خبرگزاری کار ایران

افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۲۷۹

نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات افغانستان با حضور مسئولانی از ایران و افغانستان در موزه بزرگ خراسان افتتاح شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، سیدجواد موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره این نمایشگاه اظهار کرد: در این نمایشگاه آثار ۲۰ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

او ادامه داد: این نمایشگاه شامل رشته‌های کاشی سنتی، کاشی هفت‌رنگ، بافت پارچه‌های ابریشمی، هنر شیشه و مهره، قالین، نمدمالی، جواهرسازی، مسگری، خوشنویسی، نقاشی، تذهیب، سفال و سنگ‌تراشی است.

مدیرکل  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به فرهنگ مشترک ایران و افغانستان و قرار گیری هرات و خراسان در حوزه خراسان بزرگ این نمایشگاه زمینه تعامل، دوستی و تبادل فرهنگی و هنری را فراهم می‌کند و زائران و گردشگران نوروزی با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات بیشتر آشنا می‌شوند.

هم‌چنین علی بختیاری رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: هنرمندان عصاره فرهنگ و تمدن بشری و میراث‌دار و میراث‌گذارفرهنگ و هنر هستند.

او با بیان این‌که سوغات هنرمندان از شهر تاریخی هرات نخست دوستی و برادری و دوم آثار هنری است، افزود: ایران و افغانستان دو ملتی هستند که جدایی ناپذیرند و نیاز نیز که به دنبال اشتراکات بگردیم، بلکه این دو، یک ملت، یک روح‌اند و فقط در دو سوی مرز قرار دارند.

بختیاری تصریح کرد: دو سرزمین ایران و افغانستان به لحاظ تاریخ و تمدن مشترک هستند و ما نیز هرات را خانه خودمان می دانیم و در سفر به هرات احساس بیگانگی نمی‌کردم.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که باید راهی را برای آینده ترسیم کنیم که همگرایی بیشتر شود، گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات جان سرمایه اولیه ما برای راهی طولانی است و امیدوارم در گام بعدی این نمایشگاه را توسط هنرمندان ایرانی در هرات داشته باشیم.

هم‌چنین وحیدالله سلطانی آمر گردشگری و صنایع دستی اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات افغانستان نیز در این مراسم گفت: خدا را شاکریم که زمینه معرفی ارزش‌های مشترک دو ملت بزرگ و فرهنگی هرات باستانی و مشهد مقدس فراهم شد.

او با بیان این‌که برنامه‌های مشابه می‌تواند وحدت و صمیمیت فرهنگیان را بیشتر کند، ادامه داد: این برنامه مشترک برای حمایت از آثار هنری و هنرمندان ولایت هرات برگزار شده است.

سلطانی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری هرات اظهار کرد: هرات مامن آثار هنری و ارزش‌های فرهنگی است که در این نمایشگاه بخش کوچکی از آثار هنری هنرمندان بزرگ هرات از جمله زیورآلات، نگین، تذهیب، خوشنویسی، هنر نقاشی، پوست و بخش‌هایی از سنگ و سفال‌گری به نمایش گذاشته شده است.

او همچنین در ادامه به سابقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی هرات نیز اشاره کرد.

این نمایشگاه از دوم تا هشتم فروردین ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۹ در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز