خبرگزاری کار ایران

فعال عرصه فرش در استان فارس مطرح کرد؛

فرش قشقایی باید در ایران و دنیا حرف اول را بزند/ نباید به فرش با دید صرف سرمایه داری نگاه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۵۶۶

​مدیر عامل شرکت بانو بافت ایلات پارس گفت: شرکت بانو بافت ایلات پارس تنها شرکت ایرانی فعال در حوزه فرش دستبافت است که با 1500بافنده بانو مشغول به فعالیت است.

به گزارش ایلنا، علی اصغر مصطفوی  در جمع خبرنگاران ضمن تشریح فعالیت های شرکت مذکور در عرصه های ملی و بین المللی اظهار داشت: در زنجیره شرکت بانو بافت ایلات پارس از آموزش، نخ ریسی، رنگ ریزی، متریال، ایجاد دار و...  به همراه نقشه تحویل بافنده می شود و یک زنجیره کامل را جهت عرضه محصول در بازار داخلی و خارجی  شکل داده است.

وی با بیان اینکه مجموعه یک سال است که ثبت شرکت شده و عضو کارگروه فرش استان است و با اشاره به سابقه طلایی فرش قشقایی فارس که به دلیل بی توجهی ها مغفول مانده است، افزود: به دلیل عملکرد ضعیف در استان فارس، فرش هایی مثل نایین، قم و اصفهان با سابقه کمتر از فرش قشقایی امروز در بازار جهانی خودنمایی می کنند و فرش قشقایی از این قافله عقب افتاده است.

مصطفوی با بیان اینکه شرکت بانو بافت ایلات پارس به دنبال برگرداندن جایگاه فرش قشقایی در دنیا است، به ویژگی منحصر به فرد این فرش نیز اشاره کرد و گفت: رنگرزی گیاهی و نخ دستریس در فرش قشقایی ترکیب بافتی را ایجاد می کند که تنها فرش ابریشمی ایجاد می کند به طوری که در حین بافت جفت نمی شود و همین موجب جذابیت آن شده است.

به گفته مصطفوی بازار فرش قشقایی در صورت رفع تحریم ها رونق می گیرد و ما می توانیم فرش ها از از طریق ترکیه به دیگر کشورها ارسال و در نهایت بازار خوبی ایجاد خواهد کنیم.

فرش قشقایی باید در ایران و دنیا حرف اول را بزند/ نباید به فرش با دید صرف سرمایه داری  نگاه کرد

مدیر عامل شرکت بانو بافت ایلات پارس در ادامه با اشاره به اینکه بافت فرش قشقایی بسیار سخت است، افزود: زنجیره بانو بافت ایلات سطح اجرت بافنده ها را بالا برده است چراکه علاقه مندیم  بافنده ها از سر علاقه به بافت فرش بپردازند نه از سر نیاز و در این راستا چندین تولید کننده بزرگ همچون وزیری با ما همکاری می کنند.

وی تعداد بافنده های شرکت بانو بافت ایلات پارس را حدود 1500 بافنده عنوان کرد و ادامه داد: وجه تمایز ما با دیگر شرکت ها این است که همه بافنده ها یا زن سرپرست خانوار یا بدسرپرست و یا بی سرپرست هستند و به همین دلیل اسم شرکت ما بانو بافت ایلات پارس است و سعی کردیم خانم ها در مجموعه ما بیشتر دیده شوند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: ما در اکثر شهرستان های فارس بافنده داریم و محصولاتی چون گبه، گبه ریز بافت، گلیم و گلیم گبه و... را تولید می کنیم. در در شیراز دو شعبه داریم و سال آینده در تهران نیز شعبه خواهیم زد.

این فعال عرصه فرش خطاب به مسوولان ارشد استان فارس خواستار توجه جدی به فرش قشقایی شد و تاکید کرد : تمام خاستگاه فرش قشقایی ایران است و از بسیاری از مسوولان ارشد فارس خواهش کردم به فرش با دید صرف سرمایه داری و حلقه نهایی آن نگاه کرده نشود بلکه پشت زنجیره، افراد بسیاری همچون رنگرز، پشم چین، پشم ریز، بافنده و... هستند که پایین ترین سطوح جامعه را تشکیل می دهند.

مصطفوی به شرکت زنجیره رایمود رایان اسپاد که در زنجیره گیاهان دارویی کار می کند و همکاری  آن با بانو بافت ایلات پارس اشاره کرد و گفت: هر دو شرکت هلدینگ هستند و به زودی نشست هایی در حوزه گیاهان دارویی نیز خواهیم داشت ضمن اینکه دو زمین خریداری شده است و به زودی دستگاههای مربوطه نیز آماده خواهد شد.

او تصریح کرد: اگر کار ما رونق بگیرد بسیاری از افراد در این حوزه مشغول به کار خواهند شد و طبیعتا آمار بیکاری پایین خواهد آمد.

وی  با بیان اینکه برای نخستین بار یک کارگاه در چهارراه شریف آباد شیراز راه اندازی شده و افراد می توانند آموزش بافت فرش دستبافت ببینند، افزود:  باید فرش قشقایی در ایران و دنیا حرف اول را بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز