خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور:

برخی پروژه‌های نیمه تمام به آثار باستانی تبدیل شده‌اند/ ورود دولت به اقتصاد چیزی جز ضرر و زیان ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۵۶۱

معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در حال حاضر در کشور سه هزار میلیارد تومان (سه هزار همت) پروژه نیمه تمام داریم که به نرخ ثابت امسال اتمام آن‌ها حدود 16 سال زمان می‌برد و نظام تامین مالی برای توسعه و عمران به نحوی است که با انبوه پروژه‌ها آثار باستانی درست می‌کنیم و در برخی استان‌ها پروژه‌هایی داریم که بعد از 18 سال با پیشرفت فیزیکی 70 درصد نیمه تمام باقی مانده و رها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، بابک افقهی در شورای برنامه ریزی و توسعه و آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که صبح امروز در سالن جلسات باغستان برگزار شد، گفت: شرایطی که دولت کنونی در آن قرار داشت و اداره کشور را بر عهده گرفت متفاوت بود و با انباشت مطالبات صنوف مختلف در کنار وضعیت نابسامان اقتصادی و نرخ تورم بالای 50 درصد و بیماری کرونا مواجه بودیم و انگار دفترچه قسطی پیدا کردیم که از دولت قبل باقی مانده بود.

معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: دولت قبل در شش ماهه پایانی مهربان شده بود و برنامه‌های مختلف مانند همسان سازی‌ها مطرح بود و بنابراین دولت جدید با درخواست اقشار مختلف مواجه شد و چالش‌های مختلفی داشتیم.

وی بیان کرد: در روزهای اول از سمت رئیس جمهور دو خط قرمز تعیین شد که کار را ساخت کرد که یکی از آن‌ها اولویت پروژه‌های نیمه تمام عمرانی بود، سیر تخصیص بودجه‌های عمرانی کشور نزولی بوده و سال به سال با فربه‌تر شدن دولت هزینه‌ها افزایش پیدا کرد.

این مسئول ادامه داد: با فربه‌تر شدن دولت و افزایش هزینه‌ها، تخصیص بودجه به افزایش امکانات کاهش پیدا می‌کند و در این شرایط همین که دولت خود را اداره کند خیلی کار کرده؛ هیچ جای دنیا ایطور نیست و اگر تجارب توسعه و پیشرفت را مطالعه کنیم می‌بینیم که دولت‌ها خود را کوچک می‌کنند و زمام امور را به بخش تعاونی و خصوصی واگذار می‌کنند و ضرر فربه‌تر کردن دولت به مملکت و مردم می‌رسد.

کسری بودجه ریشه اساسی مشکلات اقتصادی کشور است

وی بیان کرد: حذف ارز ترجیخی و مردمی سازی یارانه‌ها برای این مطرح شد تا دولت از بازرگانی و تولید خروج کند؛ زیرا در تجربه بشر اثبات شده دولت نه تولید کننده و نه تاجر خوبی است و هر زمان به این دو امر وارد شده جز ضرر و زیان چیزی نبوده است.

افقهی تاکید کرد: کسری بودجه ریشه اساسی مشکلات اقتصادی کشور است و وقتی بودجه براساس کسری بسته می‌شود آسیب‌زا خواهد بود و این امر را انعکاس می‌دهد که من تاب و توان اداره خود را ندارم چه برسد به بخش اقتصادی، باتوجه به این مشکلات هم حل کسری بودجه با عدم افزایش پایه پولی مد نظر دولت جدید است.  

وی ادامه داد: متناسب سازی حقوق کارکنان دولت هم بر این مبنا بود افزایش  57 درصدی سیاست اشتباهی بود و باعث شد افزایش منظم هر ساله به هم ریخته و باعث افزایش فاحش فاصله دریافتی‌های کارکنان دولت و کارگری‌ها شد که تبعات زیادی داشت، قیمت تمام شده را افزایش داده و دریافتی‌ها متفاوت شود.

معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: در شش ماه اول 142 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

ساختار بودجه اصلاح می‌شود

وی گفت: موج تورم اولیه حذف ارز ترجیحی تخلیه شده و پیش‌بینی می‌شود روند تورم کاهشی باشد، به دنبال رشد باثبات اقتصادی هستیم که این امر با نقش کلیدی دادن به استان‌ها میسر خواهد شد و مجموعه‌ای از اختیارات که لازم است به استان‌ها تفویض شود توسط سازمان برنامه و بودجهه احصاء می‌شود و دیدگاه کلان دولت این است که استان‌ها پیشران و محور توسعه باشند و درصدد برنامه محوری بودجه دستگاه‌های اجرایی هستیم.

این مسئول عنوان کرد: اصلاح ساختار بودجه از اهداف ما بوده و در دستور کار قرار دارد و سود پویایی ساختار بودجه به مردم خواهد رسید و این موضوع در مجلس پیگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: دنبال این هستیم قزوین را از استان‌های پیشرو در اقتصاد کشور بدانیم و صنعت و کشاورزی ظرفیت بالقوه برای شتاب دهی در بخش اقتصادی است.

در این مراسم از تلاش‌های هفت ساله ابوالفضل یاری تقدیر و سعید وکیلی به عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین معرفی شد.

انتهای پیام/
سید مهدی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز