خبرگزاری کار ایران

برترین‌های سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر سودای عشق، معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۹۴۳

سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج (سودای عشق) با معرفی برترین‌های این جشنواره به کارخود پایان داد.

به گزارش ایلنا از تبریز، میثم حبیبی دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر استانی بسیج در آیین اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه آن تئاتری که ریشه در تعقل، اندیشه، و فطرت انسانی دارد، در حافظه‌ی تاریخ ماندگار خواهد ماند، گفت: تئاتر بسیج یک عبارت دو کلمه‌ای امّا پر از مفهوم عمیق است؛ چرا که تئاتر از دیرباز جایگاه رفیعی داشته و آن را نیز حفظ کرده، با تمام فراز و فرودهای تاریخی به آنچه در ماهیت تئاتر گنجانده شده، پایدار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تئاتر در ایران اسلامی، اصالت والای خود را در بیان دردها و بازگویی قصه‌ مظلومیت بشریت دربند، می‌یابد، افزود: سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج با عنوان سودای عشق تلاش ‌کرده موضوعاتی را مورد توجه قرار دهد که، منفعت همنوع را طلب کرده باشد.

برترین‌های سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر سودای عشق، معرفی شدند

حبیبی گفت: بسیجی لایق بهترین‌ها است تا بهترین‌ها را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به ارمغان آورد، همان که بسیجی نگرش، بینش، و بصیرت لازمه را در جهت جهاد تبیینِ مضامین دینی، ملی، انقلابی پیش می‌گیرد و تا جان در بدن دارد به آن افق می‌کوشد مصداق بسیجی‌وار کار کردن است.

وی یادآور شد: سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج(سودای عشق) به همت سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان‌شرقی و با مشارکت سازمان فرهنگی‌اجتماعی‌ورزشی شهردای کلانشهر تبریز، از اوایل شهریور‌ماه سالجاری آغاز به فعالیت کرد و با انتشار فراخوان سراسری همزمان با استان‌های دیگر کشور، استان آذربایجان‌شرقی نیز ضمن تشکیل شورای سیاستگذاری و دبیرخانه جشنواره، فراخوان استانی خود را انتشار داد.

میثم حبیبی، خاطرنشان کرد: در مدت دریافت آثار هنرمندان استان، دبیرخانه جشنواره 23 اثر نمایشی را در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی-محیطی اخذ کرد. که از بین آن آثار 13 اثر در بخش صحنه‌ای و 10 اثر در بخش خیابانی شرکت داشته‌اند. که در نهایت 7 اثر در بخش صحنه‌ای و 7 اثر در بخش خیابانی-محیطی به مرحله رقابت ره یافتند،

به گفته دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر استانی بسیج، طبق فراخوان سراسری از آثار استان آذربایجان شرقی نیز در هر بخش دو اثر به دبیرخانه ستاد معرفی شده اند.

برترین‌های سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر سودای عشق، معرفی شدند

هنرمند وظیفه دارد واقعیت جامعه را بیان کند

مهدی لزیری، عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، در آئین اختتامه این جشنواره اظهار کرد: تئاتر هنر تبلیغی، تعلیمی و تجملی است اگر در جامعه کنونی تصمیم به تبلیغات و تعلیمات داریم باید از بستر تئاتر استفاده شود، تئاتر گاه به عنوان هنر تجملی برداشت می شود و امروز می بینیم تئاتر تخریبی هم اجرا می شودو بافته های جامعه را رشته می کند.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که سالها در این عرصه تلاش کرده‌ام، اعتقاد دارم همه هنرمندان بسیجی هستند باید در برهه ای از زمان بنا به فرموده مقام معظم رهبری  "ما باید قرص و محکم، مواضع خودمان را بگوییم که ای نویسنده فیلمساز نمایشنامه نویس تو اگر واقعاً می خواهی برای این انقلاب و با مردم باشی، ایدئولوژی این مردم را بفهم و با این ایدئولوژی حرکت کن و شاعر مردمی و هنرمند مردمی باش. اما اینکه تو بخواهی در برج عاج خودت بنشینی و همان ذهنیات قدیمی را مطرح کنی، از مردم جدا می مانی و منزوی می شوی و چون این حکومت، حکومتی مردمی است وقتی از مردم  جدا شدی از همه جا منزوی و بیگانه خواهی شد."

عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره تئاتر استانی گفت: مقام معظم رهبری سال 1364 هنگام بازدید از مجتمع ادب و هنر در خدمت جنگ فرمودند "خواه و ناخواه آنچه امروز در جامعه ی ما می گذرد، در آیینه روشن ذوق و استعداد هنرمندان و ادیبان این روزگار منعکس خواهد شد؛ منتها هنرمند و ادیب با فرهنگ این وظیفه را هم دارد که این آیینه را هر چه صیقلی تر و صاف تر و روشن تر کند؛ همیشه این آیینه منعکس کننده دقیق واقعیت ها نیست؛ گاهی کج و معوج نشان می دهد. اما یک روز سرانجام حقیقت روشن خواهد شد و آنان که سعی کرده اند آن را زشت و منحرف نشان دهند، افشاء خواهند شد".

لزیری در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل همین تعابیر هنرمند وظیفه دارد واقعیت جامعه را بیان کند و‌ به مسائلی بپردازند که همگان ببینند و آیندگان بدانند که ما از کجا به کجا رسیدیم.

هنر گویاترین زبان و زیباترین واژه برای انتقال فرهنگ است

سرهنگ حسن صفدری، فرمانده بسیج اقشار سپاه عاشورا در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج اظهار کرد: هنر بهترین و گویاترین زبان و زیباترین واژه برای ارائه و انتقال فرهنگ گذشته و امروز به آینده است، و اگر بخواهیم روزی جدیدترین و پرمعناترین هنر را بیان کنیم تئاتر کم هزینه ترین و نزدیک ترین ارائه و الگوی واژه ها برای انسان خواهد شد.

وی افزود: در مقایسه فیلم و تئاتر هنر تئاتر نیازمند تجهیزات و هزینه های فراوان نیست؛ در هر فرصتی هنر تئاتر را می توانیم آنچنان به نسل جدید انتقال دهیم که گویا در همان زمان زندگی کرده و در واقع مهم ترین علل گسست تاریخ هم به نوعی عدم توجه به حوزه هنر است.

صفدری ادامه داد: با تئاتر می توانیم فرهنگ عاشورا را به بشریت گسترش دهیم تا این واقعه را با دل و جان درک کنند و با درک یکی از اهداف عالی اسلام که تبلیغ است این تکامل شکل می گیرد چرا که تبلیغ با هنر تئاتر گویاترین، بهترین و جدیدترین زبان هنر است.

فرمانده بسیج اقشار سپاه عاشورا بیان کرد: تئاتر می تواند هدایتگر باشد بطوری که با انتقال یک فرهنگ آسمانی به زمین زمینیان را آسمانی کنیم و این عروج بشریت از خاک به افلاک که نهایتش عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ است تحقق یابد، البته این کار با گفتن به زبان کلام زیاد جذاب نمی شود بلکه با زبانی که قابل گفتن نیست عملی می شود؛ عشق و مفاهیم بالا از طریق زبان هنر می توانند به بهترین شکل انتقال یابند و این هدایت تنها در قالب هنر و شکل تئاتر می تواند جایگاه خود را پیدا کند طبق آیه 32 سوره مائده هر کس بتواند یک نفر را نجات دهد مثل اینکه بشریت را نجات داده و در ثواب نجات بشریت شریک می شود.

برترین های تئاتر بسیج معرفی شدند

حامد شب خیز، مسئول بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این مراسم، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی گروه های متعهد بود و از گروه های هنری حمایت کردیم تا با فراهم کردن زمینه مناسب برای سال های آینده شاهد اجراهای جدیدی باشیم.

برترین‌های سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر سودای عشق، معرفی شدند

در ادامه مراسم برترین آثار شرکت کننده در سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج استان آذربایجان شرقی، معرفی شدند.

هنرمندان شایسته تقدیر:

حامد ترابی نهاد کارگردان نمایش "آخرین نامه"، از تبریز

امیر مهروند، کارگردان نمایش "پذیرایی زیر شلاق کش‌باران"، از سردرود

فاطمه منیری، کارگردان "نمایش فرخنده"، از بناب

توحید شکری، کارگردان نمایش "ساعت حرکت"، از مرند

آیتک مطلوبی، کارگردان نمایش "پدر یک قهرمان بود"، از تبریز

جهانگیر چالاکی، کارگردان نمایش "باران که می‌بارد جاده لیز می شود" از بناب

پویا معصومی، کارگردان‌نمایش "زوپا"،‌ از تبریز

مهسا بایرامزاد، کارگردان نمایش "پلاک"، از تبریز

نجات علیزاده، کارگردان نمایش "رویای صادقانه"، از چاراویماق

مرحوم میرحمید رضایی، کارگردان نمایش "عقد در نقطه صفر مرزی" از مرند

برگزیدگان تندیس ویژه جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی:

سعید رضانژاد، کارگردان "نمایش تکه سنگین سرب"، از تبریز

علی رضا قاسمی، کارگردان نمایش "برادرم"، از بناب

سید مجتبی موسوی، کارگردان نمایش "قهرمان کیست"، از مرند

‌سما سیمرغی، کارگردان "ساعت حرکت"، از مرند

مهدی صالحیار، نویسنده ۵ اثر شرکت کننده در جشنواره

تجلیل از طراحان نشانواره (لوگو) جشنواره، مرتضی نقدی مقام اول، فرزاد نریمان‌زاده، مقام‌دوم و حمیدرضا خیری مقام سوم.

در بخش صحنه ای نمایش "تکه‌های سنگین سرب" و نمایش "ساعت حرکت"

و در بخش خیابانی دو نمایش "برادرم" و "قهرمان کیست" به جشنواره سراسری تئاتر بسیج کشور معرفی شدند.

همچنین از پیشکسوتان تئاتر استان مهدی لزیری، هادی ولی‌پور، مینا اکبری داوران بخش نهایی جشنواره و مقصود عباسنژاد، به پاس یک عمر فعالیت تئاتری و ایجاد زمینه تربیت هنرمندان متعهد تجلیل شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز