خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد؛

300 هزار میلیارد ریال ارزش تولیدات بخش کشاورزی مرکزی / رتبه نخست استان مرکزی در حوزه صادرات ماهیان زینتی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۹۵۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولیدات بخش کشاورزی استان مرکزی 3 میلیون و 100 هزار تن است که از این میزان یک میلیون و 927 هزار تن محصول در بخش زراعی، 557 هزار تن باغی و 562 هزار تن این محصولات در بخش دامی تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صفری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه های استان مرکزی، افزود: ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان مرکزی در تمامی حوزه ها 300 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی ادامه داد: استان مرکزی علیرغم صنعتی بودن، در حوزه کشاورزی در زمره 10 استان برتر کشور قرار دارد و در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی و انار رتبه دوم، پسته رتبه ششم، گندم رتبه دهم تا دوازدهم، انگور رتبه نهم، گوشت قرمر رتبه سوم، تولید شیر رتبه دوازدهم و گوشت مرغ رتبه دهم را در کشور به خود اختصاص داده‌ است. همچنین استان مرکزی در حوزه صادرات ماهیان زینتی رتبه نخست و تولید این آبزیان رتبه پنجم و تولید ماهیان خاویاری رتبه ششم را در کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به صادرات 102 هزار دلار محصولات کشاورزی استان مرکزی در سال گذشته به خارج از کشور، اظهار داشت: انواع محصولات کشاورزی از جمله کشمش، ماهیان زینتی و محصولات صنایع تبدیلی سال گذشته از این استان به خارج از کشور صادر شده‌ است.

صفری تصریح کرد: 3 میلیون و 800 هزار تن ظرفیت جذب و فرآوری محصولات خام کشاورزی در صنایع تبدیلی استان مرکزی وجود دارد که ظرفیت سازی برای جذب مواد خام کشاورزی در شهرستان‌های اراک، ساوه و زرندیه مناسب است، اما در شهرستان خنداب که از قطب های تولید محصولات کشاورزی این استان است پراکنش مناسبی ندارد.

وی بیان داشت: 305 واحد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات خام کشاورزی در استان فعال مرکزی است و با فعالیت این واحدها در استان برای 5900 نفر اشتغال ایجاد شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تأکید کرد: افزایش بهره‌وری از آب، خاک و نیروی انسانی از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است. توسعه کشت قراردادی نیز از برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی این استان است و بخشی از گندم استان با اجرای این طرح تولید شد.

صفری ابراز داشت: توسعه اراضی گلخانه‌ای در راستای افزایش بهره‌وری از آب و خاک کشاورزی از برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان است. در این راستا 5 مجتمع گلخانه‌ای با 582 واحد گلخانه برای استفاده بهینه از آب در این استان وجود دارد که 299 واحد از مجموع این واحدها به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی بقیه واحدها در حال انجام و یا آماده بهره‌برداری هستند.

وی اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون استان مرکزی اکنون 1.98 درصد است و پرداخت تسهیلات برای تزریق ماشین آلات کشاورزی به این بخش و افزایش ضریب مکانیزاسیون در استان در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین گفت: 170 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی از ظرفیت اجرای طرح‌های سامانه آبیاری نوین برخوردار است که تاکنون در راستای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، 72 هزار هکتار از این اراضی به انواع سامانه‌های آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌ است.

صفری افزود: 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان مرکزی نیز از ظرفیت ایجاد کانال‌ و لوله انتقال آب برخوردار بوده و تاکنون 30 هزار هکتار این اراضی به این سامانه‌ها تجهیز شده‌ است. 1200 رشته قنات استان مرکزی نیز برای تامین آب مورد نیاز بهره‌برداران بخش کشاورزی استان تاکنون لایروبی و اصلاح شده‌ است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها شاخص بهره‌وری آب در بخش کشاورزی استان مرکزی 44 درصد افزایش یافته‌ است، ادامه داد: شاخص بهره‌وری آب از هر یک متر مکعب آب استان مرکزی 800 گرم ماده خشک بود که اکنون به 1210 گرم ماده خشک کشاورزی افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: در سال جاری تولید 200 تا 250 هزار تن گندم در استان هدفگذاری شد. در سال جاری 225 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته که 180 هزار هکتار از این اراضی به کشت گندم دیم و 45 هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص یافته‌ است.

صفری تصریح کرد: استان مرکزی سالیانه به 200 هزار تن گندم نیاز دارد و امید است با مدیریت مصرف آرد در نانوایی‌ها میزان نیاز کشور و استان به محصول گندم کاهش یافته و کشور در این محصول به خودکفایی دست یابد.

وی بیان داشت: مبارزه با سن گندم در راستای افزایش کیفیت محصولات گندم در سطح 156 هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت گندم استان انجام شده‌ است. تاکنون در اراضی زیر کشت محصول گندم استان مرکزی، 72 هزار هکتار مبارزه با سن مادر و 85 هزار هکتار مبارزه با پوره سن انجام شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تأکید کرد: صدور اسناد اراضی کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزان از دیگر برنامه‌های این سازمان است که این طرح از سال گذشته آغاز و تاکنون برای 4 درصد اراضی کشاورزی استان سند صادر شده‌ است.

صفری به هفته جهاد کشاورزی از 21 تا 27 خرداد ماه اشاره کرد و ابراز داشت: بهره‌بردای از 22 طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این هفته که با بهره برداری از این طرح‌ها برای 178 نفر اشغال جدید ایجاد و اشتغال 311 نفر نیز در استان تثبیت می‌شود. برای بهره‌برداری از این طرح‌ها 170 میلیارد ریال اعتبار در استان هزینه شده‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز