خبرگزاری کار ایران

ایلنا از لرستان گزارش می دهد؛

آیین گل مالی مردم خرم آباد در روز عاشورا

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۸۴۳

مردمان لُر ارادت قلبی و اعتقادی خود را به امام حسین (ع) با اجرای مراسم گل مالی در روز عاشورای حسینی به منصه ی ظهور رساندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لرستان، در خرم آباد روز تاسوعا خادمین ابا عبدا...الحسین ع اقدام به ساخت حوضچه‌های گل و تهیه گُلاب و خاک نرم و تمیز در مقابل جایگاه عزاداری محله خود می کنند.

در روز عاشورا پیر و جوان، غنی و فقیر در فصل سرما و گرما در کنار هم در آیین گل مالی شرکت و با حزن و اندوه فراوان به عزاداری می پردازند.

مردمان لر ثابت کرده‌اند که ارادت قلبی خاصی به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارند. آیین مراسم گل مالی و عزاداری در روز عاشورا قبل از طلوع آفتاب شروع و تا ظهر عاشورا و شرکت در نماز ظهر عاشورا ادامه دارد و سپس در شب همان روز مراسم شام غریبان را برگزار می‌کنند.

آیین گل مالی یکی از مراسمات سنتی لرستان است که قدمت برپایی آن بیش از هزار سال می رسد که در سال‌های اخیر به ثبت ملی رسیده است.

نوحه هایی که در روز عاشورا در خرم آباد خوانده می شوند:

بزن بر سر که عاشوراست امروز 

عزای نوگُل زهراست امروز

چه نینواست امروز، چه کربلاست امروز 

زینب ای خواهر من خاک غم بر سر من

نیاکان قوم لر یاد داده‌اند آنچه شایسته آقا ابا عبدالله الحسین (ع) است باید عزاداری کرد در سراسر جهان و ایران هر منطقه‌ای عزاداری به سبک و شیوه خودش اجرا می‌کند. لرستان هم به ویژه خرم آباد طبق رسومات محلی خود آیین گل مالی را که از نیاکان و بزرگان قوم لر بجای مانده با شکوه تمام برگزار می‌کنند.

گزارش: مهدی آل کثیر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز