خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبرداد؛

کشف 2 قلعه پادگانی دوره ساسانی در سد چمشیر گچساران

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۲۹۸

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف 2 قلعه پادگانی دوره ساسانی در سد چمشیر گچساران خبرداد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، سعید طالبی‌پور در گفت‌وگویی با تشریح اقدامات صورت گرفته باستان شناسی در محدوده دریاچه سد چمشیر گچساران، اظهار داشت: کار باستان شناسی محدوده دریاچه سد چمشیر گچساران در دولت نهم و طی سال‌های 86 و 87 باحضور تیمی از پژوهشکده باستان شناسی کشور انجام پذیرفت.

وی با بیان اینکه در این بررسی‌ها تعداد زیادی محوطه و بنا شناسایی شد که از این تعداد بخشی در استان فارس و بخشی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود، خاطرنشان کرد: از محوطه ها و بناهای شناسایی شده، 15 محوطه مهم انتخاب و از سال 1395 به بعد کار کاوش باستان شناسی برروی این محوطه‌ها توسط تیم‌هایی از موسسه باستان شناسی کشور شروع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از پیداشدن استقرارهایی برجای مانده از دوران تاریخی و اسلامی در محوطه های شناسایی شده سد چمشیر گچساران بعد از 20 فصل کاوش‌های باستان شناسی هم خبرداد و یادآورشد: کشف 2 قلعه پادگان از دوره ساسانی و همچنین استقرارهای عشایری از مهمترین یافته‌ها بوده است.

بگفته طالبی پور، بدلیل عشایری بودن منطقه در اغلب محوطه یافته‌های فرهنگی باستانی، اثر یا آثار مهمی کشف نشد.

‌وی افزود: هم اکنون چند تیم کاوش در حال فعالیت در سد چم شیر هستند.

به گزارش ایلنا، سد چمشیر گچساران بزرگ‌ترین پروژه برقآبی در حال ساخت روی رودخانه زهره است که در ۲۵ کیلومتری گچساران واقع شده و با حجم ۱.۳ میلیون متر مکعب بزرگ‌ترین سد RCC خاورمیانه است. 

مطالعات طرح از سال ۷۳ آغاز و سال ۷۶ به مناقصه رفت و به پیمانکار واگذار و در سال ۸۸ به شرکت آب نیرو منتقل شد و به واسطه محدودیت مالی از خط اعتباری و پیمانکار چینی استفاده شده است.

گشایش اعتبار اسنادی سال ۹۱ انجام و اجرای قرارداد آغاز شد. هدف احداث سد، مدیریت و بهبود کیفی آب زهره، تامین آب کشاورزی و تولید ۴۸۲ گیگاوات برق در سال است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز