانند برای بازگشت مخارج خود به بیمه اداره سلامت مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز