خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

فعالیت بیش از ۴۰۰ واحد چاپی در خراسان رضوی/ شش هزار نفر در این صنعت شاغل هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۱۵۷

رئیس اداره امور چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این استان با بیش از ۴۰۰ واحد چاپی جزو سه استان پیشرو و برتر کشور در حوزه چاپ و بسته‌بندی است و علاوه بر اشتغال بیش از شش هزار نفر در این صنعت، فقط در هفت‌ماهه نخست، ارزش این صادرات به حدود هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان رسیده و امیدها برای شکستن رکورد صادرات بسیار تقویت شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، ابوالحسن ایزدی در تشریح چالش ها و فرصت های صنعت چاپ استان اظهار کرد: صنعت چاپ به‌عنوان یک صنعت پایه و اساسی نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند و با گردش مالی سالانه نزدیک به هزار میلیارد دلار، یک از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین صنایع فرهنگی کشور است و اهمیت و جایگاه آن هم بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: این صنعت در بطن خود ارتباط گسترده‌ای با فرهنگ و هنر دارد و این امر، اهمیت آن را دوچندان می‌کند. صنعت چاپ بزرگ‌ترین اقتصاد فرهنگی و از شاخص‌های توسعه هر کشور است. در ایران اسلامی هم، خراسان رضوی جزو استان‌های پیش‎رو در حوزه صنایع چاپ و بسته‌بندی است و به دلیل قرار داشتن در یک منطقه استراتژیک از حیث ارتباط با کشورهای آسیای میانه و همسایگان شرق از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس اداره امور چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تشریح وضعیت صنعت چاپ و بسته بندی در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این استان با دارابودن بیش از ۴۰۰ واحد چاپی جزو سه استان پیشرو و برتر کشور در حوزه چاپ و بسته‌بندی است و علاوه بر اشتغال بیش از شش هزار نفر در این صنعت، در شرایطی که سالانه و به‌طور متوسط، بالغ‌بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فرآورده‌های چاپی از این استان صادر می‌شد، در سال جاری فقط در هفت‌ماهه نخست، ارزش این صادرات به حدود هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان رسیده و امیدها برای شکستن رکورد صادرات بسیار تقویت شده است.

وی تاکید کرد: صنعت چاپ به دلیل وارداتی بودن تجهیزات و ماشین‌آلات، صنعتی گران است که بار مالی زیادی برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کند. هزینه‌های سنگین تأمین قطعات و تجهیزات، نبود و کمبود مواد اولیه، کاهش شدید سفارشات و محصولات چاپی به دلیل تحریم‌ها و کاهش بودجه‌های حمایتی از جمله مشکلاتی است که در این سه سال اخیر، گریبان این صنعت را گرفته است اما چشم‌انداز آینده درخشان تر از ناامیدی به خاطر مشکلات موجود است.

رئیس اداره امور چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت شهرک چاپ و نشر استان گفت: در شرایطی که تاکنون در کشور شهرکی به‌صورت مجزا و مختص برای چاپ و نشر احداث نشده، شهرک چاپ و نشر خراسان رضوی اولین شهرک اختصاصی صنعت چاپ و نشر است و در حال حاضر، تعداد ۱۲۰ واحد چاپی که قبلاً در داخل شهر و در مکان‌های کوچک فعالیت داشته و مشکلات زیادی اعم از نداشتن فضا برای نگهداری مواد اولیه، نبود دفتر کار مناسب جهت سفارشات چاپی و ... را داشته‌اند، با ایجاد این شهرک بسیاری از مشکلاتشان رفع شده است. 

وی ابراز کرد: مسیر متعالی توسعه هم نباید قطع شود و در حال حاضر، با ایجاد شهرک چاپ و نشر در استان خراسان رضوی، توسعه زیربنایی و استقرار بیش از ۱۰۰ واحد چاپی در این شهرک، اقتضا دارد تا با همفکری سازمان‌ها مرتبط با صنعت چاپ از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم‌چنین وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیلاتی با نرخ پایین جهت واردات ماشین‌آلات و به‌روز کردن این صنعت فکر اساسی به صنعتگران و فعالان اقتصادی ارائه شود.

بیست و دومین آئین بزرگداشت روز ملی چاپ و تجلیل از فعالان پیشکسوتان چاپ استان خراسان رضوی با حضور مسئولان کشوری و استانی و اهالی صنعت چاپ این استان، دوازدهم آبان ماه امسال در محل هتل پردیسان مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز