خبرگزاری کار ایران

به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارش‌ها اعلام شد؛

قادر به تأمین آب بخش کشاورزی قزوین نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۴۲۶

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: متاسفانه بررسی‌های ما نشان می‌دهد کشت‌های انجام شده بسیار بیشتر از ظرفیت آبی استان است و قادر به تامین آب آن نخواهیم بود و قطعا در فصل پاییز پاسخگوی همه درخواست‌ها و نیازها نخواهیم بود.

به گزارش ایلنا، یدالله ملکی در خصوص وضعیت کشت تابستانه و وضعیت ذخیره آب سد طالقان اظهار کرد: از یکی دو سال گذشته به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی شاهد کاهش میزان بارش‌ها هستیم و تداوم این خشکسالی موجب بروز مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای در حوزه منایع آبی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارندگی حجم ذخیره مفید سد طالقان با کاهش 42 درصدی نسبت به سال گذشته به 147 میلیون مترمکعب در حال حاضر رسیده است.

 وی عنوان کرد: به دلیل نامناسب بودن شرایط منابع آبی در ابتدای امسال 75 میلیون مترمکعب سهمیه آب از سد طالقان دریافت کرده‌ایم و آنچه از سهمیه آب داده می‌شود فقط برای کشت پاییزه اختصاص دارد و با توجه به کمبود منابع آبی نیز مقرر گردید فقط 30 درصد از کشت پاییز زیر کشت برود.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه برخی کشاورزان به توصیه و هشدارهای شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی توجه نکرده و نسبت به کشت پاییزه بیش از 30 درصد اراضی اقدام کردند که تامین آب مورد نیاز آن‌ها در فصل تابستان بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

ملکی افزود: برای این که بتوانیم بخشی از این مشکل را حل کنیم تعداد 70 حلقه چاه تلفیقی را به سختی وارد مدار بهره برداری کردیم یعنی چیزی حدود 2.5 مترمکعب در ثانیه در کنار ظرفیت کانال آبیاری اضافه شد تا بخشی از کشت موجود حفظ شود و کشاورزان آسیب جدی نبینند.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم تا در فصل تابستان آب مورد نیاز باغات و کشت‌های ریشه دار را تامین کنیم که در این زمینه مذاکرات لازم انجام شده ولی هنوز قطعی نیست لذا بار دیگر از کشاورزان درخواست می کنیم در تابستان زمینی را زیر کشت نبرند زیرا فعلا هیچ برنامه‌ای برای تامین آب نداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: امسال شرایط آبی خوبی نداریم و در کنار همه اقدامات و پیگیری‌های خود برای افزایش سهم آبی استان بار دیگر تاکید جدی داریم که بهره برداران و کشاورزان ضمن استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، مصرف آب را مدیریت کنند تا از بحران عبور کنیم در غیر این صورت بخشی از محصولات کشت شده به دلیل بی آبی از بین خواهد رفت.

ملکی اضافه کرد: وقتی کشاورزی به جای 15 درصد سطح زیرکشت همه اراضی خود را به طور کامل و صد درصدی زیر کشت برده، این میزان اضافه کشت را نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و بدون تردید این وضعیت به آب‌های زیرزمینی فشار وارد کرده و مجبور می‌شویم از سفره‌های آب زیرزمینی بیشتر برداشت کنیم که در این صورت مشکلات دو چندان شده و شاهد فرونشست زمین خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در زمینه آب شرب نیز یادآورشد: برای تامین آب شرب با همکاری مطلوب با شرکت آبفای استان اقدامات لازم صورت گرفته تا این نیاز تامین شود تا در تابستان مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی از سد طالقان به آبیک در تابستان تکمیل می‌شود و تا آن زمان هرجا شرکت آبفای استان طرحی داشته باشد کمک می‌کنیم و در کنارشان هستیم تا نیاز شرب مردم تامین گردد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز