خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست کاشان مطرح کرد:

ثبت تصاویر و مستند سازی از پلنگ ایرانی در کاشان/ در فصل زاد و ولد به گونه های تازه متولد شده نزدیک نشوید

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۳۱۶

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست کاشان تاکید کرد: پلنگی که در کاشان توسط محیط بانان تصویر برداری شده، دومین نمونه ثبت شده پس از پلنگ عباس آباد نایین بوده و پلنگ ایرانی از قدیم در مناطق کوهستانی قمصر و برزک حیات داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان، الهیار دولت خواه با اشاره به عدم آگاهی برخی از شهروندان نسبت به مسائل محیط زیستی اظهار داشت: بسیاری از گونه های جانوری مانند کل و بز کوهی هنگامی که بره های شان توانایی لازم برای حرکت در طبیعت را ندارند، آنها را در محلی پنهان می کنند و سپس به دنبال غذا می روند و متاسفانه برخی از گردشگران و کوهنوردان به دلیل ناآگهی و گمان اینکه بزغاله از مادر جدا شده آنها را به پایین مرتع آورده و  در منزل نگهداری کرده و یا  تحویل محیط زیست می دهند.

وی افزود: بارها اتفاق افتاده که بزغاله به دلیل تغدیه نامناسب و یا دیر رسیدن به دامان طبیعت تلف شده  یا امکان پیدا کردن مادر وجود نداشته است.

دولتخواه از گروه های گردشگری و کوهنوردی درخواست کرد در طول سال به خصوص زمان زاد و ولد جانواران و پرندگان از نزدیک شدن به آنها به خصوص گونه های تازه متولدشده خودداری کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۶ شکارچی غیرمجاز در مناطق تحت حفاظت قمصر و برزک دستگیر شده و از آنان ۲۶ قبضه سلاح کشف شده است خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه زمان دستگیری شکارچیان غیر مجاز توسط محیط بانان این است که بیشتر این شکارچیان غیر بومی و بعضا از نقاط دوردست کشور هستند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست کاشان تاکید کرد: شکارچیان غیر مجاز از استان هایی مانند کردستان و خوزستان و به دعوت اقوام و بستگان خود در منطقه به کاشان آمده و به تشویق و تعریف آنها اقدام به شکار غیر قانونی  می کنند.

دولتخواه از ثبت تصاویر و مستند سازی های مربوط به پلنگ ایرانی که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین گونه های حیات وحش ایران است خبر داد و گفت: پلنگ ایرانی از قدیم در مناطق کوهستانی قمصر و برزک حیات داشته ولی به دلیل دوری از جوامع انسانی و همچنین قدرت استتار بالا قابل شناسایی نبوده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست کاشان تاکید کرد: پلنگی که در کاشان توسط محیط بانان تصویر برداری شده دومین نمونه ثبت شده پس از پلنگ عباس آباد نایین است و غذای این پلنگ گراز،خرگوش و کل و قوچ های ناتوان و یا بیمار است.

وی با بیان اینکه تلاش های زیادی برای حفظ و صیانت از گونه های جانوری نادر و تحت حمایت مانند پلنگ ایرانی و گربه پلاس در بیش از ۶۰ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده انجام‌شده خاطر نشان کرد: ساخت آبشخور، سرشماری های مستمر با هدف جمع آوری اطلاعات مربوط به گونه های جانوری کل، آهو، قوچ و بز و همچنین برخورد و دستگیری شکارچیان غیر مجاز برخی از اقدامات در این راستا است.

دولتخواه انجام ۶۰۰ پایش از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان کاشان طی سال گذشته توسط کارشناسان را یادآور شد و تصریح کرد: پس از صدور یکصد و هشتاد اخطار زیست محیطی برای واحدهای کم توجه به مسایل زیست محیطی،۶۰   واحد به دادگستری معرفی و پنج واحد آلاینده نیز پس از اخذ دستورقضایی پلمب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز