خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی استانداری فارس:

۳۸۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای فارس ناپایدار هستند/ مدیرکل بنیاد مسکن فارس: زمین مسکن ملی در ۸۴ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر تامین شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۳۴۳

معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری فارس گفت: ۳۸۰ هزار واحد مسکونی در روستاها داریم که خیلی از آنها ناپایدار هستند و تاکنون ۲۵۵ هزار واحد بازسازی شده است.

به گزارش ایلنا، محمود رضایی کوچی در بیست و سومین نشست از سلسله نشست های مدیران پاسخگو با اشاره به موضوعاتی که در روستاها مطرح است و جمعیت روستایی که داریم، افزود:در فارس ۸ هزار آبادی داریم که ۴ هزار روستا و حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تعداد روستای بالای ۲۰ خانوار شامل می شود و عمده اقدامات بنیاد مسکن در این حوزه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در روستا بیشتر در بحث های توسعه ای ورود می کند، یادآور شد: بهسازی، عمرانی و آبادی روستاها نیز از این طریق انجام می شود.

معاون استاندار فارس گفت: طرح آمایش روستاها در توسعه روستا و سندهایی که صادر می شود در مقاوم سازی در برابر خطرات طبیعی است. رضایی با اشاره به اینکه عشایر در نظام سلسله مراتب سکونتگاهی از تغییر حالت کوچ به سکونت در روستاها هستند، ابراز کرد:  طرح اسکان عشایر و مقدمات فراهم سازی اسکان برعهده بنیاد مسکن است و بازسازی روستاها و شهرها در زمان سیل و زلزه نیز از دیگر ماموریت بنیاد مسکن است.

رضایی خاطرنشان کرد: اخیرا در طرح های تولید مسکن و از ابتدا تا کنون در جهش تولید ملی مسکن، نهضت اقدام ملی، مسکن مهر بنیاد مسکن متولی ساخت در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. 

مقاوم سازی مسکن ۶۷ درصد روستاها

مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز با اشاره به تهیه و اجرای طرح هادی روستایی گفت:  امسال و سال گذشته نزدیک به ۲۴۴ طرح تهیه و بازنگری در دستور کار قرار گرفته است.

عطا الله زمانی با اشاره به اینکه سند توسعه روستایی با این بازنگری و محور توسعه روستایی تهیه می شود، عنوان کرد: همزمان در ۵۷۵ روستا با استفاده از اعتبارات ۱۴۰۰ در بهسازی معابر روستایی استفاده شده است و آسفالت معابر و قیر تخصیصی از اردیبهشت ماه پیگیری و حل شد و ۱.۵ میلیون متر مکعب  در معابر روستایی از اعتبارات ۱۴۰۰ برای بهسازی استفاده شد.

وی بیان‌کرد: ۲۹۳ هزار سند روستایی تاکنون با پیشرفت ۸۲ درصد تحویل متقاضیان داده شده است و همچنین ۳۹ هزار سند در شهرها صادر شده است. 

زمانی گفت: ۱۸ درصد زلزله های بالای ۳ ریشتر در سال در فارس رخ می دهد که در بحث مقاوم سازی بهتر از قبل شده است 

مدیرکل بنیاد مسکن فارس خاطرنشان کرد: ۶۷ درصد واحدها روستایی مقاوم سازی انجام شد و نسبت به متوسط کشوری ۱۰ درصد در مقاوم سازی از متوسط کشوری بالاتر هستیم. 

زمانی با اشاره به سیل سال گذشته در منطقه لار و لامرد گفت: حدود ۸۳۶ واحد احداثی با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت وتامین ۵۴۷ واحد صورت گرفت.

وی گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیونی که از آذر سال گذشته یپگیری شد و این تسهیلات موانع و مشکلاتی داشت و حدود یکماه گذشته ابلاغ شد و پیگیر هستیم که  مشکل دستور العمل داشتن سند و ضامن برطرف شود تا مردم در روستاها بتوانند از آن استفاده کنند و  همچنین شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز بتوانند اقدام کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس تصریح کرد:  یکی از تکالیف اصلی  کار فنی است و به همین دلیل زمانی که حادثه ای رخ می دهد در نقاط مقاوم سازی شده تخریبی نداریم.

تامین زمین مسکن ملی در ۸۴ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر

زمانی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه مسکن شهری نیز گفت: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر تکالیفی داشتیم و در استان ۸۴ شهر زمین تامین شده است و ۱۱۷ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر داریم.

زمانی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی متفاوتی داریم و براساس آمار در فارس ثبت نامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ۱۹۱ هزار نفر متقاضی ثبت نامی داشته ایم، خاطرنشان کرد:  ۴۹ هزار نفر واجد شرایط و تایید شدند و ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر ۴۰ میلیون اولیه را پرداخت کردند و تاکنون ۷ هزاز و ۶۰۰ واحد پروانه ساختمانی اخذ شده است که پیشرفت مناسبی دارند.

وی با اشاره به اینکه ۷دشت و پهنه فارس درگیر فرونشست هستند، عنوان کرد: برای تعدادی از روستای این منطقه  تا مرحله تامین زمین پیش رفتیم اما به دلیل عدم همکاری دیگر دستگاه ها جابجایی روستاها انجام نشده است.

به گفته زمانی بقیه متقاضیان در فرایند صدور پروانه هستند و ماهیانه هزار پروانه ساختمانی را اخذ  می کنیم.

وی یادآور شد: بانک ها پای کار هستند تا عقب ماندگی بانک در حوزه اخذ قرارداد جبران شود و مردم تسهیلات دریافت کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس تصریح کرد: در ۸۴شهر فعالیت ها به شکل جدی انجام شده است.

زمانی با اشاره به اینکه منظومه روستایی طرح بالادستی طرح هادی است یادآور شد:  در این طرح علاوه کالبد و ساخت و ساز؛ مسائل اجتماعی و فرهنگی را می بیند و حوزه آن در  بخش ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز