خبرگزاری کار ایران

ثبت درخت کهنسال روستای زیبَد گناباد در فهرست آثار ملی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۵۲۰

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: درخت سرو نوش کهنسال روستای زیبَد گناباد به شماره ۹۳۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمود طغرایی با اعلام این خبر افزود: این درخت سرو کهنسال خارج از بافت روستای زیبد(در شرق روستا) و در بین اراضی زراعی و باغات قرار دارد.

او با بیان این که درخت سرو نوش روستای زیبد یکی از کهن‌سال ترین درختان استان خراسان رضوی است، ادامه داد: قدمت قدمت این درخت بین  ۱۰۰۰ تا  ۱۰۵۰ سال برآورد شده است.

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی  در توصیف وضعیت اثر اظهار کرد: درخت سرو کهنسال روستای زیبد با قطر تنه بیش از دو متر  و ارتفاع ۱۵ متر از سلامت کامل برخوردار است، سایه انداز درخت بیش از ۱۶ متر است و پاجوش‌های زیادی در اطراف درخت رشد کرده به گونه‌ای که تنه درخت را به طور کامل پوشش داده است.

طغرایی درباره فرهنگ عامه نسبت به این اثر گفت: بنا به گفته اهالی بومی، درخت سرو کهنسال زیبد بیش از هزار سال  مورد احترام و توجه بوده است، این شاید تنها درخت سرو کهنی در ایران باشد که جایگاه خود را پیوسته حفظ کرده است. 

او افزود: البته در گذشته  مراسم آش پزی و نذر در پای آن انجام می‌شد و مردم بر شاخه های آن نخ و پارچه گره می‌زنند و شاخه های آن تزیین کننده مراسم های  مذهبی از جمله نخل گردانی در محرم است. 

او یاد آور شد: همچنین از جمله اعتقاداتی دیگری که وجود داشت این بود که می‌گفتند این درخت سرو از خون امام حسین (ع) روییده است. البته  اهالی روستا شاخه ای از سرو به نیت برکت بر روی خرمن گندم و بر روی انبار گندم وغلات می‌گذاشتند.

طغرایی در باره اهمیت ثبت درختان کهن سال گفت:معمولا این درختان جایگاه ویژه ای نزد مردم داشته و حفظ آنها مورد توجه است. علاوه بر این ،درختان کهن سال یکی از مهم ترین ذخیرگاه های ژنیتیکی کشور است که از پس صدها سال توانسته ویژگی های زیستی درختان بومی ایران را در خود نگهداری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز