مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان:
شکایتهای مالیاتی استان بهصورت فوق العاده رسیدگی میشود
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان گفت: شکایتهای مالیاتی استان در هیات ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم بصورت فوق العاده و خارج از جریان عادی دادرسی رسیدگی میشوند.
به گزارش ایلنا، الهام شاداب فر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم چنانچه مالیات های قطعی موضوع این قانون و مالیات های غیر مستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و توسط ﻣﺆدی، مورد ادعای غیر عادلانه بودن مالیات مستندات به مدارک و دلایل کافی قرار گرفته باشد و تقاضای تجدید رسیدگی شود، پرونده به هیاتی مرکب از سه نفر به انتخاب وزیر اقتصاد جهت رسیدگی ارجاع میشود.
وی افزود: با تفویض اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سال ۱۳۹۷ هیات های سه نفره با انتخاب مدیران کل استانی تشکیل و در ادارات کل امور اقتصادی و دارایی مستقر شدند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان بیانکرد: رسیدگی به شکایات در هیات ماده ۲۵۱ مکرر بهصورت فوق العاده و خارج از جریان عادی دادرسی هیات مالیاتی است و پروندههای مالیاتی در این هیات قابل رسیدگی خواهند بود که در هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر، رای قطعی قابل اجرا دریافت کرده و پرونده قابل بازگشایی و رسیدگی مجدد در مراجع دیگری نباشد.
شادابفر تصریح کرد: سقف رسیدگی به پروندههای مالیاتی در استان برای اشخاص حقیقی تا ۱۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی تا ۱ میلیارد تومان است و مبالغ بالاتر می بایست در هیات ۲۵۱ مکرر مرکز (تهران) بررسی شوند.
وی در خصوص رویه و مراحل انجام شکایات گفت: مودیان مالیاتی میتوانند بدون محدودیت زمانی از تاریخ صدور رای قطعی، اعتراض خود را نسبت به غیرعادلانه بودن مالیات قطعی شده خود را به انضمام اسناد، مدارک و دلایل کافی در سامانه dad.Mefa.ir ثبت کنند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان لرستان گفت: پس از ثبت شکواییه، بررسی اولیه توسط دادرسین مالیاتی انجام و در صورت نقص مدارک و اسناد ارائه شده، از طریق ارسال پیامک به مودیان اطلاع رسانی می شود و مودیان موظفند در اسرع وقت (حداکثر یک هفته) نسبت به رفع نواقص و تکمیل پرونده در سامانه اقدام کند.
شاداب فر افزود: پس از تکمیل نهایی مدارک، دادرسین بررسیهای نهایی را انجام و اظهار نظر کارشناسی خود را به همراه نظر نهایی (توصیه یا عدم توصیه) جهت بررسی و اعلام نظر به مدیرکل ارسال میکنند.
وی همچنین بیان کرد: پس از بررسیهای مدیرکل بهعنوان نماینده وزارت در هیات استانی ۲۵۱ مکرر، نظر خود را نسبت به تایید یا عدم تایید اظهار نظر دادرسین اعلام میکند که در صورت تایید، شکواییه به مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور جهت اخذ نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال میشود و در صورت عدم تایید، شکواییه مورد نظر جهت بررسی بیشتر و رفع نواقص احتمالی به دادرسین ۲۵۱ مکرر ارجاع میشود.