خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر مطرح کرد؛

نقش مهم مرکز پژوهش های شورا در تهیه شرح خدمات طرح چهارم جامع مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۰۷۷

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مرکز پژوهش‌های شورای شهر در تهیه شرح خدمات «طرح چهارم جامع مشهد» بر اساس اصول معماری و شهرسازی مبتنی بر فرهنگ اسلامی نقش مهمی دارد.

به گزارش ایلنا از مشهد، حمید ضمیری در نشست هم اندیشی تحقق معماری و شهرسازی با هویت اسلامی ایرانی اظهار کرد: تمامی مسائلی که بایستی در حوزه معماری اسلامیایرانی مد نظر قرار گیرد، در فرمایشات مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب اشاره شده است.

وی افزود: یکی از چالش‌ها و مباحثی که در تهیه طرح‌های توسعه شهری بایستی مدنظر قرار گیرد، این است که شرح خدماتی که توسط مشاورین آماده می‌شود، باید مبتنی بر نیاز امروز جامعه اسلامی ما باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد بایستی شرح خدمات طرح‌های توسعه شهری براساس خواسته‌های مورد تاکید رهبری و جامعه اسلامی تهیه و شاخص‌ها در اختیار مجریان قرار گیرد.

 الهه سادات ذوقی حسینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر غالب معماری مسکونی مشهد، معماری کیچ است که تقلید کورکورانه از معماری نئوکلاسیک غربی است؛ بی‌شک راه حل برون رفت از بحران بی‌ هویتی معماری معاصر مشهد، انتخاب رویکرد ایرانی- اسلامی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: به‌نظر می‌رسد در میان صاحب نظران معماری، اتفاق نظر در مورد معماری اسلامی وجود ندارد، و همچنین تعبیر درستی هم از معماری اسلامی- ایرانی وجود ندارد؛ سرفصل دروس معماری اسلامی که در دانشگاه‌ تدریس می‌شود، نیاز به بازنگری دارد، در حال حاضر عمدتا رویکرد تاریخی کالبدی در معماری ایران به عنوان معماری اسلامی تدریس می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگر شما یک بنایی را بسازید که ظاهر آن با معماری ایرانی باشد، اما در آن اتلاف انرژی صورت بگیرد یا اینکه مظاهر آن بسیار زیبا باشد، اما اصولی نباشد و با یک زلزله چند ریشتری فرو بریزد، مسلما منطبق بر اصول معماری ایرانی نیست. انطباق با اقلیم و نیارش از اولین اصول معماری ایرانی است.

وی افزود: همچنین اگر این ساختمان محرمیت اطراف را مورد هجمه قرار دهد و یا از تابش خورشید بر روی ساختمان همسایه جلوگیری کند و سهم همسایه از خورشید را ضایع کند و به طور کلی رفتار اسلامی نداشته باشد، دیگر نمی ‌توان به این ساختمان، معماری اسلامی گفت؛ معماری اسلامی فرامکانی و فرازمانی بوده و به کالبد خاصی محدود نمی‌ شود. گنبد و طاق و قوس و آجر و کاشی از مظاهر معماری ایرانی است.

عبدالحمید نقره‌کار مدیر قطب علمی معماری اسلامی هم اظهار کرد: رویکرد کلی اسلام در تمدن‌سازی از دو بعد نظری و عملی قابل بررسی است؛ مکتب اسلام از بُعد نظری کاملاً آرمانگرا، تعالی‌جو و حق گراست و هیچگونه «خلل و ضعف» فرهنگی و اخلاقی را نمی پذیرد. 

وی افزود: از بُعد عملی نیز کاملاً واقع گرا، موقعیت شناس و مخاطب شناس است و مبتنی بر نیت انسان‌ها تلاش میکند «واقعیت های موجود» را در حد توان اصلاح نموده و «به شرایط مطلوب» تغییر دهد.

مدیر قطب علمی معماری اسلامی بیان کرد: رشته معماری و شهرسازی دارای دو بعد مهندسی و هنری است، بعد مهندسی مبتنی بر علوم تجربی است و رعایت استانداردها و سرانه‌ها را الزامی می‌داند؛ بعد هنری مبتنی بر علوم انسانی است و با ایده‌ها و ایده‌آل‌های هنرمندان و مخاطبان و زیبائی شناسی آن‌ها سر و کار دارد؛ نکته حائز اهمیت آنکه به تعداد مکاتب بشری و ادیان در خصوص بعد هنری معماری و شهرسازی اختلاف نظر وجود دارد.

نقره کار تصریح کرد: معماری و شهرسازی مبتنی بر فرهنگ اسلامی به معنای آباد کردن حکیمانه فضا و محیط زیست انسان‌ها، با عناصر طبیعی و مصنوعی، متناسب با نیازهای مادی انسان‌ها و نیز بسترسازی نیازهای روحی ، تکاملی و اختیاری آن‌هاست.

وی در پایان بیان کرد: لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی توجه توامان بر هر دو وجه اسلامی و وجه ایرانی هویت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز