خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

باب گفتمان میان جریانات سیاسی و مدنی با صاحبان قدرت گشوده نشده است/ توان جامعه صرف تقابل مردم با یکدیگر شده

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۷۱۳

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس تصریح کرد: باید صاحبان قدرت چشم بر واقعیت های جامعه متکثر ایران بگشایند و با به رسمیت شناختن تفاوت‌های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، قومی ، دینی و‌خصوصا سبک زندگی نسل جدید، آستانه تحمل خود را بالا برده و چتر نظام را بر سر تمام ایرانیان متکثر همانطوری که هستند ، بگشایند تا دایره ایران بزرگ عاری از دو گانه های عقیدتی و سیاسی شود و فضای سالم و بدون حب و بغض برای همزیستی مسالمت آمیز برای همگان فراهم شود.

به گزارش ایلنا، جمیله کریمی در نشست تکثر جامعه ایران و ضرورت  رواداری اجتماعی و سیاسی با تاکید بر اینکه قانون  باید مبنای حکومت باشد ، گفت: تدوین کنندگان قانون هم باید بدانند که رویکردشان نباید به گونه ای باشد که قانون، یک  صورت غیرقابل  تحمل پیدا  کند و  مردم نباید برای اجرای قانون دچار مشکل و زحمت شوند و در تدوین قانون باید برای رعایت مصالح مردم را کرد.

وی با بیان اینکه عقاید و باورها دینی را نباید در کلیشه قانون دستخوش اجبار و تحمیل کرد، ادامه داد: در جامعه متکثر در روابط اجتماعی و رابطه دولت و ملت داشتن روحیه رواداری و مدارا باید  یک ارزش اجتماعی تلقی شود نه صرفا یک ضرورت اخلاقی.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس با بیان اینکه رواداری در شرایطی معنا پیدا می کند که ما هر انسانی را مستقل از اینکه با باورهای ما همخوانی دارد یا خیر بپذیریم، گفت: رواداری را نباید به معنای تسلیم تلقی کرد بلکه پذیرش تفاوت‌ها در راستای  همزیستی مسالمت آمیز می باشد ، از طرفی دیگر رواداری  نباید منجر به تهدید هنحارهای جامعه شود.

وی ادامه داد: رواداری می تواند تجلی گاه تقویت توان اجتماعی و همبستگی ملی شود و تاریخ یکصد و پنجاه سال اخیر  ایران متکثر نشان داده در هر برهه از تاریخ که حاکمان جامعه همبستگی و مشارکت عمومی را محور ثبات و امنیت ملی قرار دادند، دستاورهای بیشتر با هزینه کمتر را به ارمغان آوردند.

وی بیان کرد: حاکمیت هرگاه امنیت کشور را در محدودیت و ‌برخورد با  منتقدین و دوگانه سازی‌های سیاسی و عقیدتی قرارداد نه تنها توان اجتماعی که باید صرف حل مشکلات و توسعه کشور گردد را ضعیف کرد بلکه با تقابل بین سرمایه های اجتماعی سبب ترویج خشونت در جامعه شد که حاصل خشونت در هر جامعه ناپایداری ( در عرصه های مختلف )  و‌سرکوب  بوده که در نهایت منافع ملی و ‌امنیت ملی را در معرض تهدید قرار می دهد.

کریمی با اشاره به اینکه در حال حاضر تا دیر نشده عقلای قوم که در قدرت حضور دارند ، باید پا  به میدان گذاشته و ترمزی باشند بر یکه تازی تندروها ، افزود: در شرایط فعلی نهادهای مدنی و فعالان سیاسی و اجتماعی مدام در مورد تبعات نارواداری که بازتولید خشونت و تضعیف توان اجتماعی می‌شود،  باید  متذکر شوند تا آرامش کشور دستخوش دوگانه سازی‌های خشونت‌زا نشود و عرصه هم برای منتقدین دلسوز تنگ و بسته نشود. 

وی با اشاره به  شکاف نسلی که سال به سال  با فاصله زمانی بسیار کم عمیق‌تر می‌شود، ضرورت  آموزش فرهنگ رواداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این صورت مدارا و‌ رواداری در جامعه به یک فرهنگ تبدیل خواهد شد و هر روز شاهد یک دو گانه سازی بین مردم نخواهیم بود.

 وی ادامه داد:  بجای  برخورد با  اندیشه و دیدگاه‌های متفاوت و مخالف، باید شرایط به گونه ای باشد که منتقدین در یک فضای  امن و رقابتی بتوانند مشکلات را به چالش بکشند و حکومت هم از راهکارهای منتقدین برای اصلاح فرایندها استقبال کند.

کریمی با اشاره به اینکه دود ندانم کاری‌ها و جزم اندیشی به چشم مردم می رود و سبب شده به اعتبار نظام خدشه وارد شود و دشمنان هم از آن منتفع شوند، افزود: در این شرایط رسانه‌ها باید جهت بسترسازی فضای گفت و‌گو‌ در کشور به تبیین و ترویج ارزش‌های روادارانه تاکید و‌ مخاطرات حاصل از رفتارهای نارواداری خشونت زا را مرتب به جامعه و حاکمان گوشزد کنند.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس با اشاره به اینکه قطعا چنین شرایطی موجب می شود  که حاکمان جامعه در مقابل مردم و خصوصا منتقدین مدارا کرده و  امروز دامنه بی اعتمادی و شکاف اینقدر زمخت نشود.

وی گفت: عدم رواداری صاحبان قدرت با منتقدین و یا کسانی که سبک زندگی متفاوت از آنها را برگزیده‌اند به روابط اجتماعی هم کشیده شده و توان اجتماعی جامعه را صرف تقابل مردم با مردم کرده است که این مهم باعث شده روز به روز به شکاف میان دولت و‌ ملت و شکاف نسلی دامن زده شود و میدان رقابت سیاسی به عرصه طرد سیاسی مبدل و‌ مشارکت عمومی نحیف‌تر شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تا دیرتر  نشده، باید صاحبان قدرت چشم بر واقعیت های  جامعه متکثر ایران بگشایند و با به رسمیت شناختن تفاوت‌های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، قومی ، دینی  و‌خصوصا سبک زندگی نسل جدید، آستانه تحمل خود را بالا برده و چتر  نظام را بر سر  تمام ایرانیان متکثر همانطوری که هستند ، بگشایند تا دایره ایران بزرگ عاری از دو گانه های عقیدتی و سیاسی شود و فضای سالم و بدون حب و بغض برای همزیستی مسالمت آمیز برای  همگان فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز