خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

افزایش 400 برابری نرخ مالیات طلا فروشان از سال 98 تا 99/ سازمان مالیاتی فقط زورش به اصناف می‌رسد/ نماینده شیراز: از استیضاح وزیر اقتصاد کوتاه نمی‌آیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۶۹۱

کمبود در آمدها در کشور باعث شده تا دولت و سازمان مالیاتی فشار مضاعفی را به مغازه داران و کسبه وارد کنند و آن‌طور که گفته می شود بعضی از طلا فروشان شیراز به دلیل بدهی مالیاتی شغل خود را عوض کرده و یا از ادامه کار در این صنف دست کشیده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، مغازه داران و کسبه شیراز مدت‌هاست که از روند مالیات ستانی دولت گلایه مندند از سوی دیگر فشار سازمان مالیاتی به کسبه طلا فروشان تا جایی پیش رفته که طلافروشان به دلیل عدم توان پرداخت یا به زندان افتاده‌اند یا به ناچار برای همیشه از این صنف خداحافظی کرده اند تا به مشاغل دیگر روی بیاورند.

بنا نبود دولت مالیات اصناف و کسبه را افزایش دهد

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه بنا نبود دولت میزان دریافت مالیات از اصناف و کسبه ها را افزایش دهد، می‌گوید: قرار بود دولت میزان فرار‌های مالیاتی را شناسایی کند و افزایش پرونده‌های مالیاتی توسط دولت به هیچ وجه نباید در دستور کار دولت قرار می گرفت.

علی رضا پاک فطرت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه قطعا دولت باید به دنبال مالیات ستانی از واسطه‌گرها باشد، می‌افزاید: اصناف و کسبه همیشه مالیات‌های خود را به موقع به دولت پرداخت کردند و درآمدشان همیشه شفاف بوده است، این در حالی است که این قشر همیشه یار و یاور  نظام بوده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در ادامه با بیان اینکه دریافت مالیات از کسبه و در شرایط کرونایی که مغازه‌داران درآمدهایشان نصف شده و دریافت مالیات دو- سه برابری از آنها منطقی نیست، می‌گوید: در این شرایط حتما من و سایر نمایندگان  درباره  روش دریافت مالیات باید به وزیر اقتصاد تذکر بدهیم، قطعا وزیر اقتصاد و امور دارایی نباید از هر تبادل پولی که اصناف انجام داده‌اند، مالیات دریافت کنند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه دریافت مالیات بابت بد‌ه بستان‌هایی که مغازه‌داران با یکدیگر  دارند کار مناسبی نیست، ادامه می‌دهد: قطعا دولت اگر قصد دریافت مالیات از در آمد افراد و مغازه داران را داشت باید از قبل و از سال 98 الی 99 به این افراد اطلاع می داد که قرار است از مبادلات بانکی و گردش حساب برخی اصناف هم مالیات دریافت کند.

نماینده شیراز و زرقان بر لزوم جذب اعتماد مردم توسط دولت تاکید می‌کند و می‌افزاید: در صورتی که دولت به مردم اعتماد نداشته باشد و صحبت‌های مردم را گوش ندهد قطعا مردم هم به دولت بی‌اعتماد می‌شوند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس خاطرنشان می‌کند: معتقدم سازمان امور دارایی برای دریافت مالیات سراغ راحت‌ترین کار یعنی فشار آوردن به روی مغازه‌داران از طریق گرفتن مالیات از روی گردش  حساب‌ بانکی آنها رفته است که این اقدام اشتباه است.

سازمان مالیاتی به افراد بدون پرونده مراجعه کند

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز است سازمان مالیاتی جهت دریافت مالیات سراغ افرادی برود که تاکنون هیچ پرونده مالیاتی نداشته‌اند، ادامه می‌دهد: تعداد افراد سرشناسی که در کشور وجود دارند هیچ پرونده مالیاتی در سازمان اقتصاد و امور دارایی ندارند که در این شرایط نیاز است تا دولت از این افراد مالیات دریافت کند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه دولت باید از فردی که بیش از 10 مغازه در بهترین نقطه شهر دارد و آن‌ها را اجاره داده مالیات دریافت کند، می‌گوید: متاسفانه  دارایی از افرادی که در مغازه‌های استیجاری فعالیت می‌کنند اقدام به دریافت مالیات می کند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه مغازه‌داران هزینه‌هایی بابت اجاره مغازه، کارگران، عوارض شهرداری و ..... می پردازند بنابراین دریافت مالیات گزاف از این قشرصحیح نیست، بیان می‌کند: به وزیر اقتصاد و دارایی تذکر می‌دهم که اگر اقدامی جهت ناراضی کردن اصناف انجام دهد در مقابل استیضاحش کوتاه نخواهم آمد.

اصناف و مغازه داران در تیررس سازمان مالیاتی قرار دارند

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز هم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه به رغم اینکه بارها فریاد زدیم که مالیات ستانی از کسبه غیر منطقی است اما کسی صدای‌مان را گوش نداد، می‌گوید: در حال حاضر به هیچ وجه وضع مغازه داران خوب نیست و سازمان مالیاتی در حال فشار به روی اصناف است.

سید محمد حسین مستغنی در گفت‌وگو با ایلنا می‌افزاید: متاسفانه اصناف و کسبه به این دلیل که به صورت شفاف فعالیت می‌کنند  در تیررس سازمان مالیاتی قرار می‌گیرند و سازمان مالیاتی با دریافت مالیات بیش از حد و در بعضی از مواقع گرفتن خانه‌های مغازه داران زندگی مغازه داران را با مشکل و چالش مواجه می‌کند.

سازمان مالیاتی فقط زورش به اصناف می‌رسد

مستغنی با بیان اینکه سازمان مالیاتی تنها زورش به اصناف می رسد، بیان می کند: به رغم اینکه مسئولان بارها عنوان کردند که دریافت مالیات شامل اصناف و مغازه داران نمی‌شود باید عرض کنم که این حرف به هیچ وجه واقعیت ندارد و مسئولان در بحث مالیات ستانی فشار مضاعفی را به اصناف و کارگاه های تولیدی می آورند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه متاسفانه به هیچ وجه روند دریافت مالیات مناسب و منطقی نیست، می‌گوید: اگرچه سازمان مالیاتی برای دریافت مالیات از مغازه‌داران عنوان می کند که طبق دارایی که در اختیار دارند مالیاتشان را پرداخت کنند اما متاسفانه بعد از دو الی سه سال با اضافه کردن متمم به مالیات مبلغ هنگفتی از مغازه داران دریافت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه سازمان مالیاتی به صورت صادقانه از اصناف و مغازه داران مالیات دریافت نمی‌کند، می‌افزاید: ضرایبی که سازمان مالیاتی برای دریافت مالیات از مغازه داران مشخص کرده  به هیچ وجه با واقعیت همخوانی ندارد و به عنوان مثال ضرایب دریافت مالیات از سکه حدود یک و نیم درصد است اما زمانی که یک طلا فروش سکه را با نیم درصد سود می‌فروشد چطور باید حدود یک و نیم درصد ضرایب به سازمان مالیاتی بپردازد؟

مستغنی در ادامه بیان می کند: در حال حاضر سازمان مالیاتی از کل تراکنش مالی دستگاه‌های کارت خوان میزان مالیات را محاسبه و از مغازه داران مالیات دریافت می‌کند که این در حالیست که مغازه داران طلا فروشی در بازار شیراز در بسیاری از مواقع برای گذراندن امور و پاس کردن چک‌ها و .... از یکدیگر پول قرض می‌کنند و وجود سقف انتقال مغازه‌های طلا فروشی باعث شده تا محدودیت‌هایی ایجاد شود و دریافت مالی از تراکنش‌های دستگاه کارتخوان مشکلات مضاعفی را برای ما ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه سازمان مالیاتی و اصناف به یکدیگر اعتماد کامل ندارند، می‌گوید: وجود دشمنی متقابل میان سازمان مالیاتی و اصناف به رغم اینکه اصناف و مغازه داران طلا فروشی در همه شرایط به صورت شفاف مالیاتشان را پرداخت کرده اند سبب شده مشکلاتی برای طلا فروش های شیراز ایجاد شود.

افزایش 400 برابری نرخ مالیات طلا فروشان از سال 98 تا 99

مستغنی با اشاره به اینکه متاسفانه ممیزی‌های سازمان مالیاتی با لحنی نامناسب با طلا فروشان به گفت‌وگو می پردازد، می‌افزاید: متاسفانه سازمان مالیاتی از مغازه دارانی که حدود 4 الی 5 سال گذشته تعطیل شده‌اند درخواست دریافت مالیات کرده، این در حالی است که بعضی از کارمندان مالیاتی هنوز نمی‌دانند مغازه داران طلا فروشی های شیراز فعالیت می‌کنند یا تعطیل‌اند.

مستغنی در ادامه با اشاره به اینکه میزان مالیات سال 98 تا سال 99  برای طلا فروشان حدود 400 برابر افزایش یافته و این موضوع مشکلات متعددی را برای طلا فروشی‌های شیراز ایجاد کرده ، می‌گوید:  سازمان مالیاتی مغازه داران را به مشاغل دیگر سوق می‌دهد  حتی در برخی موارد این اقدام دولت باعث شده تا برخی مغازه‌های طلا فروشی تعطیل و خانواده‌هایشان با مشکل روبرو شوند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز